برش لیزر پارچه برای برش پارچه در طرح و شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از طرح های جذاب بر روی لباس از طریق برش لیزری پارچه فراهم می گردند. برش لیزر با پارچه به عنوان حکاکی بر روی پارچه معرفی می شود. ابزار لیزری بر روی پارچه های مختلف قدرت و توانایی زیادی از خود نشان می دهند و بسیار کاربردی هستند.

برش لیزر پارچه می تواند برای منسوجات بسیاری مورد استفاده قرار بگیرد. در دنیای امروز بسیاری از منسوجات به عنوان پارچه لیزری مورد توجه هستند. پارچه لیزری می تواند در جنس های مختلف پلی استر، ابریشم، کتان و … باشد.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

صنعت لیزر امروزه به عنوان یکی از صنایع مهم در کارخانجات و کارگاه های مختلف استفاده می شود. دستگاه لیزر پارچه مانند دیگر دستگاه های لیزر برای برش کاربرد دارد. برش های ایجاد شده با لیزر بسیار دقیق و ظریف می باشد. در واقع این برش ها عملکرد و توانایی دستگاه لیزر برش پارچه را به خوبی نشان می دهند.

اهمیت برش لیزر پارچه

اهمیت برش لیزر پارچه

دستگاه برش لیزر پارچه برای طراحی الگوهای ظریف و زیبا مورد استفاده قرار می گیرد. الگوهای کلاسیک به عنوان الگوهای پرپیچ و تاب در پارچه های مختلف قرار می گیرند. بنابراین اهمیت زیادی در حکاکی دارند. برای طرح های کلاسیک از دستگاه برش پارچه لیزری استفاده می شود. با دستگاه برش لیزر پارچه می توان الگوهای پرپیچ و خم را بر روی پارچه های مختلف حکاکی کرد.

از لیزر برش پارچه برای تنوع طرح در دوخت لباس، طراحی پرده های مختلف، پارچه های روتختی، ملحفه، تزیین لباس، تزیینات و … استفاده می شود. برش پارچه با لیزر برای لباس های مجلسی بسیار کاربردی است. لیزر روی پارچه می تواند اشکال جدید و شیکی را برای لباس های مجلسی متنوع خلق کند. خوشبختانه با دستگاه های لیزر می توان ایده های خلاقانه زیادی را بر روی پارچه ها پیاده سازی کرد. لیزر پارچه در مدت زمان کمی توانست به یک صنعت پیشرفته در مشاغل بزرگ و مشاغل خانگی تبدیل شود.

برش لیزر پارچه در صنعت لباس بسیار استقبال می شود. پارچه های مختلف برای زیبایی و تنوع طرح به زیر دستگاه برش لیزری پارچه قرار می گیرند.

برش لیزری پارچه چیست؟

برش لیزری پارچه چیست؟

لیزر پارچه روش ابداعی برای برش پارچه در اندازه ای دقیق، استاندارد با حفظ حالت مهر و موم و ممانعت از آسیب پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. لیزر روی پارچه را می توان برای پارچه هایی نظیر پلی استر، نئوپرن، ابریشم، پنبه، نایلون، چرم و … امتحان کرد. این در حالی است که بیشتر افراد گمان می کنند که برش لیزر پارچه مختص پارچه های پلاستیکی همچون پلی استر می باشد. برش لیزری پارچه نوعی فرآیند برش دادن پارچه با حرارت است. در روش لیزری پارچه از حرارت و نور لیزر برای برش پارچه استفاده می شود. بنابراین پارچه های نایلونی، پلی استری و در کل پلاستیکی واکنش بسیار موفق تری نسبت به سایر پارچه ها نشان می دهند و سریع تر ذوب می شوند.

برش پارچه با لیزر هیچ گونه فشاری بر روی پارچه اعمال نمی کند و همین موضوع از آسیب دیدن پارچه ممانعت خواهد کرد. بسیاری از پارچه ها در نوع اعلا و گران قیمت هستند. بنابراین اصول مراقبتی بیشتری در حین کار با آن ها نیاز داریم. پارچه های توری، حریر و ابریشم در برابر فشار، کشش، خط کشی و … بسیار آسیب پذیر می باشند. به همین دلیل لیزر روی پارچه های حساس بسیار کاربرد دارد.

