ورق فلز ماده ای همه کاره است که برای مصارف مختلف معماری و تزئینی از دیوارها و سقف ها گرفته تا برج سازی و مجسمه سازی استفاده می شود. این ماده به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و خم شدن آسان و ساخت اشکال و فرم های مختلف، محبوب است.

قبل از اینکه سازندگان، بتوانند ورق فلز را در کار خود استفاده کنند، باید آن را به اندازه ای کوچک برش دهند، و روش های مختلفی برای این کار وجود دارد. اگر در مورد نحوه برش فلز کنجکاو هستید، در اینجا انواع روش های برش فلزات آورده شده است.

معرفی روش های برش فلزات

در ادامه این مقاله، انواع روش های برش فلزات شرح داده می شود.

برش لیزری

برش لیزری

ورق فلز را می توان با استفاده از لیزر، برش داد. در این روش، از لیزر برای سوزاندن مواد و ایجاد برش دقیق استفاده می شود. از آنجا که لیزر، برش را انجام می دهد، ورق فلز نمی تواند با لمس چیز دیگری آلوده شود. برش لیزری همچنین تضمین می کند که هیچ تاب خوردگی در ورق ایجاد نمی کند، و یک برش تمیز و ثابت را تا انتها به وجود می آورد، زیرا هیچ تیغه ای برای فرسودگی وجود ندارد. لیزرها بسیار سریع نیز هستند و نسبت به سایر روشها، انرژی کمتری مصرف می کنند. اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید صدرا لیزر در خدمت شماست.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

برش پلاسما

یکی دیگر از روش های برش فلزات، برش پلاسما می باشد. این روش، از یک جریان متمرکز گاز یونیزه یا پلاسما استفاده می کند. پلاسما در دمای بسیار بالا و سرعت زیاد جریان دارد و توسط یک نازل به سمت محل برش هدایت می شود. هنگامی که پلاسما با سطح زیرین مورد نظر تماس پیدا می کند، فلز به حالت مذاب در می آید. سپس فلز مذاب، با جریان گاز یونیزه نازل، از برش دور می شود. موقعیت جریان پلاسما به طور دقیق، نسبت به ورق کنترل می شود تا مسیر برش مورد نظر را طی کند.

قابلیت های برش پلاسما با برش لیزری کمی متفاوت است. در حالی که هر دو فرایند قادر به برش تقریباً هر شکلی  از ورق فلز هستند، اما برش پلاسما نمی تواند به همان سطح دقت، کار را به پایان برساند. لبه ها ممکن است ناهموار باشند، به خصوص در رابطه با ورق های ضخیم تر،  سطح مواد دارای یک لایه اکسید است که می تواند با فرایندهای ثانویه از بین برود. با این حال، برش پلاسما توانایی برش ورق های بسیار ضخیم تر از برش لیزری را دارد و اغلب برای قطعه های فراتر از ورق فلز استفاده می شود. برش پلاسما، یک روش سریع شناخته می شود، اما به سرعت برش لیزر نیست.

برش واترجت

یکی دیگر از روش های برش فلزات، برش واترجت است که از یک جت آب پرقدرت، برای برش فلز به جای گرما استفاده می کند، بنابراین هیچ منطقه ای تحت تأثیر گرمای باقیمانده قرار نمی گیرد. این برش بسیار دقیق است و مواد را کاملاً تمیز باقی می گذارد.

دو نوع برش واترجت وجود دارد، جت ساینده و واترجت خالص یا برش فقط با آب. برش جت ساینده، یک ماده ساینده به آب اضافه می کند، مانند گرانیت یا فلز، در حالی که در روش برش فقط با آب، تنها از آب و توان خالص جت برای برش مواد استفاده می شود. برای برش ورق فلز، به احتمال زیاد از روش جت ساینده استفاده می شود، زیرا روش جت فقط با آب، برای مواد نرمی مانند لاستیک استفاده می شود.

برش هواگاز

برش هواگاز

برش هواگاز، یکی از نمونه های فرایند برش حرارتی است. به عنوان مثال، در برش هواگاز سوخت اکسیژن، از ترکیب اکسیژن و سوختی مانند استیلن یا پروپیلن، برای ایجاد شعله ای که فلز را ذوب می کند، استفاده می شود.

دو نوع برش واترجت وجود دارد، جت ساینده و واترجت خالص یا برش فقط با آب

قیچی کردن

این برش، یکی از روش های برش فلزات است که از دقت پایین تری برخوردار است، یا بهتر بگوییم، این روش برای برش های جزئی و کوچک فلز نیست. با اینکه این روش، برش تمیزی را ارائه می دهد، اما به طور کلی برای برش ورق های بزرگ فلز، که اغلب به صورت رول عرضه می شوند، تا اندازه قابل کنترلی، استفاده می شود. برای انجام این برش از یک تیغه استفاده می شود و برشها به طور معمول با سایر لبه های برش موجود، موازی هستند، با این حال امکان ایجاد برش، در یک زاویه نیز وجود دارد.

فرزکاری

فرزکاری

فرزکاری یک فرایند برش فلز است که در آن تراشه ها توسط یک سری لبه هایی که روی محیط برش به صورت چرخشی حرکت می کنند، از هم جدا می شوند. بخش های لبه ها در هنگام برش با قطعه کار در تماس هستند در حالی که بقیه آزادانه حرکت می کنند. بنابراین، فرزکاری یک روش ماشینکاری استاندارد، با برش منقطع است.

سنگ زنی

سنگ زنی یکی دیگر از روش های برش فلزات است که در پایان کار قطعه ای که، نیاز به عملکرد سطح بالا، دقت در شکل و اندازه دارد، استفاده می شود. سنگ زنی معمولاً روش پایانی کار است زیرا قطعه کار را قادر می سازد تا به اندازه چند میکرومتر از حد تحمل اش، ماشینکاری شود.

برش اره ای

برش اره ای

برش اره ای، با استفاده از اره نواری در موقعیت افقی یا عمودی انجام می شود. این برش، یک فرایند نسبتاً آهسته اما بسیار مقاوم است، زیرا می توان از آن، برای برش اشکال مختلف فلزات استفاده کرد. به طور معمول، از یک خنک کننده به منظور حذف گرمای ناشی از اصطکاک تیغ اره برش دهنده فلز، استفاده می شود.