لیزر همانطور که می دانید یکی از فن آوری هایی است که می تواند در عرصه های مختلف و به اشکال متنوع در خدمت انسان قرار گرفته و به این ترتیب در تسهیل روند کارها بسیار مؤثر باشد. لیزر دستگاهی است که در آن اشعه های نوری موازی و بسیار باریک به شکل تجمعی و متمرکز با طول موجهای یکسان بر روی هدف تابانده می شود. یکی از مهمترین کارکردهای اشعه لیزر، استفاده از خاصیت برش این اشعه است. برش لیزری در صنعت خودروسازی، یکی از حوزه هایی است که در آن برش با کمک لیزر، در قسمت های مختلف این صنعت کاربرد خواهد داشت.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

صنعت خودروسازی ، لیزر و کارکرد های آن

خودروسازی یکی از صنایع مهم و کلیدی در هر کشوری محسوب می شود و این امر در کشور ما هم به همین ترتیب است. برای ساخت و تولید یک اتومبیل، صدها قطعه ریز و درشت باید تولید شده، با هم هماهنگ شده و مونتاژ شوند. به همین دلیل است که این صنعت می تواند در توسعه و اشتغال آفرینی نقش مهمی را ایفا کند.
برش لیزری در صنعت خودروسازی، یکی از روش های نوینی است که علاوه بر افزایش سرعت در روند تولید، دقت کار را بسیار بالاتر برده و نتیجه آن در عملکرد بهتر ماشین خود را نشان خواهد داد.
در این فرآیند، اکثر قطعات بزرگ و حتی کوچکی که در داخل و یا بدنه ماشین مورد استفاده قرار می گیرند، با کمک اشعه لیزر از صفحات اولیه فلزی خود برش می خورند. یکی از مزیت های مهم برش لیزری در صنعت خودروسازی این است که می توان با کمک این اشعه، برش کاملا دقیق و هموار صورت بگیرد. همچنین انرژی کمی در هنگام استفاده از لیزر مصرف شده و همچنین اتلاف مواد اولیه به حد چشمگیری کاهش می یابد. علاوه بر همه این موارد، امن بودن این نوع برش و در نتیجه افزایش ایمنی در هنگام کار هم می تواند یکی از دستاوردهای بزرگ استفاده از این تکنولوژی باشد.
موارد استفاده از برش لیزری در صنعت خودروسازی

موارد استفاده از برش لیزری در صنعت خودروسازی

استفاده از برش لیزری می تواند در قسمت های مختلف یک خودرو در هنگام تولید اتفاق بیفتد. که ما در این قسمت به این موارد اشاره خواهیم کرد.
برش لیزری در صنعت خودروسازی بیشتر بر مواردی مانند : برش لیزر فلزات ، برش و تغییر شکل کلید و آینه ها و قطعات ریز فلزی ماشین، برش قطعات پلاستیکی ماشین مثل داشبورد و دستگیره ها و کلیدها؛ برش لوگو و برند ماشین و نام آن، و اجزای داخلی موتور اتفاق می افتد.
همچنین برش لیزری می تواند بر قسمت های هیدرومرفید (قطعات سه بعدی داخل ماشین) و ایربگ ها هم اتفاق بیفتد. ایربگ ها(کیسه هوای ماشین) با کمک دستگاه لیزر برش های دقیقی خورده و بدون کمترین اضافاتی از پارچه های مخصوص ساخت این کیسه ها جدا شده و بر قسمت اصلی یعنی داشبورد جلو نصب شود.

چگونگی کارکرد برش لیزری

برش لیزری یعنی برش یک متریال(پلاستیک، فلز و…) با کمک اشعه لیزر. هدف از برش لیزری می تواند تمیز کردن قطعه و صاف کردن اطراف آن باشد و یا بوجود آوردن اشکال پیچیده. اشعه لیزر بر روی ماده اولیه موردنظر حرکت کرده و برش ایجاد می کند.
در حقیقت اشعه لیزر روی ماده اولیه را داغ کرده و به نوعی آن را ذوب می کند و برش اصلی اتفاق می افتد. همچنین میتوان با کمک مته حکاکی هم ایجاد کرد. برش لیزری در صنعت خودروسازی می تواند هم از نوع اشعه لیزری پالسی باشد که به شکل نقطه زن عمل می کند و هم می تواند به شکل اشعه ای متوالی تابانده شود.
با توجه به نوع متریال موردنظر اولیه، می توان طول موج اشعه، گرمای آن، و دیگر پارامترهایش را تغییر داد.
دستگاه برش لیزر با کمک کامپیوتر هدایت می شود و یک طراح می تواند، مدل برش خود را به شکل گرافیکی طراحی کرده و سپس از طریق نرم افزار مخصوص به دستگاه لیزر ارسال کرده و به راحتی منتظر برش نهایی خود طبق الگوی داده شده باشد.

مزایای برش لیزری در صنعت خودروسازی

مزایای برش لیزری در صنعت خودروسازی در مقایسه با روشهای قدیمی

  • چون این نوع برش فرایندی است که به صورت تماس مستقیم نیست، پس آسیبی به متریال اولیه وارد نخواهد شد.
  • نگهداری آسان، تعمیرات ساده و قطعات ارزان دستگاه برش
  • مورد استفاده برای هر نوع ماده اولیه ( از پارچه تا چوب و فلز و سنگ های قیمتی)
  • ایمنی بالا در هنگام کار به دلیل وجود جعبه مخصوص برای حفظ اشعه
  • کنترل پارامترهای اشعه مانند طول موج و شدت و مدت تاباندن اشعه و …
  • عملکرد بهتر و بالاتر و همچنین سرعت عمل بیشتر در حین انجام کار

برش لیزری در ساخت بدنه خودرو

یکی از مهمترین و اصلی ترین کاربردهای برش لیزری در صنعت خودروسازی به برش بدنه اصلی خودرو ( برش لیزر ورق )برمی‌گردد. در گذشته با کمک قالب های بزرگ معمولا قسمت های بیرونی و اصلی یک خودرو ساخته می‌شد اما امروزه می توان با کمک دستگاه‌های برش لیزری که می‌توانند در چند محور حرکت کرده و به برشکاری با بیشترین دقت بپردازند، قطعات بدنه را بعد از فرم‌دهی و پرس، به شکل سه بعدی، برش دهند.

به این ترتیب مدت زمانی که برای الگوبرداری برای بدنه اتومبیل به کار می‌رفت، و معمولا به چندین ماه کشیده می شد، بسیار کوتاه شده و علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، در هزینه ها هم صرفه‌جویی خواهد شد.

با کمک برش لیزری می توان علاوه بر بدنه اصلی، قسمت های بیرونی دیگر ماشین مثل گلگیر و شاسی را هم برشکاری کرد. البته این نوع از دستگاه های برش لیزری، علاوه بر صنعت خودروسازی می توانند در صنایع دیگری همچون تولید لوازم خانگی، نیروگاهی، نفت و … هم به کار روند.

سخن نهایی

امروزه با کمک تکنولوژی های نوین علاوه بر بهبود در امر تولید و ساخت قطعات، صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها، بالارفتن عملکرد و بازدهی، درصد خطای پایین و …هم می توانیم انتظار داشته باشیم. استفاده از برش لیزری در صنعت خودروسازی می تواند یکی از مهمترین و بهترین نتایج را بر صنعت تولید خودرو داشته باشد و به این ترتیب نتیجه نهایی به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده تمام خواهد شد.