سرامیک واژه ای گرفته شده از واژه کراموس به معنی شی پخته شده یا سفالینه است. در این مقاله قصد داریم برش لیزری سرامیک را به طور مختصر شرح دهیم. به دلیل اهمیت و کاربرد فراوان سرامیک در صنایع به ویژه صنعت ساختمان سازی، طراحی ساخت و به تبع روشهای برش و قالب بندی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. سرامیکی که ماده غیر آلی و غیر فلزی تشکیل شده از کانی های مختلفی مثل کائولینیت که به آن خاک چینی هم گفته می‌شود و در تمام انواع سرامیک های سنتی وجود دارد. علاوه بر بر کائولینیت مواد غیر پلاستیکی که همان ماده تشکیل دهنده شیشه است و به آن کوارتز سیلیکا گفته می‌شوند نیز در سرامیک وجود دارد. اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

فلدسپات یا آلومینو سیلیکات، نیز ماده معدنی دیگری است که در سرامیک وجود دارد. سرامیک در شکل ها و انواع مختلف به کار می‌رود که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. انواع پوشش های سرامیکی شامل کاشی، سرامیک گرانیتی، سرامیک پرسیلانی، سرامیک های موزاییکی، کاشی های لعابی و قرنیز هستند. یکی از مهمترین مواردی که هنگام دیدن سرامیک ها به چشم می خورد، قالب های بریده شده در طرح ها و رنگ های متنوع که با نظم و دقت بالایی بریده شده‌اند است. به نظر می‌رسد که برش متریالی مانند سرامیک با توجه به ویژگی های آن از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

سرامیک ماده‌ای سخت و در عین حال انعطاف پذیر و شکننده است

سرامیک ماده‌ای سخت و در عین حال انعطاف پذیر و شکننده است بنابراین یکی از مباحث مهم در تهیه سرامیک ها مسئله برش آن است. برش این متریال ساختمانی به روش های مختلفی انجام می شود. با توجه به قدمت زیاد کاشی کاری در ساختمان سازی قطعاً از دیرباز، روش‌های مختلفی برای برش آن وجود داشته است.

سرامیک متریال ساختمانی مهم است که با توجه به مقاومت آن در برابر رطوبت، در کلیه فضاهای مسکونی و فضاهای عمومی و خصوصی کاربرد دارد. با توجه به مقاومت بالای آن در برابر انواع شوینده های شیمیایی می‌تواند آن را در مکان‌های مختلف استفاده کرد. یکی از کاربردهای فراوان سرامیک استفاده از آن به عنوان کفپوش است. این کفش زیبا علاوه بر داشتن رنگ ها و طرح های مختلف به دلیل مقاومت بالای آن در برابر رطوبت، سایش و نیز مواد شیمیایی مختلف مثل اسید و باز در همه مکان های عمومی و خصوصی به عنوان کفپوش استفاده می شود.

برای برش کاشی از روش‌های مختلفی استفاده می شود،که برخی از آنها شامل روشهای سنتی و قدیمی و برخی از آنها مانند برش پلاسما، واترجت و برش لیزری سرامیک، در دسته روش‌های مدرن این متریال پرکاربرد هستند که در این مقاله روش برش لیزری سرامیک و معایب و مزایای آن بیان خواهد شد.

کاربردهای برش لیزری سرامیک

کاربردهای برش لیزری سرامیک

دستگاه لیزر را می توان هم برای برش سرامیک بکار می رود و هم برای حکاکی روی سرامیک بکار می رود.

از جمله کاربردهای دستگاه برش لیزری سرامیک، استفاده از آن برای حکاکی سرامیک است. با لیزر میتوان روی کاشی در کف یا روی دیوار ها حکاکی انجام داد که خود باعث جلوه زیبایی در سرامیک کف و دیوارها، می شود. امروزه یکی از مظاهر دکوراسیون داخلی اقدام به حکاکی روی سرامیک و استفاده از آن برای دیوار و کف است.

این روش جذاب نسبت به روش‌های قدیمی مثل روش چاپ سیلک اسکرین، بازده بالاتری داشته و سرعت آن نیز بیشتر است در استفاده از دستگاه لیزری برای ایجاد حکاکی امکان استفاده از طرح های متنوع وجود دارد و قابلیت اجرای طرح‌های با زاویه کوچک و اجرای خطوط کوچک با وضوح بالا را ممکن می‌سازد.

کاربرد دیگر دستگاه لیزر برای برش سرامیک بکار می رود. به طور کلی سرامیک های برش داده شده توسط برش لیزری سرامیک به سرامیک کالیبره یا رکتیفاید شده معروف هستند. نوع کالیبره معمولاً در دیوار، کف و سرویس بهداشتی کاربرد دارند که علاوه بر اینکه باعث زیبایی محیط می شود از نظر بهداشتی نیز مطلوب تر هستند.

کاشی و سرامیک کالیبره یارکتیفاید شده با دقت در حدود 000001/0 میلیمتر برش داده شده اند که باعث می شود علاوه بر زیبایی و نیز سطوح صاف ایجاد شده در کاشی کاری، در و بند کمتری داشته و از لحاظ نظافت و رعایت بهداشت بسیار مطلوب تر از انواع معمولی باشد.

مهمترین علت در تفاوت سرامیک کالیبره و معمولی برش لیزری سرامیک است که به علت ایجاد لبه های تیز و صاف در سرامیک های برش داده شده هنگام نصب آنها کمترین فاصله بین آنها ایجاد شده و چسب و دوغاب استفاده شده در نصب آنها به چشم نمی‌آید و سیستم کاملا صاف و یکدست ایجاد می‌کند.

مزایای و معایب برش لیزری سرامیک

مزایای و معایب برش لیزری سرامیک

برش لیزری سرامیک نسبت به روش های سنتی با سرعت و دقت بالاتری انجام می‌شود. برش لیزری سرامیک به دلیل ضخامت کم بسیار دقیق انجام شده و منجر به ایجاد لبه های بسیار تیز و صاف می‌شود. برش لیزری سرامیک نسبت به روشهای مکانیکی کار بسیار راحت‌تری است و لبه های حاصل از برش خراب نمی شود.

  • این روش برش می تواند علاوه بر ایجاد لبه های صاف، سرامیک را به صورت منحنی نیز برش دهد.
  • برش لیزری سرامیک باعث شکست سرامیک نمی‌شود.
  • به طور کلی برش لیزری سرامیک را می توان برای ایجاد طرح های جذاب و زیبا روی سرامیک به کاربرد.
  • برش لیزری سرامیک باعث ایجاد سرامیک بدون درز و بند می‌شود که علاوه بر ایجاد زیبایی باعث سهولت در نظافت آن نیز می‌شود.
  • برش لیزری سرامیک متریال بسیار با کیفیت برای انواع کف و دیوار و غیره ایجاد می‌کند.

از معایب مهم برش لیزری سرامیک می توان به هزینه بالای اشاره کرد. برش لیزری سرامیک باعث بالا رفتن قیمت سرامیک نسبت به انواع معمولی آن می‌شود.