حکاکی فلز با لیزر از جمله روش های پیشرفته ای است که از طریق آن بر روی فلزات مختلف نقش و نگار ها، نوشته ها و یا علامت های متفاوتی را حکاکی می کنند. در حکاکی فلز با لیزر هیچ نوع دخالت دستی وجود نداشته و تمامی مراحل توسط دستگاه های مختلفی که برای حکاکی فلز با لیزر وجود دارند انجام می شود. حکاکی فلز با لیزر کاربرد بسیار زیادی در تمامی صنایع داشته و اگر به اطراف خود با دقت بیشتری نگاه کنید متوجه حکاکی های مختلفی بر روی لوازم اطراف خود می شوید.

در جای جای شرکت ها، بیمارستان ها، ماشین ها و…. می توانید آثار حکاکی از طریق لیزر را مشاهده نمایید. همچنین از جمله کاربرد هایی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه افراد به ویژه جوانان قرار گرفته است حکاکی بر روی حلقه های ازدواجشان می باشد! شما می توانید اسم همسرتان و یا تاریخ عروسی خود را یکی از بهترین روز های زندگی هر فرد است بر روی قسمتی از حلقه ی عروسی خود حکاکی کنید. البته این کار افراد ماهر خود را طلبیده و افراد مبتدی نمی توانند از طریق لیزر، بر روی فلزات گوناگون حکاکی کنند.

دو مورد از کاربرد های کلی حکاکی فلز با لیزر

همانطور که در بخش بالا گفته شد حکاکی فلز با لیزر کاربرد های زیادی دارد. به طور کلی کاربرد های حکاکی فلز با لیزر را در دو دسته ی 1- حکاکی لیزر برای هدیه های تبلیغاتی 2- حکاکی فلز با لیزر برای قطعات صنعتی قرار می دهند.

حکاکی فلز با لیزر برای هدیه های تبلیغاتی

حکاکی فلز با لیزر برای هدیه های تبلیغاتی

اگر دقت کرده باشید هدایایی که از جنس فلزی هستند دارای حکاکی هایی می باشند! حال این حکاکی ها ممکن است یا اسم و آرم برند شرکتی خاص بوده و یا اینکه نام دو فرد، جمله ای عاشقانه، عکسی زیبا و… بوده و بر روی هدیه ی مورد نظر وجود داشته باشد. وسیله هایی از جمله جاسوئیچی، پلاک های مختلف فلزی، ساعت های رومیزی و مچی، خودکار و…. از جمله اجزائی هستند که برای کادو دادن بسیار پرکاربرد بوده و اغلب افراد برای اینکه هدیه ای به یکدیگر بدهند از چنین وسایلی استفاده می کنند.

بر روی تمامی این وسایل نام برده شده قطعا حکاکی هایی دیده می شود که از طریق لیزر صورت گرفته اند. علاوه بر این ها شرکت های زیادی وجود دارند که هم برای هدیه دادن به مشتریان خود و هم برای تبلیغ کمپانی و اجناس خود از سررسید ها و یا وسیله های دیگری استفاده می کنند که بر روی آن ها نام و یا علامت مخصوص شرکتشان با لیزر حکاکی شده است.

حکاکی فلز با لیزر برای قطعات صنعتی

حکاکی فلز با لیزر برای قطعات صنعتی

اگر در رابطه با قطعات صنعتی کمی اطلاع داشته باشید به راحتی متوجه می شوید که بیش از 60 درصد این قطعات همچون دستگاه های مختلف، ابزار آلات و همینطور ماشین های صنعتی موجود در بازار به مشخصاتی همچون تاریخ ساخت، بارکد، مشخصات فنی، شماره سریال و… نیاز دارند که تمامی این مشخصات باید به گونه ای بر روی آن ها درج شوند که به هیچ وجه پاک نشده و یا دچار تغییر شکل ندهند!

کاملا مشخص است که حکاکی با لیزر بر روی این ابزار فلزی بهترین راه کار موجود می باشد. حکاکی فلز با لیزر دقت بسیار بالایی داشته و همین موضوع سبب شده است تا بتوان به کمک آن تاریخ دقیق، علامت های ریز و کوچک و… را به راحتی و بدون بروز هیچ مشکلی بر روی فلزات حکاکی کرد.

مزایای حکاکی فلز با لیزر

مزایای حکاکی فلز با لیزر

حکاکی فلز با لیزر مزایای زیادی دارد که تمامی موارد زیر از جمله مزایای حکاکی فلزات از این طریق می باشند:

  • دقت بسیار بالا و دقیق: حکاکی فلز از طریق لیزر دقت بسیار بالایی داشته و می تواند هر نوشته و یا طراحی ریز و کوچکی را به همانگونه که وجود دارد بر روی جسم مورد نظر حکاکی نماید.
  • شفافیت: تصاویر و یا نوشته ها بسیار شفاف بوده و کاملا واضح می باشند. به راحتی می توان نوشته ی موجود از طریق لیزر بر روی فلزات را خواند.
  • مقرون به صرفه بودن: حکاکی فلز با لیزر کاری بسیار مقرون به صرفه بوده و گزینه ای بسیار اقتصادی برای انجام امور مختلف مربوط به حکاکی می باشد. حکاکی فلزات با لیزر مزایای دیگری را نیز شامل می شود که از جمله ی آن ها عبارتند از:
  • می توان فلزات را از طریق لیزر با عمق های مختلفی حکاکی نمود
  • حکاکی لیزری سرعت بسیار بالایی دارد
  • حکاکی لیزر قدرت زیادی دارد
  • به مرور زمان اشکال و نوشته هایی که از طریق لیزر حکاکی شده اند از بین نرفته و یا اینکه پایداری نسبتا بالایی دارند
  • کاربرد خیلی آسان و راحت برای اپراتور
  • طراحی های موجود از طریق لیزر بسیار تمیز و صاف می باشند
  • زمان دهی و کنترل حکاکی لیزری از طریق رایانه