دستگاه لیزر، دستگاهی است که با ساطع کردن یک دسته موازی از پرتوهای نوری با طول موج معین به نقطه هدف، برش موردنظر را در آن قسمت بوجود خواهد آورد. این دستگاه و این تکنولوژی در بخش های مختلفی در زندگی کاربرد داشته و می تواند بسیار مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از قسمتهای این دستگاه، پمپ چیلر دستگاه لیزر می باشد. چیلر وظیفه خنک‌کنندگی تیوپ لیزر را بر عهده دارد. ما می خواهیم در این مقاله شما را با این بخش، و بخش‌های دیگر دستگاه لیزر آشناتر کنیم.اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

معرفی بخش چیلر دستگاه لیزر و وظیفه آن

معرفی بخش چیلر دستگاه لیزر و وظیفه آن

در داخل دستگاه لیزر، بخشی به نام تیوپ لیزر وجود دارد که یک قطعه محکم و شیشه ای بوده و برای برش و حکاکی مورد استفاده قرار می گیرد. تیوپ لیزر یک قسمت بسیار مهم در دستگاه لیزر به شمار می رود و نگهداری و مراقبت از آن در کارکرد دستگاه بسیار اثرگذار خواهد بود. اگر تیوپ لیزر به طور مرتب در حال فعالیت باشد، به دلیل گرمای ایجاد شده ممکن است شکسته شود.

به همین دلیل وجود چیلر برای دستگاه لیزر امری ضروریست. حال می رسیم به چیلر دستگاه لیزر، که برای خنک‌کردن تیوپ لیزری به کار می رود.

چیلر دستگاه لیزر، دارای سیستمی است که در آن مبرد؛ گرمای لیزر را دریافت کرده و آن را دفع می نماید. ماده ای که در چیلر دستگاه ، گرما را جذب می کند، آب یا آب دیونیزه می باشد که برای جریان پیدا کردن داخل چیلر و عملیات خنک‌سازی، به پمپ چیلر دستگاه لیزر، نیاز است.

چیلر، به کمک پمپ چیلر دستگاه لیزر، می تواند دمای آب را کنترل کند و متعادل نگه دارد که دمای مناسب برای آب، 20 درجه سانتیگراد در نظر گرفته می شود.

به عبارتی پمپ چیلر دستگاه لیزر، آب را با فشار داخل تیوپ لیزر فرستاده و سبب خنک شدن تیوپ می شود.

نتایج عملکرد بد یا ضعیف پمپ چیلر دستگاه لیزر

نتایج عملکرد بد یا ضعیف پمپ چیلر دستگاه لیزر

به راحتی قابل تصور است که اگر پمپ چیلر دستگاه لیزر، کار نکند و یا ضعیف باشد، به راحتی تیوپ لیزر شکسته شده و خراب خواهد شد. با ضعیف کارکردن پمپ چیلر، داخل تیوپ لیزر با هربار کارکردن حباب ایجاد می‌شود که وجود این حباب‌ها خطرناک خواهد بود و باعث ایجاد ترک در بدنه تیوپ لیزر خواهد شد.

اگر پمپ چیلر دستگاه لیزر به خوبی کار نکند؛ چیلر دستگاه به طور مرتب به دلیل ضعیف شدن دبی آب عبوری، آلارم می دهد.( یا با صدا یا دادن کد خطا و…) بعد از آلارم دادن چیلر، اشعه‌ای که از تیوپ لیزری ساطع می شد، قطع خواهد شد. در صورت خرابی پمپ چیلر دستگاه لیزر، حتما باید تعویض شود.

انواع چیلر دستگاه برش لیزر

انواع چیلر دستگاه برش لیزر

چیلرهای دستگاه لیزر، دو نوع هستند. یا به صورت جذبی هستند و یا تراکمی

از نظر عملکرد مشابه یکدیگر عمل می کنند، اما مزایا و معایب خود را دارند و در برخی از این مدل ها، گاز مبرد برای خنک‌کنندگی وجود دارد.

