استیل آلیاژی است که کاربرد فراوانی در انواع صنایع از جمله معماری و ساختمان سازی دارد. پایه اصلی این آلیاژ پر کاربرد از آهن است و کمتر از دو درصد حاوی کربن و در انواع ضد زنگ آن تا حدود 10 درصد حاوی عناصری مثل کروم است. خواص مکانیکی انواع مختلف استیل بسته به اینکه حاوی چه عناصری و چه مقدار از عناصر دیگر باشد، متفاوت است.

به طور کلی استیل از خاصیت مکانیکی بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین یکی از بهترین راه‌های برش آن با توجه به خواص مکانیکی بالای آن، استفاده از برش لیزری استیل است. اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید صدرا لیزر در خدمت شماست.

همانطور که اشاره شد با توجه به نوع عناصر موجود در استیل خواص آن تغییر کرده و بنابراین انواع مختلفی از این آلیاژ وجود دارد که خواص مکانیکی متفاوتی دارند. استیل ضد زنگ یکی از انواع آن است که به دلیل حضور میزان زیادی از عنصر کروم خاصیت ضد زنگ پیدا کرده است. با توجه به اهمیت و کاربرد فراوان آن در صنایع مختلف، برش لیزری استیل که کار برش دادن این آلیاژ معروف و پرکاربرد را بسیار راحت کرده است از اهمیت بالایی برخوردار است.

استیل با توجه به ویژگی های مهمی مثل مقاومت در برابر خوردگی و حرارت، ظاهری زیبا و ضد زنگ بودن آن و نیز قابلیت جوشکاری و طول عمر بالا، در صنایع مختلف مثل ساختمان سازی و خودروسازی کاربرد فراوانی دارد و بدون شک حضور استیل در بدنه و سقف آسانسور، در قطعاتی کشتی، در لوازم خانه، خودروسازی و هواپیماسازی و لوازم الکتریکی غیرقابل انکار است.

بنابراین در این مقاله قصد داریم به یکی از روشهای برش این آلیاژ پرکاربرد و محبوب بپردازیم.

برش لیزری استیل چگونه انجام میشود؟

برش لیزری استیل چگونه انجام میشود؟

برش لیزری استیل یکی از انواع مهم برش این آلیاژ مهم است که در ادامه به مراحل برش لیزر فلزات و نیز معایب و مزایای آن خواهیم پرداخت.

برای برش دادن استیل و به‌طورکلی فلزات از از روش‌های مختلفی مثل روش های قدیمی از جمله تراشکاری، سنگ زنی، سمباده زنی و انواع مدرن آن مثل روش‌های هواگاز، واتر جت و برش لیزری استیل بکار گرفته میشود.

برش لیزری استیل یکی از روش‌های مدرن است که با استفاده از تولید پرتوهای نور لیزر تک فام و تک فرکانس، برش استیل را به سرعت و بدون تخریب آلیاژ انجام می‌دهد. بعد از برش ماده، قسمت بریده شده ماده با استفاده از یک گاز پاک می شود تا سطح بدون ضایعات تولید شود. در برش لیزری استیل نور منبع پرتوان توسط یک لنز متمرکز کننده روی محلی که قرار است برش داده شود به صورت نقطه ای در می‌آید، که این فرآیند متمرکز کردن نور نقطه ای کوچک، باعث تجمع انرژی گرمایی زیادی در آن نقطه بسیار کوچک شده که این فرآیند باعث ذوب شدن، سوختن و یا بخار شدن ماده در آن نقطه می‌شود.

در مرحله بعد مواد مذاب در نقطه مورد نظر توسط گازهایی مثل اکسیژن و نیتروژن جمع‌آوری می‌شود.

