در این متن قصد داریم تا درباره یکی از پرکاربرد ترین نیاز های روز بشر به نام برش لیزری چوب برای شما عزیزان سخنانی را به میان آوریم ؛ اگر جزء افرادی هستید که با چوب و ابزارآلات مربوط به آن بسیار در ارتباط هستید بهتر است که خواندن مطالب مفید زیر را که درباره برش لیزری چوب است و بسیار به کار شما خواهد آمد را از دست ندهید ، چرا که در آینده‌ ای نه چندان دور جهت ایجاد پیشرفت در کارتان حتماً به آن نیاز پیدا خواهید کرد .

برش لیزری چوب چیست ؟

با استفاده مداوم بشر از چوب و ابزار آلات چوبی در تزیین و دکوراسیون منزل ، نیاز به استفاده از انواع وسایل نجاری پیشرفته نیز رو به فزونی گذاشت ؛ این سخن بدین معناست زمانی که شما صاحب کسب و کاری هستید که باید روز به روز در آن پیشرفت داشته باشید تا از بقیه رقیبان خود عقب نمانید باید بتوانید از ابزارآلاتی پیشرفته استفاده کنید تا  تغییرات به روز را آن گونه که باید در تولیدات خود ایجاد کنید تا هم مشتری خود را داشته باشید و هم از رقیبانتان عقب نمانید ؛ هم چنین هر چه یک محصول به تولید انبوه برسد نیاز به وسایل و تجهیزات پیشرفته ای دارد .

در توضیح مفهوم اصلی برش لیزری چوب باید گفت این وسیله همان طور که از نام آن پیداست توسط نور قوی لیزر اقدام به ایجاد برش بر روی انواع وسایل چوبی می کند ؛ کار دستگاه برش لیزری چوب فقط بریدن اطراف وسایل چوبی نیست بلکه می تواند طرح های دلخواه شما یا مشتری را نیز بر روی تخته مورد نظر حک کند .

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری چوب

همه ما به دلیل وجود مزایایی از انواع دستگاه ها و لوازم استفاده می کنیم که استفاده از دستگاه برش لیزری چوب نیز از این امر مستثنی نیست و اما این مزایا عبارتند از  :

  1. ایجاد برش در هر قسمت از تخته یا چوب مورد نظر شما بدون تولید ذره ای زباله : به دلیل کار کردن این دستگاه با برنامه های کامپیوتر و هم چنین نور لیزر کوچک ترین زباله ای تولید نمی شود .
  2. ایجاد انواع بسیار ظریف و پیچیده در قسمت های مختلف و غیر قابل دسترس چوب ها که با دیگر ابزار سنتی قابل برش نیستند .
  3. ایجاد برش در انواع و اقسام اندازه ها از جمله اندازه های قابل تنظیم توسط شما بر روی دستگاه
  4. کار کردن با سرعت بسیار بالا : بسیاری از دستگاه‌ هایی دقیق کار می کنند دارای سرعت کمی می باشند ، اما دستگاه برش لیزری چوب علاوه بر داشتن دقت بالا با سرعت بسیار بالا نیز عمل می کند که این امر باعث خواهد شد شما در زمان خود بسیار صرفه جویی کنید و نیاز مشتری را در کم ترین زمان برطرف کنید .
  5. دقت بسیار بالا به دلیل برش دستگاه برش لیزری چوب توسط نور لیزر : هنگام استفاده از این دستگاه شما کوچک ترین خطا و اشتباهی از آن مشاهده نخواهید کرد و هر قسمتی از چوب را که بر روی دستگاه تنظیم کنید ، خواهید توانست برش دهید یا طرح هایی زیبا را بر روی تخته مورد نظرتان ایجاد کنید .
  6. صرفه جویی در مواد مورد استفاده : هرچه دستگاه های شما پیشرفته تر و مجهز تر باشند شما نیاز به ابزارآلات کمتری پیدا خواهید کرد .
  7. نداشتن هیچ گونه آلودگی صوتی در محیط
  8. حکاکی با عمق های متفاوت
  9.  کم ترین استهلاک برای دستگاه : دستگاه برش لیزری چوب به دلیل نداشتن هیچ گونه تماس مستقیم با سطح آماده برش ، دچار کمترین استهلاک خواهد شد .

