چیلر لیزر در تعریفی کلی به وسیله ای گفته می شود که وظیفه خنک کردن تیوب لیزر و کنترل دمای آب و نگه داشتن آن در دمای مناسب را به عهده دارد.همچنین این نکته قابل ذکر است که منظور از دمای مناسب همان دمای 20 درجه است.اگر دستگاه لیزری با مشکل عدم چیلر روبه رو شود در کمتر از یک دقیقه تیوب آن ترک می خورد و دچار شکستگی می شود.

باید به این نکته توجه داشت که این اتفاق سبب می شود که اگر تیوب دارای گارانتی باشد آن را از گارانتی خارج کند.در فصل زمستان به دلیل کاهش دما ممکن است این اتفاق پیش آید که آب به دمای صفر درجه بیاید و یخ بزند و به طور طبیعی آب هنگامی که یخ میزند حجمش بیشتر می شود و همین امر سبب می شود که تیوب دچار شکستگی شود.پس چیلر لیزر باید استاندارد های لازم را داشته باشد و همچنین دارای سیستم گرمایشی نیز باشد. به این نکته باید توجه کرد که این وسیله در هنگامی که شلنگ آب رسوب گرفته است یا آشغالی سر را آب را بسته است، باید تیوب را قطع کند تا دچار آسیب دیدگی نشود. پس این وسیله تاثیرات مستقیمی بر روی تیوب دارد.و میتواند سبب افزایش یا کاهش طول عمر تیوب شود.

چگونگی کار کرد چیلر لیزر

چگونگی کار کرد چیلر لیزر

این وسیله، دما و کیفیت گرمای لیزر را دریافت کرده و در مرحله بعد آن ها را دفع می کند. آب آشامیدنی، آب دیونیزه و ترکیب آب و اتیلن گلیکول از مواردی هستند که در جذب گرما نقش بسیار مهمی را دارند. و این آب ها توسط پمپی که در چیلر دستگاه لیزر وجود دارد، جریان پیدا می کنند. این وسیله باعث بوجود آمدن شرایطی می شود که بدون اینکه توجه خاصی به کار کرد سیستم داشته باشیم، دمای مطلوب را ایجاد می کند. از جمله کارکرد های این وسیله می توان به این مورد اشاره کرد که، در دستگاه های لیزری که از سیستم سورس برخوردار هستند، برای خنک کردن و رساندن دایود موجود در داخل سورس به دمای مناسب بهره برده می شود.و همانطور هم که در ابتدا گفتیم برای خنک کاری تیوب هم از این دستگاه استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده چیلر لیزر

اجزای تشکیل دهنده چیلر لیزر

این محصول یک ورودی و یک خروجی را پشتیبانی می کند. به این نکته باید توجه داشت که همه ی چیلرها مانند هم نیستند و برخی از آنها دارای دو عدد ورودی و دو عدد خروجی هستند. که این نوع از چیلرها برای خنک کردن دو عدد دستگاه بکار برده می شوند. همچنین این نوع موجود از این محصول برای لیزر های دو هده نیز بکار گرفته می شوند.

این محصول کاربرد های بسیاری دارد که یکی از کاربرد های این سیستم خنک کاری این است که در دستگاه هایی مانند دستگاه لیزر برش فلزات و حکاکی و برش غیر فلزات بکار گرفته می شود.باید به نکته توجه کنید که سیستم خنک کاری همه چیلرها مانند هم نیست و هر کدام با دیگری تفاوت دارد.برای مثال در برخی از چیلرها از سیستم خنک کاری کولرهای گازی استفاده می شود و در برخی دیگر از سیستم آب سرد کن استفاده می شود.پس همه ی چیلرها مانند هم نیستند و تفاوتی در هر کدام از آنها وجود دارد.

نکات مهم در هنگام استفاده از دستگاه چلیر

نکات مهم در هنگام استفاده از دستگاه چلیر

از جمله نکات مهمی که در هنگام استفاده از این دستگاه باید رعایت کنیم این است که، تخلیه آب چیلر در هنگام عدم استفاده نکردن از دستگاه برای مدت طولانی، قرار دادن آن در مکانی خشک و دارای تهویه مناسب، عدم استفاده از آب های کثیف در تیوب، استفاده از آب مقطر در داخل این دستگاه، تعویض ماهانه آب موجود در دستگاه، خود داری از روشن کردن دستگاه در زمانی که فاقد آب است، کنترل دمای آب داخل دستگاه و تناسب دمای آن با دمای بین 18 تا 22 درجه، تمیز کردن درب توری خنک کننده دستگاه به طور منظم به منظور جلوگیری از ورود اجسام جامد به داخل مخزن.