اگر می خواهید که با انواع برش از قبیل لیزر، شعله (هواگاز) و پلاسما آشنا شوید، اطلاعات مفیدی برایتان در این متن درج شده است. هم چنین می خواهیم در ادامه متن تفاوت این سه نوع برش را بررسی کنیم.

 

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

 

برش لیزر چگونه عمل می کند؟

برش لیزر چگونه عمل می کند؟

برای این که بتوانیم تفاوت انواع برش یعنی برش لیزر، برش پلاسما و برش شعله (برش هواگاز) را بررسی کنیم، ابتدا باید با نحوه عملکرد هر کدام از آن ها آشنا شویم؛ در این قسمت از متن به بررسی برش لیزر می پردازیم:

برش لیزر به برشی گفته می شود که در آن توسط حرارت خارج شده از این دستگاه، وسیله و سطح مورد نظر برش داده می شود. به بیانی دقیق تر شعله از قسمت انتهایی دستگاه لیزر خارج شده و باعث می شود تا سطح مورد نظر به بالاترین دما برسد؛ در همین حین که سطح مورد نظر به اندازه کافی حرارت دیده و دمایش تا نقطه ذوب بالا رفته است، گازی از دستگاه تولید شده و سطح را برش می دهد. به عنوان مثال فکر کنید در حال برش دادن یک سطح فلزی هستید و از انواع برش نوع لیزری را برگزیده اید؛ دستگاه ابتدا با ساطع کردن شعله قسمت مشخصی از فلز را ذوب می کند و سپس به وسیله فشار هوای خارج شده آن را برش می دهد .

پس از بررسی برش لیزر از بین انواع برش، اجازه دهید تا کمی با انواع برش لیزری نیز بیشتر آشنا شویم:

برش پلاسما چگونه برشی است؟

برش پلاسما چگونه برشی است؟

از انواع برش می توان به برش پلاسما نیز اشاره داشت. پلاسما نه مایع است، نه جامد و نه گاز؛ بلکه نوعی دیگر از حالت و خواص ماده را دارد و به همین علت، نام برش پلاسما به آن اطلاق می شود. اگر بخواهیم بیشتر با خصوصیات این برش از انواع برش آشنا شویم، باید بگوییم که پلاسما تا حد زیادی به حالت گازی ماده شباهت دارد.

پس تا اینجا باید دانسته باشید که این برش به وسیله یک گاز انجام می شود، آن هم یک گاز نجیب؛ اما این کار (برش) فقط به وسیله یک گاز انجام نمی پذیرد، بلکه نیروی برق در این روش نیز دخیل است و بدون آن برش غیر ممکن است. این دو عامل در کنار هم به آسانی می توانند سطوح مختلف مد نظر شما را برش دهند؛ بدین صورت که ابتدا محل برش گرم می شود و سپس به وسیله گاز نجیب برش آسان تر می شود. این آسانی بدین گونه است که گاز باعث می شود تا محل برش از اضافات پاک شود تا مزاحم ادامه کار نباشند .

بررسی برش هوا گاز یا شعله

بررسی برش هوا گاز یا شعله

یکی دیگر از انواع برش که امروزه به دلیل آسانی این روش از آن استفاده می شود، برش هوا گاز یا همان شعله می باشد. از نام این برش مشخص است که کار اصلی به وسیله گاز و فشار هوا انجام می شود.

ابتدا مشعل بر روی فلز و سطح مورد نظر شما ساطع می شود؛ این کار تا زمانی ادامه می یابد که فلز کاملا گداخته و برافروخته شود؛ زمانی که کار برش به این مرحله رسید اکنون هنگام دخالت یک گاز است؛ گازی که همه آن را می شناسیم . نام آن اکسیژن است؛ اکنون اکسیژن باعث می شود که فلز ذوب شده بسوزد و سپس اکسید شود؛ بعدا فلز اکسید شده از بقیه قسمت های این سطح جدا می شود.

پس از بررسی انواع برش، اکنون نوبت این است که آن ها را با هم مقایسه کنیم و به نتیجه ای مشخص برسیم.

بررسی تفاوت برش لیزر، برش پلاسما و برش شعله (برش هواگاز)

بررسی تفاوت برش لیزر، برش پلاسما و برش شعله (برش هواگاز)

در این قسمت از متن نوبت به بررسی و مقایسه این سه نوع برش از دیدگاه های مختلف می رسد:

بررسی انواع برش از نظر کیفیت

بررسی انواع برش از نظر کیفیت

هواگاز: به دلیل برش با فشار بالا، گرمای زیادی از خود ساطع می کند. در هنگام برش زاویه و شیب زیادی ایجاد می کند؛ پس از انجام برش آلودگی و خاکستر زیادی از خود بر جای می گذارد. پس از کمی کار کردن با این دستگاه باید آن را خاموش کرد تا کمی استراحت کند و مجددا باید آن را راه اندازی کرد.

لیزر: در هنگام برش زاویه و شیب بسیار اندکی با سطح مورد نظر ایجاد می کند. برخلاف برش هواگاز گرمای بسیار کمی در زمان برش از خود ساطع می کند. میزان ظرافت و دقت آن تا حد زیادی قابل قبول است و به هیچ عنوان خاکستر و ماده ای اضافی از خود بر جای نمی گذارد.

پلاسما: زاویه شیب برش پلاسما که یکی از انواع برش است نه مانند برش لیزر است و نه مانند هوا گاز؛ بلکه در حد وسط این دو برش قرار دارد. گرما و حرارت کمی در این برش تولید می شود. خاکستر تولید نمی کند و میزان دقت آن بالاست، ولی در حد لیزر نیست.

بررسی انواع برش از نظر سرعت

بررسی انواع برش از نظر سرعت

هواگاز: اگر برای برش عجله ندارید، این روش را برگزینید؛ چرا که زمان زیادی را از شما خواهد گرفت.

پلاسما: در کمترین زمان ممکن برش ها را انجام می دهد ، آن هم در ضخامت هایی متنوع.

لیزر: سرعت بسیار بالا و قابل توجهی دارد؛ مخصوصا اگر ضخامت سطح مورد نظر را دائما در حین برش افزایش دهیم.

بررسی انواع برش از نظر قیمت

هواگاز: ارزان تر از تمامی برش ها می باشد.

پلاسما: اگر از لحاظ مالی در مضیقه هستید و برش هایی با ضخامت کم را برش خواهید داد، این روش برایتان مقرون به صرفه است.

لیزر: در بررسی تفاوت برش لیزر، برش پلاسما و برش شعله (برش هواگاز)، این روش گران تر است و اگر وضعیت مالی خوبی دارید این روش مناسب شماست .