برش لیزری یک فرایند حرارتی CNC با دقت بالا است که از یک پرتوی لیزر با قدرت زیاد برای برش، ذوب یا سوزاندن مواد استفاده می کند. این روش برای انواع مختلفی از مواد (از جمله فلزات، چوب و پلیمرها)، ایده آل است، و قادر به تولید قطعات پیچیده، بدون استفاده از یک ابزار طراحی خاص است. این فرایند به دلیل قابلیت تکرارپذیری بالا، برای کارهای یکبار مصرف و تولیدات با حجم کم و متوسط ​​مناسب است. برش لیزری به ویژه برای تولید و ساخت فلزات (فولاد، برنج، آلومینیوم یا نیکل) بسیار مفید است، و به دلیل دقت بالا، قابلیت اطمینان و در نتیجه صاف بودن لبه های کار، در تولید محصولات پزشکی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله، تفاوت برش لیزری با چاپ سه بعدی مورد بحث قرار می گیرد. فروش دستگاه لیزر توسط صدرا لیزر اگر نیاز به دستگاه لیزر دارید صدرا لیزر انتخاب مناسبی برای شماست.

چاپ سه بعدی، که به عنوان فرایند افزایشی نیز شناخته می شود، دقیقاً برعکس روش سنتی ساخت اشیا است. به جای ماشین کاری یاکم کردنمواد برای تشکیل یک جسم، دقیقاً مانند نحوه برش خاک رس، توسط یک مجسمه ساز عمل می کند. طراحان و مهندسان یک فایل دیجیتال (CAD) را روی چاپگر سه بعدی بارگذاری کرده، سپس یک جسم جامد سه بعدی را چاپ می کنند.

مزایای برش لیزری

مزایای برش لیزری

  • یکی از دلایل محبوبیت زیاد برش لیزری، ایجاد محصولات با کیفیت بالا است. این مسئله در مورد هر چیزی که می خواهید برش بزنید، از جمله پلاستیک، چوب یا فلزات صدق می کند.
  • نتایج برش لیزری نه تنها زیبا هستند، بلکه با دوام نیز هستند. در این روش، از انرژی نور که بسیار قدرتمند است، برای برش مواد استفاده می شود. همچنین صاف بودن لبه ها، به گونه ای است که همه چیز زیبا و حرفه ای به نظر می رسد.
  • یکی از موارد تفاوت برش لیزری با چاپ سه بعدی، این است که برش لیزری، سریعاً شما را به نتایج دلخواهتان می رساند. بنابراین می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید. از آنجا که استفاده از آن بسیار آسان است، مردم می توانند بدون نگرانی از صرف وقت زیاد در پروژه ها، روی آنها کار کنند و بازدهی بالایی داشته باشند.

معایب برش لیزری

  • کار با موادی با ضخامت بیش از 100 میلیمتر بسته به نوع لیزر ممکن است دشوار شود.
  • برش لیزری، به دلیل هزینه های بالقوه بالاتر، و همچنین مصرف انرژی بیشتر، می تواند منجر به هزینه های عملیاتی نسبتاً گران شود.

مزایای چاپ سه بعدی

مزایای چاپ سه بعدی

  • با استفاده از چاپ سه بعدی، شرکت ها می توانند سرعت تولید خود را افزایش دهند. این فرایند خودکار است که می تواند تعداد پرسنل مورد نیاز برای انجام کارهای تولیدی را کاهش دهد.
  • این فرایند برای پردازش موادی مانند پلاستیک، شیشه، فلزات و غیره، به مواد شیمیایی خطرناکی نیاز ندارد.
  • چاپ سه بعدی، همچنین می تواند میزان زباله را تا 70 درصد کاهش دهد، که کمک قابل توجهی به محیط زیست محسوب می شود. از آنجا که برای کار با این فرایند به منبع انرژی دیگری نیاز نیست، بنابراین به سیستم های گرمایشی یا سرمایشی اضافی برای دستیابی به نتایج مطلوب احتیاجی نیست.

