فونت ها در طرح های لیزر نقش مهمی را بر عهده دارند به این صورت که استفاده از هر یک از آن ها می تواند نقش کلیدی را در موفقیت طرح لیزر ارائه شده ایفا نماید. استفاده از فونت برای طرح های لیزری نیازمند به رعایت کردن برخی اصول بوده که با در نظر گرفتن این موارد می توان یک طرح نوشتاری بسیار خوب را ارائه نمود. همیشه هنگام استفاده از فونت در طرح های نوشتاری این موضوع مطرح می شود که باید از چه نوع فونتی برای نتیجه دهی بهتر استفاده شود. اما قبل از بررسی این موارد بهتر است به تعریفی از فونت پرداخت.

فونت به یک سبک نوشتاری تشکیل شده از اشکال گرافیکی مختلف گفته می شود که هر کدام از گزینه های موجود در میان فونت ها از ویژگی های مختلفی برخوردار هستند. فونت ها در زبان انگلیسی و فارسی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و معمولا افرادی که با کامپیوتر سروکار دارند بیشتر از فونت های انگلیسی برای این منظور استفاده می کنند. به عبارتی دیگر فونت ها ابزاری برای نمایش اطلاعات بر روی سطح های مختلف فیزیکی هستند که این سطح ها ممکن است از جنس های متنوعی مانند چوب، پلاستیک، کاغذ و غیره انتخاب شوند. اما در میان ممکن است این سوال ایجاد شود که چگونه می توان از فونت ها در طرح های لیزر استفاده کرد؟

فونت ها به طور معمول به عنوان یکی از گزینه های مهم در هنگام استفاده از دستگاه های چاپ و لیزری محسوب شده که در صورت نبود آن ها نمی توان به اهدافی مانند چاپ نوشتاری دست پیدا کرد.

نکاتی کلیدی برای استفاده از فونت ها در طرح های لیزری

نکاتی کلیدی برای استفاده از فونت ها در طرح های لیزری

با تعاریفی که در ابتدای این متن در خصوص نقش فونت ها در طرح های لیزر ارائه شد ممکن است تا حد قابل قبولی به پاسخ این سوال که چگونه می توان از فونت ها در طرح های لیزر استفاده کرد؟ دست پیدا کرده باشید. اما برای نتیجه گیری بهتر هنگام استفاده از فونت ها در طرح های لیزری باید برخی از نکات مربوط به آن را در نظر گرفت که این موارد عبارتند از :

انتخاب فونت مناسب از نظر ضخامت

انتخاب فونت مناسب از نظر ضخامت

به عنوان یکی از اولین نکات استفاده از فونت ها در طرح های لیزر می توان به انتخاب فونت مناسب از نظر ضخامت اشاره نمود. همانطور که می دانید در طرح های لیزری هدف چاپ نوشته یا متنی بر روی سطحی مانند چوب، پلاستیک و غیره است. این موضوع بسیار مهم بوده که در هنگام انتخاب یک فونت به ضخامت آن دقت شود تا فونت خیلی ظریف و نازک نباشد. زیرا با انتخاب فونت های نازک و ظریف شاید نتوان آن طرح دلخواه را بر روی سطحی مانند چوب ایجاد نمود. البته هنگامی که سطح مورد نظر شما از نظر ابعاد خیلی ظریف نبوده و متنی را که می خواهید بر روی سطح آن حکاکی کنید زیاد کوچک نباشد می توانید از فونت های ظریف برای این منظور بهره گیری نمایید.

در کل استفاده از فونت های انگلیسی مانند Time New Roman، Arial و Calibri به طور معمول انتخاب مناسبی در میان فونت های انگلیسی هستند.

انتخاب فونت های واضح

از دیگر نکات موجود برای استفاده از فونت ها در طرح های لیزر می توان به انتخاب فونت های واضح اشاره نمود. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که بخواهید بر روی سطحی مانند چوب در اندازه های بسیار کوچکی به امر حکاکی لیزر بپردازید که در این مواقع انتخاب یک فونت واضح ارزش بسیار زیادی پیدا می کند. همچنین انتخاب فونت های واضح در این مواقع باید به نحوی باشد که سبک و استایل قرارگیری حروف در آن بسیار نزدیک به هم نباشد. به این علت که در حکاکی لیزر معمولا سطحی که نوشته باید بر روی آن پیاده سازی شود به وسیله لیزر سوزانده شده و اگر فونت انتخابی دارای استایل چیدمان حروف نزدیک به هم باشد ممکن است برخی از حروف حکاکی شده از نظر خوانایی آنچنان واضح نباشند.

توجه به نظر و سلیقه مخاطب

توجه به نظر و سلیقه مخاطب

توجه به سلیقه مخاطب به عنوان یکی دیگر از نکات موجود در خصوص استفاده از فونت ها در طرح های لیزر شناخته می شود. این موضوع بسیار مهم خواهد بود که هنگام چاپ یک طرح لیزری بر روی سطحی مانند چوب حتما به نظر و سلیقه مخاطب خود دقت شود. به عنوان مثال اگر هدف ارائه یک طرح برای اداره یا یک شرکت رسمی است باید فونتی که برای این منظور انتخاب می شود از سبک و استایل ساده ای برخوردار بوده و از بکارگیری فونت های فانتزی و از این قبیل موارد خودداری شود.

استفاده از موارد خلاقانه در هنگام حکاکی لیزر

استفاده از موارد خلاقانه در هنگام حکاکی لیزر از دیگر نکات موجود در خصوص بکارگیری فونت ها در طرح های لیزر بوده که می توان با استفاده از برخی شیوه ها آن را اجرایی نمود. به عنوان مثال می توان در برخی موارد جهت زیبا جلوه کردن متن یا عبارت حکاکی شده حروف ابتدایی هر کلمه را به صورت بزرگ نوشت تا به این وسیله عبارت ارائه حکاکی شده از جذابیت بیشتری برخوردار شود. همچنین می توان برای خلاقیت بیشتر در برخی موارد عبارت یا متن مورد نظر را به صورت افقی یا عمودی نوشت که استفاده از این کار باعث ایجاد جذابیت بیشتر هنگام ارائه طرح خواهد شد.