با پیشرفت تکنولوژی و افزایش علم انسان، مصنوعات فلزی نظیر لوله و پروفیل، نقش بسیار پررنگی را در زندگی امروزه بشر ایفا میکنند، همچنین روز به روز نیز بر اهمیت آن افزوده میشود؛ به طوری که تصور زندگی  انسان بدون این قطعات به امری غیر ممکن بدل شده است. در کنار فرآیند ساخت و تولید لوله ها و پروفیل ها، که خود فرآیندی بسیار  پیچیده و دشوار محسوب میشود، برش زدن این قطعات فلزی نیز از گذشته یک معضل بزرگ به حساب می آمده است؛ برش لوله نیز در گذشته، همانند سایر فعالیت ها به صورت دستی و توسط ابزارهای ساده صورت میگرفت، رفته رفته بشر توانست با اختراع ابزارآلات جدید برش لوله را با زحمت کمتر و کیفیت بیشتری انجام دهد.

از جمله مهمترین روش های سنتی و نیمه مدرن برش لوله و پروفیل شامل برش واترجت، برش با گیوتین، برش هواگاز، سمباده زنی،سنگ زنی، رزوه زنی، تراشکاری و فرزکاری میشود. پیشرفت علم، همانند سایر عرصه ها برش لوله را نیز کاملا متحول ساخت؛ امروزه دستگاه های لیزر، جایگزین سایر ابزارآلات در زمینه برش لوله و پروفیل شده اند؛ این تجهیزات قادرند قطعات فلزی اعم از پروفیل و لوله را با کمترین میزان خطا و با صرف حداقل زمان برش دهند؛ ما در این مقاله قصد داریم برش لیزر لوله را به صورت کامل تشریح کنیم، با ما همراه باشید.

برش لیزر لوله چگونه صورت میگیرد؟

برش لیزر لوله چگونه صورت میگیرد؟

برش لیزر لوله، همانند سایر برش های لیزری، توسط دستگاه های لیزر به خصوص صورت میگیرد؛ اساس کار این دستگاه ها، برش متریال های مختلف، از کاغذ و پارچه گرفته تا انواع فلزات با استفاده از اشعه لیزر می باشد. در این فناوری، اشعه لیزر، بر اساس اطلاعات و داده هایی که از پیش به دستگاه داده شده است، بر روی نقط های که قصد برش آن را داریم تابانده میشود؛

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

تمرکز این اشعه بر سطح کوچک منجر به قدرت بسیار بالای آن خواهد شد؛ این قدرت بالا قادر است فلز را با یکی از روش های سوزاندن، ذوب کردن و یا بخار کردن از بین ببرد تا طرح داده شده به دستگاه بر روی لوله پیاده شود، ذرات فلزی که بر اثر تابانیدن اشعه لیزر و انجام برش بر سطح لوله باقی مانده اند، به کمک گازهای نیتروژن و یا اکسیژن از محل برش، پاکسازی میشوند. مزیت های بیشمار برش های لیزری سبب شده تا افراد بسیاری به سمت استفاده از دستگاه های لیزر در صنایع مختلف روی آورند، از جمله مهمترین مزیت های برش لیزر لوله میتوان به عدم نیاز به قالب های پیش ساخته، سرعت بسیار بالای برش، عدم تولید پلیسه واشاره کرد. در ادامه به طورکامل به بررسی مزایای برش لیزر لوله خواهیم پرداخت.

مزایای برش لیزر لوله

مزایای برش لیزر لوله

برش لیزر لوله، یکی از جدیدترین تکنولوژی های ساخته دست بشر در زمینه برش متریال ها به شمار میرود؛ این فناوری از مزایای بسیار زیادی برخوردار است، برخی از مهمترین مزیت های برش لیزری لوله به شرح زیر میباشد:

  • قابلیت اجرا بر روی انواع و اقسام لوله های فلزی، اعم از گالوانیزه، آهن، برنج، آلومینیوم، استیل و سایر آلیاژها
  • عدم ایجاد تغییر در خواص فیزیکی و مکانیکی متریال به کار رفته در لوله، به علت تولید گرمای بسیار ناچیز در هنگام برش
  • انجام برش در حداقل زمان
  • حفظ ظاهر لبه های برش، یا به عبارت دیگر عدم ایجاد هرگونه تغییر در لبه های لوله، به علت وارد نیامدن فشار فیزیکی بر لوله ها.
  • میزان مصرف برق به مراتب کمتر از دیگر ابزارآلات برش لوله مانند دستگاه های تراشکاری و
  • دقت بالای برش، که بر اساس ضخامت لوله متغیر است.
  • ظرافت بسیار بالای برش، به صورتی که به هیچگونه ماشین کاری پس از برش نیاز نخواهد بود.
  • پهنای برش بسیار ناچیز
  • هزینه های تعمیر نگهداری به مراتب پایینتر از سایر ابزارآلات برش
  • قابلیت پیاده کردن انواع و اقسام طرح ها به وسیله ابزارهایی نظیر اتوکد و
  • قابلیت برش لوله هایی با قطر 2 الی 10 اینچ در طول 10 متر
  • به حداقل رساندن آسیب های وارده بر لوله، بر اثر تابانده شدن اشعه لیزر بر روی آن
  • استفاده بسیار آسان از دستگاه لیزر

دستگاه های مورد استفاده برای برش لیزر لوله

دستگاه های مورد استفاده برای برش لیزر لوله

بنابه مطالبی که پیشتر به آن اشاره کردیم، برش لیزر لوله، یکی از بهترین و مدرنترین روش های برش لوله و سایر قطعات فلزی به شمار می رود؛ ولی لازم به ذکر است که این نوع از برش ها، بسته به نوع و طرح هدف، توسط دستگاه های به خصوصی صورت میگیرد، به این صورت که برای حکاکی برش های ساده از دستگاه لیزر دو محور استفاده میشود، همچنین دستگاه لیزر لوله چهار محور به منظور ایجاد طرح هایی پیچیده تر و شلوغ تر، مورد استفاده واقع می شود. از دیگر دستگاه های موجود در بازار که استفاده عمده از آن جهت برش لیزر لوله است، دستگاه لیزر لوله و ورق کوپل هم میباشد.