در ابتدای این محتوا به بررسی کوچکی از آلیاژ برنج می پردازیم؛ سپس در ادامه به موضوع برش لیزر برنج به طور مفصل و جامع خواهیم پرداخت. برنج آلیاژی است که از ترکیب دو آلیاژ دیگر به نام های روی  و مس حاصل شده است. با ترکیب آلیاژ برنج با دیگر عنصر ها و آلیاژ ها ترکیبی تحت عنوان برنز پدید می آید. در واقع مقدار بیشتری از فلز مس در تهیه آلیاژ برنج به کاربرده می شود و به همین دلیل به آلیاژ مس نیز معروف است.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

آلیاژ برنج دارای ویژگی های بسیار متعددی می باشد که ویژگی های آن سبب شده که در صنایع و استفاده های گوناگون، کاربردهای بسیاری داشته باشد. به عنوان مثال برنج آلیاژی است که بسیار مقاوم بوده و در عین محکم بودن می توان به راحتی توسط برش لیزر برنج آن را شکل داد. دیگر استفاده گسترده از آلیاژ برنج این است که در برابر خوردگی و از بین رفتن مقاومت و استحکام بالایی دارد. مقاومت بسیار بالای آلیاژ برنج سبب شده است؛ که مدت های زیادی از گذشته تا کنون از برنج در تهیه و ساخت انواع مختلف لوازم خانگی، تزئینی و غیره به کار برده شود.

می دانیم که آلیاژ و فلز برنج دارای سختی بسیار بالایی می باشد و علاوه بر این موضوع، برنج چکش خواری بسیار بالایی را نیز دارا می باشد. از این رو می توان با کمک برش لیزر برنج و فناوری های تازه و جدید مربوط به آن، بر روی ظروف و وسایل برنجی تغییرات گوناگونی را ایجاد نمود؛ و نقش و طرح های مختلفی را نیز به وجود آورد. ویژگی بارز و منحصر به فرد دیگری که در برش لیزر برنج برای آلیاژ برنج وجود دارد این است که؛ در برش لیزر برنج با اشعه دیگر نیازی به قالب بندی نمی باشد. از این رو محدودیت در ایجاد طرح با این روش از بین خواهد رفت .

چند نکته درباره ی برش لیزر برنج

چند نکته درباره ی برش لیزر برنج

پیش از معرفی و بررسی تکنولوژی های مربوط به برش لیزر برنج و دیگر انواع برش لیزرها، برش لیزر برای فلزات زرد رنگ، امری غیر ممکن و محال به نظر میرسید. اما امروزه با پیشرفت ها و تواناییهایی که در صنعت انواع برش لیزر از جمله برش لیزر برنج صورت گرفته است، برش لیزر برای فلزات زرد و براقی مانند برنج  به آسانی صورت می گیرد و نتایج نهایی حاصل از برش لیزر برنج نیز دارای کیفیت شگفت انگیز و مورد قبولی خواهد بود. فلزات زرد رنگ و پرکاربردی مانند فلز مس و آلیاژ برنج در صنایع گوناگونی از جمله صنایع پزشکی، الکترونیکی و یا حتی صنعت مرتبط با مد و ساخت زیورآلات به کار گرفته می شوند؛

به همین علت بهره گیری از برش لیزر برنج و سایر برش ها؛ می توان در کوتاهترین زمان ممکن، با ظرافت و زیبایی بالا و همچنین تمیزی نهایی کار محصولات و قطعات مورد نیاز را تولید کرد. در برش لیزر برنج سختی و دشواری هایی نیز وجود دارد که این کار را نیازمند دقت و تلاش بسیار می کند. برخی فلزهای براق مانند مس و یا آلیاژ برنج بازتاب دهنده ی نور هستند؛ به طوری که گاهی بی از نود درصد نور اشعه لیزر را بازتاب می دهند.

این بازتاب نور می تواند برای دستگاه برش لیزر برنج بسیار مضر باشد؛ به طوری که سبب ایجاد اختلال در کارکرد دستگاه برش شود. اما میتوان با به کار بردن چندین روش مانع آسیب رسیدن به دستگاه شد. برای مثال برخی از یک لایه ای که مات می باشد در صفحه کار استفاده می نمایند تا مانع انعکاس و بازتاب نور شود. البته اگر از بهترین دستگاه ها و با کیفیت ترین نوع دستگاه برش لیزر برنج استفاده شود؛ این آسیب ها به صفر خواهد رسید.

چند ویژگی مهم و قابل توجه در برش لیزر برنج

چند ویژگی مهم و قابل توجه در برش لیزر برنج

برای انجام فرایند برش لیزر برنج و یا هر آلیاژ و فلز دیگری نیاز است تا چند فاکتور مهم را در اولویت قرار داد. در واقع با وجود مواردی که در ادامه گفته می شود؛ میتوان نتیجه بهتری را برای برش لیزر برنج و محصول نهایی آن کسب کرد.

زاویه ی کونیک

زاویه کونیک یک موضوع بسیار مهم در انواع برش لیزر ها می باشد و باید برای بهتر شدن نتیجه حاصل از برش لیزری به آن بسیار توجه کرد. زاویه کونیک در برش لیزری زاویه ی ایجاد شده ای است که با برش به وجود می آید. زوایا در هنگام برش فلزات و آلیاژ ها بسیار مهم هستند؛ چرا که سبب میشوند ظرافت کار بیشتر شود.

تولید پلیسه کمتر

در واقع پلیسه ها همان ذرات و قطعات اضافی هستند که در هنگام برش به وجود می آیند. این امر در برش لیزر برنج بسیار حائز اهمیت است که پلیسه کمتری تولید شود تا دیگر به دستگاه و یا اقدام ثانویه ای نیاز نباشد.

سطح صاف کار در برش لیزر برنج

صاف بودن و تمیزی نیز از دیگر ویژگی های یک برشکاری تمیز می باشد. امروزه با تولید دستگاه ها و ماشین های برش لیزر قدرتمند، این امر به وقوع پیوسته و تمیزی و صافی سطح کار دیگر دور از انتظار نخواهد بود.

سرعت برش در دستگاه برش لیزر برنج

سرعت برش از دیگر ویژگی هایی است که محصول نهایی با کیفیتی را به شما تحویل خواهد داد. اینکه سرعت برش لیزر برنج و دیگر فلز ها چقدر باشد؛ به توان دستگاه و میزان توان اشعه لیزر بستگی دارد.

برش آلیاژ برنج در انواع ضخامت ها

برش لیزری این امکان را به شما خواهد داد تا بتوانید صفحات و ورقه های فلزی و همچنین آلیاژ ها را در هر ضخامتی برای کاربرد ها مختلفی تولید نمایید.

کرف (KERF)

از دیگر پارامتر های مهم و تاثیر گذار در برش لیزر برنج می باشد. کرف در واقع به نوعی شعاع بسیار کوچکی می باشد که اندازه برش را تعیین می کند.