دستگاه های لیزر و اکثر دستگاه های صنعتی به انرژی برق برای پیشبرد عملیات کاری خود نیازمند هستند به همین خاطر تمامی جوانب و احتیاطات در رابطه با برق باید کاملا رعایت شود تا از بروز اتفاقات مالی یا جانی پیشگیری به عمل بیاید. کلیه ی دستگاه هایی که از نیروی برق استفاده می کنند باید دارای ارت باشند. دستگاه های لیزر نیز باید مجهز به ارت باشند.

لزوم استفاده از ارت برای دستگاه برش لیزر  استفاده و بهره برداری ایمن  و بی خطر از دستگاه لیزر می باشد. پاور لیزر تامین کننده ی توان تیوب لیزر است که دارای ولتاژ بالایی می باشد. لزوم استفاده از ارت برای دستگاه های لیزر این مزیت را دارد که احتمال اتصال جریان برق به بدنه ی دستگاه  و خطر برق گرفتگی برای اپراتور را از میان ببرد. بروز هرگونه خطای برقی احتمال بروز خطرات جانی و مالی مثل آسیب بدنی، خطر مرگ یا آتش سوزی را با خود به همراه دارد. از همین رو باید به هنگام استفاده از دستگاه های برقی کلیه ی جوانب ایمنی رعایت شود.

ارت چیست؟

ارت به معنای زمین می باشد یعنی اتصال بدنه ی دستگاه الکتریکی به زمین برای جلوگیری از بروز خطرات ناشی از برق. سیم ارت یا چاه ارت دو راه مطمئن برای جلوگیری از هرگونه خطر برقی می باشند. ارت یک میله ی فولادی قوی با روکش مس می باشد. روکشی با ضخامت ۱۲۰ میکرون به قطر ۱۶ میلیمتر بر روی میله ی فولادی قرار گرفته است. یک سر ارت نیز که برای قرار گرفتن داخل زمین می باشد تیز بوده و سر دیگر آن محل ضربه زدن می باشد.

آشنایی با چاه ارت

آشنایی با چاه ارت

ارت یا چاه ارت چاله ای با عمق تقریبی۲ تا ۶ متر می باشد که البته میزان عمق به نوع زمین بستگی دارد. لزوم استفاده از ارت برای دستگاه های لیزر ایجاب می کند که چاه با دقت حفر شود و دارای عمق مناسبی باشد. حفاری می بایست تا جایی که خاک به رطوبت می رسد ادامه داشته باشد. یک صفحه ی مس به سایز ۳۰ در ۳۰ سانتیمتر که به سیم مسی جوش خورده است در داخل چاه قرار می گیرد.

صفحه ی مسی را به صورت عمودی داخل چاه ارت جای گذاری می کنند تا بیشترین تماس ممکن با خاک را داشته باشد. پس از قرار گیری صفحه ی مسی در جای مناسب خود، اطراف آن را با بتون می پوشانند سپس سیم ارت را به بیرون چاه هدایت کرده و بر روی تابلوی نصب باکس قرار میدهند و از آنجا به دستگاه های لیزر و یا هر دستگاه الکتریکی دیگر متصل می کنند.

چگونگی قرار دادن ارت در ساختمان

لزوم استفاده از ارت برای دستگاه های لیزر را به صورت کامل بیان کردیم حالا مروری کوتاه داشته باشیم برقرار دادن ارت در ساختمان. در ساختمان امکان حفر چاه وجود ندارد پس به جای چاه ارت باید از میله ی ارت استفاده کرد. میله ی ارت از جنس فولاد بوده و با مس خالص روکش شده است. ۱۵۰ سانتی متر حداقل طولی است که باید برای میله ی ارت استفاده شود نوک میله ی ارت تیز می باشد که آن را درون خاک قرار داده و با ضربه آن را به داخل خاک هدایت می کنند سپس سیم ارت را به وسیله ی گیره به انتهای میله ای که از خاک بیرون است متصل می کنند.

از دیگر مزایای ارت می توان به جلوگیری از نویز های حاصل شده از دستگاه های اطراف اشاره کرد. دستگاه هایی چون اینورتر های جوشکاری، مایکروویو و مواردی که با فرکانس ممکن است در هارمونی شبکه ی برق اختلال ایجاد کنند. اختلالات به هنگام استفاده از دستگاه موجب بروز برش های ناخواسته و خارج از طرح، انجام نشدن برش در بعضی نقاط، منحرف شدن اشعه ی تیوپ لیزر، خرابی در کنار خطوط منحنی و بسیاری موارد دیگر می شود.

تفاوت بین میله ی ارت مورد استفاده در کشورهای غیر پیشرفته و پیشرفته

تفاوت بین میله ی ارت مورد استفاده در کشورهای غیر پیشرفته و پیشرفته

در کشور های غیر پیشرفته ارتینگ به صورتی انجام می شود که یک لوله ی مسی با ضخامت مورد نظر انتخاب شده و سپس یک میله ی آهنی را با فشار در درون لوله ی مسی قرار می دهند و نوک لوله را تیز می کنند این روش یک روش کارآمد و مطمئن نمی باشد. در این روش میله ی استفاده شده دارای مقاومت و عمر کافی نمی باشد.

اما در کشور های پیشرفته این روش کنار گذاشته شده و روش قرار دادن اتم های مس بر روی مغزی فولاد جایگزین آن شده است. در این روش ابتدا مغزی فولاد با روش اسید شویی اکسید زدایی شده و با سیستم چربی گیری چربی های صنعتی را از روی آن می زدایند سپس با یک مکانیزم آلیاژی بسیار محکم از مس و فولاد به ضخامت چند میکرون بر روی مغزی قرار می دهند. ارت ساخته شده یکپارچه و ترکیبی از مس و فولاد می باشد.