فرآیند برش ورق های فلزی و مواد دیگری از قبیل ورق های پلکسی و سرامیک و تبدیل آنها به قطعاتی با ابعاد مشخص و دلخواه برشکاری گفته میشود، که با استفاده از روشهای متنوع و به کمک ابزارهای مختلف انجام میگیرد. آشنایی با انواع برشکاری برای استفاده از فلزات مختلف امری ضروری است. به طور کلی با توجه به کاربرد فراوان فلزات در صنایع مختلف، از دیرباز فرآیند برش فلزات از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است و انسان از قرون و اعصار گذشته به روشهای مختلف اقدام به تراش دادن و برش فلزات کرده است.

روش های برش فلزات به طور کلی به دو دسته روش های سرد و گرم تقسیم میشود که هر کدام از این روش ها نیز خود به دسته های مختلفی تقسیم میشوند. تفاوت انواع برشکاری سرد و گرم همانطور که از نام آنها بر میآید در کاربرد حرارت در روش های گرم است. انتخاب روش برشکاری سرد یا گرم به عوامل مختلفی از جمله جنس متریال مورد برش، ضخامت و مقاومت آن در برابر حرارت و فشار و غیره بستگی دارد. در واقع شما باید با داشتن اطلاعات اجمالی از متریال مورد نظر خود اقدام به انتخاب یکی از تکنیکهای سرد یا گرم کنید. از بین تکنیک های سرد و گرم نیز هر کدام برای مواد مختلف و ضخامت خاصی مناسب هستند. در ادامه به معرفی انواع روش های برشکاری سرد و گرم خواهیم پرداخت.

انواع برشکاری گرم

انواع برشکاری گرم

 همانطور که اشاره شد تفاوت انواع برشکاری سرد و گرم در به کار بردن درجه حرارت بالا در روش های گرم است. از روشهای گرم برشکاری فلزات میتوان به پلاسما، لیزر، تیغ اره های دیسکی آتشی اشاره کرد. برشکاری گرم امکان برش انواع فلزات با سرعت و دقت بالا را فراهم می کند. همچنین روشهای برش گرم متناسب با انواع روش های حکاکی و کامپیوتری هستند

  •  برشکاری با پلاسما 

پلاسما  یکی از انواع برشکاری است که اولین بار در سال ۱۹۶۰ برای برش فلزات مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن با توجه به دقت و سرعت بسیار بالای آن و نیز کیفیت برش های ایجاد شده این روش با استقبال صنعتگران روبرو شد. پلاسما در واقع یک گاز نجیب است که تحت حرارت بسیار بالا  و نیز محیط شیمیایی آن تبدیل به یک حالتی از ماده که به آن پلاسما گفته می شود. در روش پلاسما فلزات تا دمای ۲۵ هزار درجه سانتیگراد حرارت داده میشوند. در واقع در این روش، فلز در نقطه برش ذوب و تبخیر میشود و بنابراین میتوان فلزات را با سرعت و دقت بالا به ابعاد دلخواه برش داد.

  •  تیغه های اره دیسکی آتشی

 یکی از انواع برشکاری قدیمی و منسوخ، روش برشکاری گرم تیغ اره آتشی است این روش نیز با ایجاد حرارت بالا منجر به ذوب فلز در محل مورد نظر و برش آن میشود. اما به دلیل خطرات و مضرات فراوان این روش از جمله خطراتی که برای اپراتور داشت این روش اکنون منسوخ شده است.

  •  برشکاری لیزری

 برش لیزری نیز یکی از روش های نسبتا نوین انواع برشکاری است. برشکاری لیزری با توجه به دقت و سرعت بالا و تنوع زیاد آن در صنایع مختلف نظامی، پزشکی، کشتی سازی و غیره کاربرد فراوانی دارد. در روش لیزری با استفاده از یک آینه و عدسی کانونی منبع نور به کار گرفته شده روی نقطه برش متمرکز بوده و باعث ایجاد حرارت خیلی زیاد شده که منجر به برش موارد از جمله فلزات میشود.

دستگاه های برشکاری لیزری ممکن است با گاز یا یک نوع جامد، اقدام به تولید اشعه لیزری می کند. بعد از اینکه اشعه لیزر توسط یک دستگاه تقویت کننده  یا آمپلی فایر تقویت شد، اشعه لیزری حاصل توسط یک لنز متمرکز کننده در نقطه مورد نظر متمرکز شده و و با انرژی گرمایی زیادی که ایجاد می کند، منجر به برش متریال مورد نظر می شود. برش لیزری را میتوان برای برش دادن انواع ورق های با ضخامت ۲۵ میلیمتر استفاده کرد که به علت دقت و سرعت بالا و عدم تاب برداشتن و نیز مصرف انرژی کمتر طرفداران زیادی دارد.  برش هواگاز، برش cnc، برش با قوس الکتریکی از جمله دیگر روشهای برش گرم هستند.

انواع برشکاری سرد

انواع برشکاری سرد

 انواع برشکاری سرد، همانطور که از نام آن ها پیداست هیچ گونه افزایش دمای وجود ندارد. و با استفاده از نیروهای مکانیکی و فشار اقدام به برش فلزات میکنند. قیچی کاری، گیوتین، دستگاه اره نواری و واترجت از جمله روش های سرد برشکاری فلزات هستند که در ادامه برخی از آنها با جزئیات بیشتر شرح داده خواهد شد.

  •  قیچی کاری

برش انواع ورق های فلزی با قیچی ساده ترین و قدیمی ترین راه برشکاری است که میتوان ورقه های با ضخامت ۱ میلیمتر را به راحتی برش داد.

  • گیوتین

گیوتین یکی دیگر از انواع برشکاری سرد است که دارای دو تیغه بالایی و پایینی است که تیغه پایینی ثابت و به میز متصل است و تیغه بالایی آن با زاویه 1 تا 6 درجه در جهت عمود به حرکت در می آید. گیوتین برش ورق های فلزی ضخامت ۳۰ میلیمتری را  نیز ممکن میسازد.

  •  برشکاری با روش واترجت

 واترجت یکی از روشهای نسبتا نوین برش سرد است که از اعمال فشار بالای آب در برش فلزات بهره می گیرد. این روش در واقع ترکیبی از آب با یک سنگ ساینده است که با اعمال فشار ۶۰۰0 پوند بر اینچ که از طریق روزنه خارج می شود و با فشار اعمال شده موجب سایش و برش فلزات میشود. اگرچه برش سرد واترجت علاوه بر عدم تغییر شکل ورق، کیفیت بالایی داشته و لبه های برش صاف و یکدست ایجاد میکند و هیچ محدودیتی در ضخامت برش ندارد، اما قیمت بسیار بالای پمپ و دیگر تجهیزات آن، استفاده از این روش را با محدودیت مواجه میکند.