لیزر ها دارای انواع گوناگونی هستند که قادر به برش انواع مواد با هر نوع ضخامتی می باشند. هر نوع مواد چه فلز یا غیر فلز ضخامت تعیین شده ی مخصوص به خود را برای برش با لیزر دارد. برای مثال ضخامت برش لیزر در آهن ۲۰ میلیمتر می باشد که اگر این ضخامت بیشتر از ۲۰ میلیمتر باشد، یا دستگاه لیزر قادر برش نخواهد بود یا اگر از لیزر قوی استفاده شود هزینه های اقتصادی زیادی را با خود به همراه دارد.

ضخامت برش لیزر بر روی انواع ورق های فلزی از جمله آهن، گالوانیزه، استیل، مس، برنج، آلومینیوم و بسیاری از آلیاژ های دیگر متفاوت می باشد. در غیر فلزات هم همچون پلکسی گلاس، تفلون، چوب، ام دی اف، فوم، مقوا و….. ضخامت برش لیزر متفاوت است. میزان محاسبه ی ضخامت مواد برای برش به سختی و نوع ورق بستگی دارد. که در اینجا به ضخامت تعدادی از این فلزات که با لیزر قابل برش هستند اشاره می کنیم.

برش آهن تا ضخامت ۲۰ میلیمتر

برش استیل تا ضخامت ۲۰ میلیمتر

برش آلومینیوم تا ضخامت ۸ میلیمتر

برش گالوانیزه تا ضخامت ۵ میلیمتر

برش برنج تا ضخامت ۵ میلیمتر

برش مس تا ضخامت ۳ میلیمتر

همان گونه که بیان شد ضخامت برش لیزر در فلزات از ۳ میلیمتر تا ۲۵ میلیمتر میباشد. همچنین سرعت برش در برشکاری، به نوع لیزر، توان دستگاه و نوع ماده ی آماده ی برش بستگی دارد. اجسامی که دارای ضخامت کم می باشند سرعت برش لیزری در آن ها بالا و اجسامی که ضخامت بالاتری دارند سرعت برشکاری در آن ها پایین می باشد.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

مزایای برش لیزر

در قسمت بالا ضخامت برش لیزر در تمامی فلزات را  بیان کردیم و متوجه شدیم که  هر قطعه فلز ضخامت مختص به خودش  را برای برش دارد و با تفاوت های ضخامت برش آن ها آشنا شدیم. حالا به طور مختصر به مزایای برش لیزر می پردازیم که نقطه ی اشتراک تمامی برش ها در میان انواع مواد می باشند. دستگاه های برش لیزر بسیار کارآمد بوده، کیفیت را در صنایع بهبود بخشیده اند که همین امر باعث وابستگی بسیاری از صنایع به این دستگاه ها شده است.

دقت، سرعت، هزینه ی کم و کیفیت بالا از مزایای قابل توجه برش لیزری می باشد. در برش لیزر اجرای طرح های پیچیده به راحتی قابل اجرا می باشد. ایجاد  سوراخ های بسیار ریز در ورق های ضخیم از دیگر قابلیت های دستگاه های لیزر می باشد بدون آنکه تغییری در قطر سوراخ ایجاد شده، به وجود بیاید همچنین زمانی که برای برش از لیزر ها استفاده می کنیم سطح کار کاملا صاف بوده پلیسه در اطراف کار تولید نمی شود و از اکسید در سطح برش خبری نیست.

تمامی این مزایا صرفه جویی در هزینه و زمان را نیز با خود به همراه دارد.

مقایسه ی دستگاه های برش و ضخامت انواع ورق

مقایسه ی دستگاه های برش و ضخامت انواع ورق

ورق ها دارای ضخامت های مختلف می باشند که مصارف مختص به خودشان را دارند. ضخامت برش لیزر در همه ی ورق ها با یک دستگاه محاسبه و صورت نمی پذیرد. هر ورق بسته به نوع  ضخامتش با دستگاه مناسب  و طول موج مخصوص به خود مورد برش قرار می گیرد. اصولا از دستگاه لیزر۷۵۰ فایبر و  CO2 در برشکاری استفاده می شود. ورق ها از نوع ضخامت در برش به ۵ دسته تقسیم میشوند. ورق های نازک، ورق های متوسط، ورق های ضخیم، ورق های خیلی سنگین، ورق های رنگین

 ورق های نازک

دستگاه لیزر ۷۵۰ فایبر مناسب ترین برش را بر روی ورق های نازک که ضخامت آن ها پایین است را انجام می دهد. ورق های آهنی و ورق های استیل در کلاس های گوناگون رایج ترین فلزات مورد استفاده در برش لیزر فلزات هستند.

ورق های متوسط

ورق های فلزی با ضخامت بیشتر از ۴ میلیمتر و کمتر از ۲۰ میلی متر را ورق های با ضخامت متوسط می گویند. مناسب ترین توان دستگاه برش لیزر برای این دسته از ورق ها دستگاه های ۱ تا ۲ کیلو وات می باشند.

ورق های ضخیم

ورق هایی که ضخامت آن ها از ۲۰ میلیمتر بیشتر و از ۶۰ میلیمتر کمتر باشد ورق ضخیم نامیده میشود. برای برش این ورق ها توان دستگاه باید حدود ۳ کیلو وات باشد. ناگفته نماند که برش لیزر برای ورق های سنگین و ضخیم چندان متداول نمی باشد. در برش این نوع ورق ها بیشتر از برش هوا گاز یا پلاسما استفاده می شود که کیفیت برش با آن ها قابل مقایسه با برش لیزر نمی باشد.

ورق های خیلی سنگین

ورق های خیلی سنگین که ضخامت آن ها بالاتر از ۶۰ میلیمتر و کمتر از ۶۰۰ میلیمتر می باشد ورق های سنگین هستند. برش این ورق ها نیز با هوا گاز و پلاسما صورت می پذیرد.

ورق های رنگین

مس، آلومینیوم، برنج، طلا و نقره جزو فلزات رنگین و براق محسوب می شوند این فلزات با دستگاه  لیزر۷۵۰ فایبر قابل برش و حکاکی می باشند.

نکات مهم در برش لیزر

نکات مهم در برش لیزر

برای به دست آوردن نتیجه ی مطلوب در برشکاری با لیزر باید چند نکته ی مهم را در نظر گرفت که این نکات به شرح زیر می باشند.

زاویه کونیک

تغییر قطر سوراخ در ضخامت برش را زاویه کونیک می نامند.

تولید پلیسه

در برش کاری هر چه مقدار پلیسه ی تولید شده کمتر باشد کیفیت در کار بالاتر بوده و دیگر نیازی ی به فرآیند ماشین کاری ثانویه نمی باشد.

کرف

کرف کوچکترین شعاع قابل برش را مشخص می کند که وابسته به ضخامت ورق می باشد و بهتر است در طراحی لحاظ گردد.

سرعت برش

سرعت برش بستگی به توان اشعه ی لیزر و قابلیت های دستگاه دارد.

صافی سطح

یکی از مهمترین پارامتر ها در برش، صافی سطح و عدم اکسید شدن می باشد.