انواع برش لیزری

به طور کلی برای برش لیزر پارچه چند نوع برش لیزری پارچه وجود دارد. لیزر نئودیمیم-ایتریوم-آلومینیوم-گارنت، لیزر نئودیمیم و لیزر CO2 از لیزرهای اصلی برای برش می باشند. برای برش پارچه های لباس بیشتر از لیزر CO2 استفاده می شود. لیزر CO2 اقدام به ذوب کردن پارچه و مواد می کند و عملیات حرارتی سبب برش پارچه می گردند.

نحوه کار با لیزر پارچه

برای برش لیزر پارچه، دستگاهی لوله مانند بر روی پارچه حرکت می کند. دستگاه لیزر دارای چندین آینه می باشد. پرتو ساطع شده از لیزر در نهایت به وسیله آینه ها به لنز کانونی ختم می شود. لنز کانونی همان نقطه ای است که برای برش پارچه مورد هدف قرار می گیرد.

مزیت برش لیزر

برش پارچه با لیزر مزایای زیادی به همراه دارد. به همین خاطر افراد بسیاری برش لیزر پارچه را ترجیح می دهند.

  • در بیشتر برش های پارچه با روش های سنتی حد زیادی از اعوجاج در برش پارچه دیده می شود. این مسئله برای خیاطان و سایر کارفرمایان امری ناراحت کننده می باشد. برش لیزر پارچه از کجی پارچه جلوگیری می کند.
  • برش پارچه به شکل دقیق و بدون شکستگی انجام می شود.
  • برش پارچه های اسپیسر با لیزر به شکل دقیق تری انجام می گیرد.
  • لبه های برش داده شده پارچه به خوبی آب بندی می گردند.
  • برش پارچه در روش های کلاسیک با گرد و غبار همراه است. در برش لیزری پارچه هیچ نوع گردو غباری از پارچه منتشر نخواهد شد.
  • در برش لیزری خبری از سایش ابزار نیست و کیفیت برش به شکل عالی حفظ می گردد.
  • برش لیزری برای تمام پارچه ها کاربردی است. با لیزر می توان پردازش بر روی پارچه ها را در تمام جهات انجام داد.
  • برش لیزر بدون آسیب و تحریف پارچه، سوراخ کردن پارچه و به کمک سیستم نوار نقاله انجام می گیرد.
  • در برش های لیزری، ضایعات بسیاری کمی از پارچه دریافت می گردد و میزان هدر رفت پارچه به صفر می رسد.

دستگاه برش لیزر پارچه خانگی

دستگاه برش لیزر پارچه خانگی بیشتر مورد استفاده خانم های خانه دار، تولیدی ها و کارگاه های مختلف عروسک سازی، دکورهای نمدی و … است. این نوع دستگاه برش لیزر پارچه با توجه به کاربرد، فضای کمتری را اشغال می کند. بنابراین برای کاربردهای خانگی گزینه ای ایده آل می باشد. دستگاه برش لیزری پارچه خانگی برای محیط های کارگاهی مناسب است و می تواند جواب گوی تولید روزانه یک کارگاه باشد. قیمت دستگاه برش لیزر پارچه خانگی از دستگاه های برش لیزر بزرگ تر کمتر است و با قیمت مقرون به صرفه ای عرضه می گردد. دستگاه برش پارچه لیزری از نظر عملکرد با نمونه دستگاه های لیزر بزرگ تر تفاوت ندارد. در واقع قیمت پایین دستگاه برش لیزری پارچه خانگی مربوط به ابعاد آن می باشد. از دستگاه برش لیزری خانگی برای ساخت عروسک، دکور، کیف های نمدی و … استفاده می شود.

