یکی از قطعات مهم و پر کاربرد در دستگاه لیزر،آینهلیزر است که در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم

تعریف آینه لیزر

وقتی پرتویی از تیوب در دستگاه لیزر بیرون می آید، آینه لیزر است که وظیفه هدایت این پرتو را به عهده دارد. برای هدایت پرتو در دستگاه لیزر از سه آینه استفاده می شود. برای اینکه دستگاه به خوبی عمل کند این سه آینه باید در جای خود به درستی تنظیم شده باشند. اگر نیاز به قطعات دستگاه برش لیزر دارید می توانید با متخصص های صدرا لیزر تماس بگیرید.
این آینه ها جنس های متفاوتی دارند،یکی از نکاتی که آینه ای را از دیگری متمایز میکند آینه ای است که درصد بازتاب نور آن بالا باشد.

جنس آینه لیزر

جنس آینه لیزر

چند نوع جنس برای آینه ها وجود دارد که در زیر به آن  اشاره می شود:

آینه پلاستیکی

معمولا از این نوع آینه به دلیل کم هزینه بودن آن استفاده میکنند. این آینه گرمای اشعه ی تیوب را نمی تواند هدایت کند که این امر باعث گرم شدن آن میشود و به مرور آینه کیفیت خود را از دست میدهد. همچنین این آینه برای هدایت درست و دقیق پرتو مناسب نیست.

آینه فلزی

در این نوع آینه لیزر از فلزات مختلفی مانند نقره، طلا، مس و…. استفاده می شود. این آینه به دلیل وجود فلز در آن سنگین می باشد و امکان شکستگی در آن وجود ندارد. آینه فلزی می تواند گرما را به خوبی هدایت کند ولی تعداد زیادی از پرتوهایی که به این آینه انعکاس داده می شود از بین میرود.

آینه مسی

این آینه گرما را به خوبی می تواند هدایت کند (حتی از آینه فلزی هم بهتر) و حرارت را به نسبت بالا از خود دور نگه میدارد، امکان شکستگی در این نوع آینه وجود ندارد.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

آینه سیلیکونی

یکی از بهترین نوع آینه لیزر آینه سیلیکونی است به دلیل اینکه مقاومت بالایی در برابر گرما دارد، انعکاس از دست رفته در این آینه بسیار پایین است و بیشترین درصد بازتاب نور را دارد. برای عملکرد بهتر، باید آن را مرتب تمیز کرد. لازم به ذکر است که امکان شکستن در این نوع آینه نیز وجود دارد.

 

ترتیب قرار گیری آینه لیزر در دستگاه

ترتیب قرار گیری آینه لیزر در دستگاه

سه آینه ای که در دستگاه لیزر وجود دارد با زاویه 45 درجه قرار دارند که یک آینه لیزر در قسمت جلوی تیوب و روی پایه ی ثابت نصب است. آینه دیگر روی محور و بر پایه ی آینه متحرک نصب شده و آینه آخر در سر هد قرار دارد. این سه آینه با پیچ تنظیم میشوند.

تنظیم آینه در دستگاه لیزر

اپراتوری که با لیزر کار میکند باید تنظیم کردن آینه را نیز آموزش دیده باشد. زیرا تنظیم بودن آینه لیزر برای بهتر عمل کردن دستگاه مهم است و این کار با توجه به کارکرد دستگاه هر چند هفته یکبار و یا زمانی که احساس شود دستگاه توانایی برش ندارد یا در بعضی نقاط این توانایی را ندارد، باید انجام شود. مدت زمانی که صرف تنظیم آینه لیزر میشود بسته به مشکل دستگاه بین 15 دقیقه تا 3 ساعت است.

چگونگی عملکرد پیچ ها برای تنظیم آینه لیزر

چگونگی عملکرد پیچ ها برای تنظیم آینه لیزر

  • اگر پیچ بالا را در جهت بسته شدن بچرخانیم سر آینه به سمت بالا میرود و پرتو لیزر نیز به سمت بالا زاویه میگیرد.
  • اگر پیچ بالا را در جهت باز شدن بچرخانیم سر آینه و پرتو لیزر به سمت بالا میروند.
  • اگر پیچ راست را در جهت بسته شدن بچرخانیم آینه لیزر و پرتو به سمت چپ میروند.
  • اگر پیچ راست را در جهت باز شدن بچرخانیم آینه و پرتو لیزر به سمت راست زاویه میگیرند.
  • اگر پیچ چپ را در جهت بسته شدن بچرخانیم آینه و پرتو به سمت راست میروند.
  • اگر پیچ چپ را در جهت باز شدن بچرخانیم آینه و پرتو به سمت چپ میروند.
مراحل تنظیم آینه لیزر

مراحل تنظیم آینه لیزر

اگر نیاز به خدمات پس از فروش دستگاه لیزر دارید با صدرا لیزر تماس بگیرید.

مرحله اول تنظیم آینه لیزر

در پشت دستگاه را باز کرده و روی صفحه پنل نشانگر، چسب کاغذی چند لایه را بچسبانید. پیچ هایی که روی پایه نصب شده اند را آنقدر تکان دهید تا وقتی که پالس زدید نور در مرکز محدوده ی دایره آینه اول برخورد کند.

مرحله دوم تنظیم آینه لیزر

روی پنل نشانگر آینه دوم چند لایه چسب کاغذی بزنید و با استفاده از فلش هایی که روی مادربرد دستگاه است، نازل را به سمت بالا ببرید تا آینه اول و دوم به هم نزدیک شوند. با یکبار پالس زدن روی چسب نشان سوختگی ایجاد میشود، حالا نازل را به سمت پایین بیاورید تا آینه لیزر اول و دوم از هم دور شوند، اینجا هم یک پالس بزنید. اکنون باید نشان سوختگی اول و دوم بر هم منطبق باشند اگر غیر از این بود با استفاده از پیچ ها آینه را به سمت نشان اول هدایت کنید.

باید چندین بار آینه دوم را به آینه اول نزدیک کرده و پالس بزنیم سپس دور کرده و دوباره پالس بزنیم و تلاش کنیم تا با پیچ ها دو نشان را به هم منطبق کرده. وقتی نور لیزر در یک نقطه منطبق گردید چسب کاغذی را این بار روی پنل نشانگر آینه لیزر سوم بچسبانید و مرحله دوم را برای آینه سوم پیاده کنید. نشان سوختگی دوم و سوم هم باید منطبق شوند.

مرحله سوم تنظیم آینه لیزر

وقتی آینه اول و دوم را تنظیم کردید قبل از اینکه به تنظیم آینه سوم بپردازید با شل کردن پیچ های روی پایه ی نگهدارنده تیوب لیزر را جا به جا کنید تا نور لیزر به مرکز آینه سوم برخورد کند.

مرحله چهارم تنظیم آینه لیزر

حالا نوبت به تنظیم آینه سوم رسید. در اینجا باید با یک کاربن نوک نازل را رنگی کنید و چسب کاغذی را سر نازل بچسبانید (این کار برای پیدا کردن موقعیت نور نسبت به دایره ی نازل است) با چرخاندن پیچ ها تلاش کنید تا نور به مرکز نازل بتابد و اگر نور به صورت دایره بود یعنی آینه سوم نیز تنظیم است.

نگهداری و مراقبت از آینه

اولین نکته برای مراقبت از آینه لیزر تمیز کردن آن با حلال مناسب است که باید هر روز انجام شود. نکته دوم این است که نباید آینه با اجسام نوک تیز و سخت تماس داشته باشد.