انواع چیلر لیزر از نظر برند

مهمترین و اصلی ترین برند چیلر لیزر در ایران، برند S&A می باشد که این برند خود به مدل های مختلفی تقسیم می شوند. شامل اس اند ای 3000، اس اند ای 5000، اس اند ای 5200

مراقبت و نگهداری از چیلر و پمپ چیلر دستگاه لیزر

  • باید منبع تغذیه و سیم های برق ورودی به دستگاه چیلر و سیم ارت، درست و دقیق متصل شده باشند.
  • حتما باید با توجه به نوع چیلر خریداری شده و توضیحات شرکت مربوطه، ولتاژی مناسب به دستگاه وارد شود تا آسیبی به دستگاه وارد نیاید.
  • فرکانس ورودی به دستگاه با فرکانس خود دستگاه باید تشابه داشته باشد. در غیر اینصورت به دستگاه چیلر شما آسیب وارد می شود.
  • اگر می خواهید پمپ چیلر دستگاه لیزر شما آسیب نبیند، زمانی که چیلر خالی از آب است، اصلا دستگاه را روشن نکنید. حتما قبل از روشن کردن دستگاه، مقدار آب موجود در مخزن را تنظیم کنید تا به حد نرمالی داشته باشد.
  • دستگاه چیلر باید از کناره ها و قسمت پشت، در معرض جابه‌جایی هوا قرار بگیرد و به همین دلیل بهتر است که 30 سانتیمتری کناره ها و 50 سانتیمتری پشت دستگاه، باز باشد و مانعی وجود نداشته باشد.
  • چیلر لیزر؛ دارای فیلتری می باشد که باید هراز گاهی آن را خارج کرد و مورد شستشو و نظافت قرار داد تا به مرور سبب وارد شدن آسیب به چیلر نشود.
  • چگالی آب مورد جابه‌جایی توسط پمپ چیلر را حتما مورد بررسی قرار دهید.
  • اگر دمای آب داخل چیلر کمتر از محیط باشد و به اصطلاح سرد باشد، توصیه می شود که دما را بالاتر برده و لوله ها و لوازم داخلی دستگاه را گرم کنید. زیرا حباب هایی روی لوله ها بوجود خواهد آمد.
  • حداکثر دمایی که برای تیوپ لیزر درنظر گرفته می شود، 30 تا 35 درجه سانتیگراد می‌باشد.
  • چیلرهایی که سیستم هوشمند دارند؛ نیازی به تنظیم دما به شکل دستی ندارند و به طور اتوماتیک وار دمای مشخص در تابستان و زمستان، تنظیم خواهد شد. اما چیلرهایی که دارای سنسور تکی می باشند نیاز به تنظیم دما در تابستان و زمستان دارند.
  • آب مورد استفاده در دستگاه چیلر اگر در مدت 6 ماه تعویض نمی شود حتما باید دارای PH قلیایی باشد ( بین 7 تا 8) اگر به شکل PHخنثی باشد، ممکن است به لوله ها آسیب برساند.
  • قسمت های دیگر چیلر دستگاه، فقط نیاز به گردگیری داشته که می توان این کار را با کمک تمیزکننده های کامپیوتر هم انجام داد.
  • درب توری خنک‌کننده دستگاه را تمیز نگه دارید تا اطمینان داشته باشید که گرما به خوبی تخلیه می شود.

مراقبت و نگهداری از چیلر و پمپ چیلر دستگاه لیزر

چه چیلری انتخاب کنیم؟

  • برای انتخاب یک چیلر مناسب برای دستگاه لیزر، اولین مسئله توان یا ظرفیت خنک‌کاری چیلر می باشد.
  • (دمای آب ورودی و خروجی به توان دستگاه بستگی دارد)
  • تعیین آپشن‌های دیگر مانند نمایشگر دما و دقت تنظیم دمای دستگاه