موارد استفاده کلی و جزئی از دستگاه برش لیزری چوب

با هم برخی از موارد استفاده کلی از دستگاه برش لیزری چوب را بر می شماریم :

  • معماری
  • دکوراسیون منازل ، ادارات ، تالار های مجلل و …
  • ساخت انواع ماکت
  • استفاده برای انواع تبلیغات و آگهی ها

موارد استفاده جزئی از  این دستگاه :

  • تهیه و تولید انواع پازل چوبی
  • ساخت انواع تابلو های تبلیغاتی
  • ساخت تابلوهای معرق و منبت کاری شده برای تزیین دیوار های منازل و هم چنین ادارات و بسیاری از مکان‌ های تشریفاتی و مجلل دیگر
  • استفاده به عنوان یک ابزار اولیه در بسیاری از کارخانه ها جهت برش و سپس ارسال آن به مرحله بعدی تولید
  • استفاده در تولید انواع مبلمان چوبی : که می توان این مورد را به عنوان یکی از مهم ترین مزایای این دستگاه بر شمرد .
  • ساخت کابینت های آشپزخانه : در برش تخته های ام دی اف برای ساخت کابینت آشپزخانه در انواع ضخامت ها و نیز ایجاد حکاکی بر روی آن ها می توان از دستگاه برش لیزری چوب استفاده کرد .
  • حک کردن انواع عکس طبیعت ، اشخاص یا طرح و نقش های دیگر بر روی تخته و هدیه دادن به آن افراد به مناسبت های مختلف
  • حکاکی کارت ویزیت : امروزه بسیاری از صاحبان مشاغل اداری ، تجاری و مخصوصا پزشکان ، برای به روز بودن و هم چنین جلب توجه بیشتر افراد ، اقدام به تهیه کارت ویزیت چوبی و حکاکی شده توسط دستگاه برش لیزری چوب برای معرفی خود به افراد می کنند .
  •  حکاکی کارت عروسی : علاوه بر کارت ویزیت امروزه افراد یا بهتر است بگوییم عروس و داماد های بسیاری برای هر چه زیباتر شدن مراسم عروسیشان و نیز ایجاد تشریفات بیشتر و جلب توجه مهمانانشان ، اقدام به سفارش تهیه کارت عروسی حکاکی شده چوبی می کنند ؛ این کار به عنوان یک ابتکار جدید توانسته طرفداران بسیاری را برای خود به ارمغان آورد ، اما به دلیل قیمت بالای آن افراد کمی از این طرفداران بسیار می توانند آن را برای عروسی خود تدارک ببینند ، بنابراین ناچارا اقدام به تهیه کارت عروسی ساده و کاغذی در طرح های متنوعی می کنند .

گذشت زمان در صنعت چوب باعث به وجود آمدن روش های خلاقانه ای شد که در عین ظرافت و زیبایی بخشیدن به چوب، سرعت و دقت تولید کارهای چوبی را هم بالا می برد. از جمله این روش ها برش لیزری چوب بود، این مطلب فناوری لیزری را از زوایای مختلف بررسی خواهد کرد.

برش لیزری چوب چیست؟

در یک تعریف کلی این فناوری به کمک پرتو لیزر به برش چوب می پردازند، اما در توضیح آن باید گفت اشعه لیزر یک نور پر قدرت و متمرکز است که با تاباندن این پرتو به سطح چوب برش و حکاکی ایجاد می شود. دستگاهی که عمل برش لیزری چوب را انجام می دهد CO2 یا trotec است که بسیار دقیق و بدون هیچ خطایی عمل می کند. این دستگاه هزینه های تولید را کاهش داده و مقرون به صرفه است.

عملکرد این دستگاه به این صورت است که با روش تصعید چوب را می‌سوزاند، و با ایجاد حرارت زیاد سطح مورد نظر را آب خواهد کرد. چوب هایی که می توان روی آنها برش لیزری انجام داد:

گردو
راش
بالسا
افرا
توسکا
سدر
توس
کاج
حنا

همچنین بر روی چوب های جامد و چوب هایی که دارای روکش هستند و ورق های MDF هم می توان برش لیزری چوب انجام داد.

مزایای برش لیزری چوب چیست؟
سرعت و دقت

اولین مشخصه برش لیزری چوب انجام کاری است که از عهده روش های قدیمی خارج است و آن سرعت زیاد برش است. این کار در عین حال که انرژی کمتری مصرف می کند راندمان تولید را هم بالا خواهد برد و در زمانی کم محصولات زیادی را می توان تولید کرد.