قیمت برش لیزری پارچه با توجه به نوع پارچه متفاوت است. قطعاً پارچه های پلاستیکی با قیمت کمتری برش می خورند. بنابراین قیمت دستگاه برش لیزری پارچه خانگی و دیگر دستگاه ها را ابعاد آن و قیمت برش پارچه لیزری را نوع پارچه مشخص می کند.

انواع برش لیزر پارچه

برش لیزری پارچه های مختلف

میکروفیبرها از رایج ترین پارچه ها برای برش لیزر می باشند. میکروفیبرها شامل پلی آمید، پلی استرها و یا ترکیبی از هر دو می باشند. پارچه های میکروفیبر برای حکاکی لیزری گزینه ای ایده آل است. دستگاه برش لیزر پارچه بر روی پارچه میکروفیبر به سرعت و به راحتی حرکت می کند و نیاز به قدرت کمی دارد. کنتراست حکاکی بر روی پارچه های میکروفیبر بسیار بالاست.

چرم های مصنوعی یا طبیعی در برابر برش لیزر پارچه به شکل عناصر با شکوه و منبت کاری شده دیده می شوند. جنس چرم با توجه به دوام و انعطاف در برابر حکاکی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد.

نزدیک بودن نخ ها در پارچه های پنبه ای تاثیر زیادی در حکاکی بهتر با لیزر دارد. در واقع پارچه های پنبه ای محکم با گره های زیاد گزینه خوبی برای حکاکی با لیزر می باشند.

برش لیزری پارچه های مختلف

نکات مهم در برش پارچه با لیزر

برای برش لیزر پارچه باید نکات مهمی را مورد توجه قرار دهید.

  • برای برش لیزر پارچه از فرآیند حرارت بالا استفاده می شود. حرارت بالا به کمک نور لیزر بر روی پارچه ایجاد می شود. اگر دقت کرده باشید بیشتر پارچه ها در صنایع به گونه ای برش داده می شوند که آثار برش کاملاً مشهود است. در برش لیزر پارچه، لبه محل برش به شکل خودکار بسته می شود و دیگر نیازی به بستن، اتو کردن و مرتب کردن لبه پارچه نیست.
  • زمانی که لیزر بر روی پارچه کار می کند، از لمس کردن پارچه بپرهیزید.
  • قطر پرتو لیزر می تواند به شکل دقیق بر روی 0.1 میلی متر متمرکز شود. میزان دقت لیزر با توجه به لنزهای به کار رفته در دستگاه لیزر تعیین می گردد. میزان دقت برش به وسیله برنامه های رایانه ای گرافیک بارگذاری می شود.
  • برای برش لیزر پارچه باید سرعت و قدرت دستگاه لیزر پارچه تنظیم شود. برش لیزر باید با قدرت کم اما سرعت بالا انجام شود. در واقع شما باید به سرعت پارچه را بسوزانید. این کار برای ایجاد شدن کنتراست حکاکی مورد توجه قرار می گیرد.
  • برای لیزر از وضوح پایین صفحه بهره مند شوید. وضوح پایین صفحه به شما کمک می کند که لیزر پارچه به شکل عمیق انجام نشود.
  • برای برش لیزر پارچه از پارچه های محکم استفاده کنید. پارچه های شل همچون پارچه تری گزینه خوبی برای برش با لیزر نیستند. چون به راحتی سوزانده می شوند.
  • پارچه های تری همچون حوله و پارچه های مخمل خواب دار گزینه خوبی برای حکاکی با لیزر نیستند.
  • پارچه های پشمی، چرم اصل، جین و نمد با لیزر به زیبایی برش می خورند.

علت رشد صنعت برش پارچه با لیزر

دستگاه برش لیزر پارچه و صنعت لیزر با پارچه بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. توانایی لیزرها در برش های پیچیده می تواند دلیل خوبی برای بهره مندی از آن ها باشد.

پارچه های برش خورده با لیزر بسیار دقیق هستند. لبه های برش خورده پارچه لیزری به شکل کاملاً درزدار می باشد. برش های دستگاه لیزر به شکل خودکار و به کمک رایانه انجام می گیرد و از هر نظر کنترل شده می باشد.