به طور کلی در برش برش با اکسیژن به دلیل تجمع انرژی حاصل از سوختن با اکسیژن امکان برش با قطر بیشتر و با سرعت بالاتری وجود دارد. اما در این حالت کیفیت کار نسبت به استفاده از نیتروژن پایین می‌آید. در برش لیزری استیل جنس و ضخامت قطعه ای که قرار است برش داده شود به عنوان مبنایی برای انتخاب توان دستگاه، نوع گاز و یا پارامترهای دیگر برش است.

برش لیزری استیل یکی از روشهای مدرن برش لیزر است که قادر است، قادر است با حذف محدودیت های روش های سنتی و قدیمی، برش قطعات را با ابعاد مناسب و با کیفیت عالی برای شما فراهم سازد.

مزایای روش برش لیزری استیل

مزایای روش برش لیزری استیل

همانطور که اشاره شد دقت و سرعت روش برش لیزری استیل بسیار بالاست.

با توجه به امکان استفاده از لنز متمرکز کننده برای متمرکز کردن نور به صورت نقطه ای در این روش، حرارت فقط در نقطه مورد نظر بالا رفته و باعث کمترین آسیب به نواحی دیگر می‌شود.

دقت و سرعت بالا اجازه ایجاد سوراخ های بسیار ریز و نیز طرح‌های با جزئیات بسیار بالا را فراهم می کند. استفاده از گاز با فشار بالا باعث امکان حذف مرحله تمیزکاری در پایان کار می‌شود.

استفاده از لیزر دو بعدی امکان برش انواع بلندگو های خانگی، تیغ جراحی، چاقو و اره را ممکن کرده است.

این تکنولوژی امکان برش قطعات سه بعدی استیل ضد زنگ در انواع لوله که در معماری و ساختمان سازی کاربرد دارند را ممکن کرده است.

فاکتورهای موثر در برش لیزری استیل

فاکتورهای موثر در برش لیزری استیل

فاکتورهای زیادی روی کیفیت قطعات برش داده شده توسط لیزر موثر است. که در ادامه به برخی از این فاکتورها و تاثیر آنها می‌پردازیم.

یکی از فاکتورهای مهم در کیفیت قطعات برش خورده نوع ماده اولیه و نیز ضخامت آن می باشد. به همان میزان که ضخامت قطعات افزایش یابد کیفیت کار پایین می آید. در واقع با افزایش ضخامت کار وجود خط و خش در لبه های برش افزایش می یابد که این خطوط در محلی که ماده حرارت دیده و ذوب شده است به وجود می‌آید.

توان لیزر نیز تاثیر زیادی روی کیفیت قطعات برش خورده دارد. هرچه توان و قدرت دستگاه لیزری بالاتر باشد، برش لیزری استیل  با کیفیت بیشتری انجام می‌شود و قطعات بهتر برش داده می‌شود. در واقع با افزایش قدرت دستگاه لیزری، می‌توان ضخامت ورقه های مورد نظر را نیز به همان میزان افزایش داد.

نوع مواد اولیه نیز بر کیفیت لبه برش تاثیر بسزایی دارد. با توجه به اینکه انواع مختلفی از استیل وجود دارد، مقاومت آنها در مقابل برش متفاوت است. وجود عناصر دیگری مثل کروم و کربن باعث بالا رفتن مقاومت استیل در هنگام برش با لیزر میشود.

یکی از عوامل موثری که در کیفیت برش لیزری استیل اهمیت بسزایی دارد، کیفیت مواد اولیه است که باعث ایجاد انواع مختلف از لبه برش می شود. در واقع برای اینکه لبه های برش با کیفیت و تمیزی داشته باشید باید ورق های استیل اولیه تمیز، بدون چربی و بدون زنگ زدگی باشد. در واقع انواع استیل نامرغوب باعث ایجاد لبه های برش نامطلوب و بی‌کیفیت می‌شود. بنابراین در برش لیزری استیل سطح مواد اولیه باید تمیز و عاری از زنگ زدگی و چربی و تا حد ممکن مسطح باشد.