در کنار این سرعت بالا به هیچ وجه از دقت کار کم نخواهد شد و برعکس دقیق تر از هر روش دیگری می توان با برش لیزری محصول نهایی را آماده کرد.

پیچیدگی و ظرافت

به کمک دستگاه برش لیزری می توان طرح های پیچیده ای را اجرا کرد. منحنی ها و خطوط دقیقی که ابزار های سنتی از انجام آن ناتوان هستند. ظرافت ویژگی دیگر برش لیزری است‌. خرده گی ها و زده گی هایی که اره ها و مته های دستی با خود دارند، در برش لیزری چوب دیده نمی شود.

عدم تماس

در روش برش لیزری تماسی بین جسم مورد نظر و دستگاه وجود نخواهد داشت. این امر اصطکاک را کم خواهد کرد، و کوچکترین فشاری به چوب وارد نمی شود. و نیاز به بستن چوب و ثابت نگه داشتن ورق ها نخواهد بود.

کیفیت بالا

با توجه به اینکه برای برش و حکاکی از دستگاه رایانه استفاده می شود، کیفیت کار بالا خواهد رفت، و می توان عمق های مختلفی را برش داد یا حکاکی کرد.

برش صاف و پاک

دستگاه برش لیزری به طرز بی نظیری برشی صاف و یکدست را به وجود خواهد آورد. این روش ضایعاتی ندارد، و عدم تولید خاک اره محیط کارگاهی را تمیز نگه می دارد. پاک بودن برش لیزری چوب عدم تولید آلوی صوتی را هم شامل می شود.

کاربرد برش لیزری چوب

کاربردهای برش لیزری بسیار متنوع و مختلف می باشد، و به کمک این روش می توان طراحی های خلاقانه را به وجود آورد. در این جا به چند مورد از این کاربر ها اشاره خواهد شد.

استفاده در دکوراسیون داخلی

در سالن های پذیرایی و اتاق های نشیمن می توان با تولید محصولات چوبی مانند میز، بوفه، کمد و پارتیشن به زیبایی فضا کمک بیشتری کرد. همچنین در صنعت مبلمان برش لیزری جذابیت طراحی های داخلی را چند برابر می کند.

ساخت علائم و تابلو

برای ساختن تابلو های تبلیغاتی، علائم مراکز خرید، آرم و لوگو شرکت ها روش برش لیزری چوب کارآمد خواهد بود. فروشگاه ها، رستوران ها و مراکز تجاری زیادی هستند، که با مصنوعات چوبی زیبایی و جذابیت محیط خود را بیشتر می کنند.

ساخت وسایل کمک آموزشی و ماکت های اولیه

در آموزش مدارس و برخی از دروس آزمایشگاهی از روش برش لیزری برای ساخت محصولات آموزشی کمک می گیرند. همچنین انواع ماکت تبلیغاتی، ماکت عمرانی، دانشجویی، توپوگرافی، معماری و صنعتی با کمک روش برش لیزری چوب ساخته می شود.

ساخت مصنوعات چوبی هنری و صنایع دستی

انواع وسایل تزیینی چوبی مانند تابلو های معرق کاری و مجسمه های تزیینی را می توان با استفاده از برش لیزری خلق کرد. تابلو های و صنایع دستی خاتم کاری زیبایی خاصی در میان لوازم دکوری دارا هستند.

ساخت کارت

با روش برش لیزری چوب می توان کارت ویزیت های جذابی طراحی کرد. همچنین در سال های اخیر طراحی کارت های عروسی به کمک برش لیزری چوب رواج داشته و طرفداران بسیاری دارد.

ساخت اسباب بازی چوبی

اسباب بازی های چوبی از قدیمی ترین و محبوب ترین اسباب بازی ها در جهان هستند که امروزه برش لیزری خلاقیت تازه ای را به آن اضافه کرده است. همچنین ساخت پازل های چوبی و بازی های فکری از جمله کارکردهای این روش است.

هدایای ماندگار چوبی

وسایل تزئینی، لوح تقدیر، قاب عکس، تندیس، وسایل فانتزی چوبی، حکاکی عکس و تصویر به کمک روش برش لیزری از جمله نوآوری های روش برش لیزری چوب است.