معایب چاپ سه بعدی

  • چاپگرهای سه بعدی، انرژی زیادی را برای تولید محصولات در تعدادهای بالا مصرف می کنند و بنابراین برای کار در گروه های تولیدی کوچک مناسب ترند.
  • چاپگرهای سه بعدی که در فضاهای بسته ای مانند منازل استفاده می شوند، می توانند منجر به انتشار مواد مضری مانند ترکیبات آلی فرار (VOC) شوند و ذرات سرطان زا و گازهای گلخانه ای سمی ایجاد کنند که ممکن است باعث مشکلات جدی سلامتی مانند تهوع، تحریک بینی و چشم و گلو شود و آسیب به اعضای بدن برساند.
  • یکی از موارد تفاوت برش لیزری با چاپ سه بعدی، این است که حجم ساخت در چاپ سه بعدی محدود است و حداکثر اندازه ای را که یک شی می تواند برای چاپ داشته باشد، ارائه می دهد.

برش لیزری و چاپ سه بعدی هر دو از فناوری لیزر استفاده می کنند

لیزر، ترکیبی از پرتوهای نوری با سرعت بالا، آینه ها و گازها هستند، که عناصر اصلی در ماشین آلات برش لیزری و چاپ سه بعدی می باشند. طول موج های پرتوی نور برای این فناوری ها، بسیار به هم شباهت دارد، اگرچه چاپ سه بعدی فقط به چسب حرارت می بخشد تا بتواند عمل چسباندن آن را انجام دهد، اما برش لیزری، به گرمای بیشتری جهت برش مواد نیاز دارد. در ادامه، موارد دیگری از تفاوت برش لیزری با چاپ سه بعدی ارائه می گردد.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

تفاوت برش لیزری با چاپ سه بعدی

موارد دیگری از تفاوت برش لیزری با چاپ سه بعدی

  • برش لیزری یک فرایند کاهشی است

برش لیزری اندازه ماده اصلی را کاهش می دهد (از این رو یک فرایند کاهشی می باشد). این روش برش، بسیار سریع و دقیق هستند و اجازه می دهد، تقریباً هر شکلی در مدت زمان کمی ایجاد شود (در مقایسه با ماشین های برش معمولی).

  • چاپ سه بعدی یک فرایند افزایشی است

در حالی که چاپ سه بعدی، از ماشین آلات لیزری برای تولید محصولات خود استفاده می کند، این کار را به روشی کاملاً متفاوت انجام می دهد. هر لایه، ایجاد شده، سپس به لایه های موجود اضافه می شود تا نسخه سه بعدی و واقعی از موردچاپ شدهساخته شود. مواد مورد استفاده در این فرایند، شامل چسب، رزین و موارد مشابه است که در دماهای خاص تولید شده توسط لیزر، به راحتی به یکدیگر متصل می شوند.

بر خلاف برش های لیزری که می توانند فلزات را برش دهند، چاپگرهای سه بعدی از موادی با دوام کمتر استفاده می کنند که یکی از کاربردهای این روش، در ساخت پروتز است.

برخلاف برش لیزری که می تواند فلزات را برش دهد، چاپگرهای سه بعدی از موادی با دوام کمتر استفاده می کنند.

  • هزینه و صرف زمان، دو فاکتور مهم، در چاپ سه بعدی هستند

به طور غیرمنتظره، هزینهجوهردر چاپ سه بعدی می تواند بسیار زیاد باشد (اگرچه برخی پیشرفت های تکنولوژیکی، برای ایجاد گزینه های ارزان تر در دست انجام است. چاپ سه بعدی همچنین می تواند یک کار وقت گیر باشد و ممکن است تولید قطعات کوچک چند اینچی، ساعت ها طول بکشد، همچنین دستیابی به چندین رنگ امکان پذیر نیست.

  • برش لیزر انعطاف پذیر است

با تغییر استراتژیک از فرایند افزایشی به کاهشی و نحوه اتصال قطعات برش خورده برای ایجاد اشکال سه بعدی، می توان از برش لیزر برای دستیابی به نتیجه مشابه استفاده کرد. یکی دیگر از موارد تفاوت برش لیزری با چاپ سه بعدی، این است که برش لیزری به طور قابل توجهی انعطاف پذیرتر است و با طیف گسترده ای از مواد (از جمله اکریلیک، تخته سه لا، ام دی اف، پلی اکسی متیلن، کاغذ و مقوا) و در کسری از زمان عمل می کند.