لیزر دستگاهی است که با ساطع کردن پرتوهای نوری موازی و هم فرکانس به نقطه هدف می تواند قدرت برشی داشته و بر روی هدف مورد نظر که می تواند فلز، چوب، شیشه و حتی اندام‌های انسانی باشد، برش ایجاد کند. برش لیزری شیشه، یکی از انواع برش های پرکاربرد لیزری می باشد. به دلیل ظرافت و حساسیتی که می توان در برش لیزری شیشه به خرج داد و همچنین عدم شکنندگی و خسارت به شیشه، این روش یکی از بهترین روشها برای برش و حکاکی می تواند باشد.اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

چگونگی برش لیزری شیشه

چگونگی برش لیزری شیشه

دستگاه لیزر می تواند به راحتی با کمک گرما و حرارت دادن به مولکول های ماده هدف، آنها را ذوب و از هم جدا کرده و به این ترتیب ایجاد برش کند. برش با کمک لیزر می تواند بسیار راحت‌تر از وسایل دیگر اتفاق بیفتد. یکی از مهمترین مزیت های استفاده از لیزر برای برش بر روی شیشه، دقت بالای این امواج است و به همین دلیل به راحتی می توان از این تکنولوژی برای ساخت تجهیزات و لوازم تزئینی و ظریف استفاده کرد.

شیشه از جمله موادی است که به دلیل عدم خوردگی و تغییرات در برابر عوامل محیطی و همچنین شفافیت و زیبایی، در زندگی روزمره بسیار از آن استفاده می شود. حتی امروزه با کمک علم و فن‌آوری مقاومت شیشه‌ها در برابر شکنندگی بیشتر شده و در نتیجه کاربرد آنها هم گستره بیشتری پیدا کرده اند.

برای برش لیزری شیشه، با کمک مته های مخصوص حکاکی و ایجاد گرمای بالا در اثر تاباندن امواج لیزر و اثرگذاری این حرارت بر روی پیوندهای بین مولکول های شیشه که نتیجه آن ذوب شدن و گسستگی مولکول های شیشه می باشد، می توان طرح و نقش های زیبایی را بر روی شیشه خلق کرد. برخلاف گذشته که حکاکی بر روی شیشه با توجه به مقاومت شیشه در برابر خط ‌و‌ خش و همچنین ترک برداشتگی سریع در برابر فشار زیاد، بسیار کار سختی بود، امروزه با کمک دستگاه لیزر این کار خیلی سریعتر و همچنین با کمترین میزان خسارت و صدمه همراه خواهد بود.

عملیات برش لیزری شیشه

عملیات برش لیزری شیشه

دستگاه لیزری که برش بر روی شیشه را انجام می دهد، دو قسمت دارد. یک بخش کامپیوتری که می توان با دادن نرم‌افزارهای کامپیوتری و دادن طرح و الگو، هدف نهایی را بر روی شیشه بوجود آورد و یک بخش مکانیکی که دارای بازوهایی برای انجام عملیات فیزیکی برش می باشد.

در ابتدا باید طرح موردنظر را با فرمت دیجیتالی وارد بخش کامپیوتری کرد و سپس با فرمان های بخش کامپیوتری می توان نازل (مته) و بخش های مکانیکی لیزر را برای ایجاد طرح موردنظر روی شیشه به حرکت درآورد.

قسمت نازل لیزر که نقش برش‌دهنده نهایی را بر روی شیشه به عهده دارد، برای حرکت و چگونگی تابش اشعه لیزر و میزان شدت این امواج، بخش تنظیماتی دارد که کاربر باید دقت و آموزش کافی را برای انجام این تنظیمات از قبل دیده باشد.

البته در کنار هر دستگاه برش لیزر، دستگاه خنک‌کننده و یا همان چیلر وجود دارد، که حرارت بالای ایجاد شده در دستگاه را به بیرون دفع می کند.

مزایای برش با کمک لیزر بر روی شیشه

مزایای برش با کمک لیزر بر روی شیشه

برش دادن با کمک لیزر، می تواند بسیار دقیق و با کمترین میزان خطا باشد و حتی ظریف ترین طرح‌ها را با این امواج بر روی شیشه‌ها بوجود آورد. برش لیزری شیشه می تواند مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد از جمله این مزایا، موارد زیر می تواند باشد:

  • عدم شکستگی شیشه
  • عدم ترک خوردگی و شکستگی های عمیق در بخش های دیگر شیشه
  • ایجاد برش های بسیار ریز در مقیاس میکرون
  • حکاکی هر نوع مدل و طرح با هر درجه سختی کار
  • لبه های تیز و برنده بر روی سطوح شیشه بوجود نخواهد آمد.
  • سرعت بالا در انجام برش و کاهش زمان برای تولید
  • نحوه کارکرد بسیار آسان به دو شکل مستقیم و یا منحنی
  • ایجاد طرح های پیچیده
  • یکسان برش خوردن قطعات
  • کاهش ضایعات شیشه
  • قابلیت جداسازی قطعات شیشه ای برش خورده از بقیه قسمتها

چه شیشه هایی قابلیت حکاکی با برش لیزری را دارند؟

چه شیشه هایی قابلیت حکاکی با برش لیزری را دارند؟

  • آینه های دکوراتیو
  • شیشه های سکوریت و رنگی و معمولی
  • شیشه های دوجداره
  • شیشه های نسوز
  • شیشه ضدگلوله، و …

کاربرد برش لیزری شیشه

کاربرد برش لیزری شیشه

این تکنولوژی می تواند برای حکاکی بر روی ظروف شیشه ای تزئینی استفاده شود. همچنین آینه هایی که با برش لیزری شیشه، دارای طرح و نقش های متنوعی شده اند هم می توانند در مکان های مختلفی از جمله هتل‌ها، رستوران ها، سالن های پذیرایی، منازل و … برای هرچه زیباتر شدن محیط مورد استفاده قرار بگیرند.

با کمک برش لیزری شیشه، می توان بر روی وسایل شیشه ای همچون شیشه های عطر و ادکلن، لوستر و شمعدان، آینه های دکوراتیو، بطری و لیوان ها، تندیس و مجسمه ها و ….طرح و نقوش زیبا بوجود آورد.

انواع دستگاه لیزر برش شیشه

انواع دستگاه لیزر برش شیشه

دو نوع دستگاه لیزر برای برش معمولا مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه لیزر گازی و جامد.

گاهی می توان با استفاده از بعضی تکنیک ها، با کمک دستگاه برش لیزری co2، بر روی شیشه ها هم حکاکی کرد.

سخن نهایی

به طور کلی با توجه به توضیحاتی که در ارتباط با مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری شیشه گفته شد میتوانیم نتیجه بگیریم که به کارگیری این دستگاه ها، علاوه بر بهبود کیفیت کار و بی نقص شدن آنها، می‌تواند زمان تولید و ساخت محصولات مختلف را به طرز چشمگیری کاهش داده و به این ترتیب در بالارفتن درآمد برای افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند، کمک شایانی کند.