امروزه طراحی لوگو و تبلیغات مختلف روی اجسام متفاوت توسط برندها و شرکت ها به هر نحوی صورت می گیرد، یکی از این طرق استفاده از تکنولوژی حکاکی روی شیشه با لیزر می باشد که می تواند نقوش و طرح های زیبایی را روی شیشه های راست و دوار و یا آینه ها ایجاد کند و ما در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

در گذشته طراحی روی شیشه و آینه توسط دستگاه های خاصی و یا با دست و مواد اسیدی انجام می شد که محدودیت هایی نیز در طراحی ها و ایجاد نقوش وجود داشت اما با پیشرفت تکنولوژی ایجاد این طرح ها در سطح بسیار وسیع به عهده لیزر گذاشته شد.

آموزش حکاکی روی شیشه با لیزر

آموزش حکاکی روی شیشه با لیزر

ایجاد نقوش بر روی شیشه ها و آینه های راست و یا منحنی توسط افراد خبره به سه طریق و با استفاده از اشعه لیزر انجام می شود.

این کار نیاز به یک قلم حکاکی دارد، در ابتدای کار نیز بعد از فراهم آوردن دستگاه، شیشه های مناسب، قلم، میز کار و … باید شیشه را با توجه به نوع طرح در ابعاد مناسب برش داد.

برای حکاکی روی شیشه با لیزر اصولا فرد حکاک، طرح را با چسب های روانی به پشت شیشه می چسباند تا برحسب آن طرح را حکاکی کند.

به طور کلی برای ایجاد طرح ابتدا شیشه را مات می کنند و سپس در روی آن سطح مات شده نقوش مختلف ایجاد می شود، همچنین برای طراحی آینه پشت و روی آینه حکاکی می شود و نقش های مورد نظر طراحی می گردد.

برای طراحی روی شیشه های مدور مانند لیوان ها نیز از دستگاه روتاری حکاکی لیزری نیز استفاده می شود تا طرح به طور بهتر روی منحنی ها ایجاد شود و وسیله ها در حین کار تکان نخورند.

افرادی که در این حرفه مشغول به کار هستند می توانند با استفاده از وسایل کمکی این حکاکی را هر چه تمیزتر و حرفه ای تر انجام دهند، البته برخی نیز بدون استفاده از هیچ وسیله کمکی و فقط با استفاده از دستگاه این حکاکی ها را انجام می دهند.

حکاکی روی شیشه با لیزر می تواند به روش های مختلف و با استفاده از دستمال کاغذی مرطوب، نوارهای مخصوص حکاکی و یا هیچ وسیله کمکی انجام شود.

در روش استفاده از دستمال مرطوب، قسمت حکاکی شده بسیار سفید و روشن است و در روش استفاده از نوار، رنگ قسمت حکاکی شده کمی متمایل به خاکستری است و آن روشنی و سفیدی روش استفاده از دستمال مرطوب را ندارد.

در این میان وقتی از هیچ وسیله ای استفاده نمی شود، فرد حکاک می تواند با استفاده از دستکاری تنظیمات دستگاه و ایجاد رنگ ها، نقش ها را ایجاد و طرح ها را حکاکی کند.

کاربردهای استفاده از هنر حکاکی روی شیشه با لیزر

کاربردهای استفاده از هنر حکاکی روی شیشه با لیزر

با استفاده از هنر حکاکی روی شیشه با لیزر می توان در روی تمام شیشه ها و آینه ها از قبیل جام ها، لیوان ها، بطری ها، گلدان ها، پنجره ها و … طراحی های تبلیغاتی را انجام داد و لوگو شرکت های مختلف را ایجاد کرد.

هنر حکاکی روی شیشه با دستگاه لیزر به مقدار خیلی زیادی در هتل ها و رستوران ها برای تزئین شیشه ها و آینه ها و همچنین طراحی تندیس ها، وسایل تزئینی و دکوری استفاده می شود.

با استفاده از حکاکی روی شیشه با لیزر می توان تمام نقوش مختلف، عکس شخصیت ها، متن ها و اشعار را روی وسایل شیشه ای ایجاد کرد.

حکاکی روی شیشه با لیزر روی تمام شیشه ها از قبیل شیشه های سکوریت، لمینت، دو جداره، رنگی، مات، کریستال و … انجام می شود که کار روی هر کدام نیاز به توجهاتی خاص دارند.

تعیین قیمت حکاکی روی شیشه با لیزر

توجه به نکاتی در خصوص حکاکی روی شیشه با لیزر

برای یک حکاکی موفق تر و ایده آل تر بهتر است کسب تجربه کرد و از طرح های ساده شروع کرد و این کسب تجربه را روی شیشه های کم ارزش تر نه شیشه های گرانقیمت و کریستالی انجام داد.

برای حکاکی با استفاده از لیزر، دست افراد باز است و می توانند از تمام طرح ها با رنگ های متنوع استفاده کنند و این بستگی به نظر و سلیقه افراد دارد.

برای ایجاد طرح نهایی حکاکی بهتر است از شیشه های مقاوم و مستحکم استفاده کرد تا شیشه زیر فشار گرما آسیب نبیند و نشکند.

افراد برای حکاکی روی آینه باید دقت کنند که سطح بازتاب نور آینه به سمت لیزر گرفته نشود تا حادثه ای اتفاق نیفتد، فردی که به این حرفه روی می آورد باید دارای دقت و صبر و حوصله زیادی باشد.

قابل ذکر است که یکی از مزایای استفاده از روش حکاکی روی شیشه با لیزر این مورد می باشد که نقش و طرح ایجاد شده هیچ وقت با گذشت زمان تغییر شکل نمی دهد و کمرنگ و بد رنگ نمی گردد.

توجه به نکاتی در خصوص حکاکی روی شیشه با لیزر

تعیین قیمت حکاکی روی شیشه با لیزر

قیمت این کار برای وسایل مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند حجم و ابعاد وسیله و طرح مورد نظر بستگی دارد.

همچنین نوع شیشه از لحاظ استحکام و ظرافت نیز می تواند در تعیین قیمت کار تاثیرگذار باشد.

از دیگر عوامل می توان به زمان سپری شده برای اتمام کار و ریزه کاری های طرح اشاره کرد که باید در هنگام تعیین قیمت مورد توجه قرار گیرد.