برش پلاسما از جمله روش هایی است که برای نقش دادن به سطوح فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. این عمل بسیار با استقبال فراوانی رو به رو شده است و قطعا می توان آن را از دستاورد های تکنولوژی بر زندگی بشریت دانست.

انسان در زمین اشرف مخلوقات است و موفق شده است با دانش و عقل خود، هر چیزی را در زمین مطابق میل خود در بیاورد. از حیوانات گرفته تا جامدات همگی به نحوی تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته اند و قطعا با رشد روز افزون تکنولوژی و صنعت، تفاوت های چشمگیری هم در آینده ایجاد خواهد شد. اما امروزه برش پلاسما تاثیر بسیاری را بر برش فلزات گذاشته است و قطعا این از تاثیرات تکنولوژی بر صنعت است. برای آگاهی بیشتر در خصوص برشکاری پلاسما و طرز کار آن، با ما همراه باشید.

پلاسما

پلاسما

به طور کلی حالت های ماده به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که مایع، جامد و گاز، این سه گروه می باشند. اما امروزه انسان ها از حالت چهارمی سخن به میان آورده اند و آن، پلاسما است. بر اثر گرم شدن یک ماده جامد و افزایش جنبش مولکولی، ابتدا به مایع و سپس به گاز تبدیل خواهد شد. اما امروزه بشر حالت چهارمی را هم برای حالات ماده در نظر گرفته است و آن پلاسما می باشد.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

به طور کلی می توان گفت پلاسما حاصل جنبش مولکولی بسیار شدید است و حرارت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل است که دانشمندان آن را حالت چهارم مواد می نامند و قائل به تفکیک آن از حالت های دیگر شده اند. اما این وسیله کاربردی هم در صنعت دارد و آن، برش پلاسما می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به توضیح دقیق این برش بپردازیم.

برش پلاسما

برش پلاسما

برش پلاسما، از جمله برش هایی است که برای فلزات و سایر سطوح کاربرد دارد. همانطور که گفته شد، برش پلاسما با استفاده از حرارت بسیار بالایی که در پلاسما وجود دارد، این عملیات را انجام می دهد و موجب نقش های مختلفی بر روی فلزات می گردد. به عبارتی دیگر، برش پلاسما با حرارت بسیار بالای خود، قسمت هایی از فلز را از بین برده و بدین صورت زیبایی می آفریند.

مزایای استفاده از برش پلاسما

  • برش پلاسما بر خلاف استفاده از دستگاه cnc براده ایجاد نمی کند و از این طریق بسیار کارآمد می باشد؛ همینطور موجب کثیف شدن محل هم نمی گردد.
  • دستگاه برشکاری پلاسما با وجود بزرگی خود، می تواند نقوش ظریفی را ایجاد کند که بسیار می تواند منحصربفرد عمل کند.
  • امکان برنامه نویسی برای دستگاه برش پلاسما به روش برنامه نویسی cnc وجود دارد و شما لازم نیست برنامه نویسی تخصصی دیگری را بیاموزید.
  • کار با این دستگاه بسیار راحت است که این مسئله در عمل، احتیاج به اپراتور حرفه ای را ندارد.

دستگاه برش دهنده پلاسمایی

دستگاه برش دهنده پلاسمایی

دستگاه های برش دهنده ی پلاسمایی به دو گروه تقسیم می شوند:

یک سری از آن که با استفاده از آب خنک می گردند. از این دستگاه ها در مکان هایی استفاده می شود که سفارش های تعداد بالا را آماده می کنند. هم چنین در مکان هایی که دستگاه برش دهنده پلاسمایی به برش ورقه های سنگین می پردازد نیز از این دستگاه ها استفاده می گردد. در این روش آب به دور گردنه می چرخد و بعد از آن که گرم شد، توسط شلنگ دیگری باز می گردد. دستگاه برش دهنده پلاسمایی از این نظر بسیار شبیه به دستگاه برش لیزر عمل می کند.

سری بعدی دستگاه ها، با هوا خنک می شوند و بر خلاف دستگاه پیشین، در مکان هایی کاربرد دارند که معمولا لازم نیست دستگاه برای مدت زیادی کار کند و بنابراین به مقدار زیادی هم داغ شود. این دستگاه ها همانطور که از نامشان پیداست، به وسیله هوا خنک می شوند.

در اینجا لازم به ذکر است که دستگاه برش دهنده پلاسمایی معمولا به دو گروه دستی و اتوماتیک تقسیم می شوند. در حالت دستی آن ها، قدم به قدم فعالیت توسط اپراتور ها تعیین می گردد و در حالت اتوماتیک آن ها، در برنامه ای که نوشته می شود، حالت کار آن ها نیز تعیین می گردد. البته در حالت دوم هم به اپراتور همچنان نیاز است؛ اما اپراتور نسبت به حالت قبلی کار های کمتری را انجام می دهد.

نکات دستگاه برش پلاسما

  • دستگاه برشکاری پلاسما فقط به صورت افقی و عمودی حرکت می کند. بنابراین شما امکان تولید طرح های سه بعدی را با آن نخواهید داشت.
  • تورچ های دستگاه برش پلاسما در مقابل رطوبت بسیار آسیب پذیر می باشد و بنابراین شما ملزم هستید که از رطوبت گیر های مناسب برای آن استفاده نمایید.
  • در استفاده از این دستگاه، حتما نکات ایمنی را رعایت فرمایید. چرا که در صورت رعایت نکردن ایمنی، می تواند ضرر های غیر قابل جبرانی را به شما متحمل کند.
  • در هنگام کار با دستگاه برش دهنده پلاسمایی، توجه داشته باشید که شلنگ های خنک کننده ی آن به دلایل مختلفی مسدود نشده باشند. در واقع مشخصه ی بارز یک اپراتور خوب، این است که دستگاه را به طور همه جانبه ای مورد بررسی قرار دهد.