برش هواگاز یا هوا برش، همان گونه که از نامشان مشخص است یعنی ادغام اکسیژن (هوا) و گاز برای برش انواع فلز و یا جوش دادن دو قطعه ی فلزی به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود دستگاه های جدید و تازه نفس استفاده از دستگاه ها و روش های قدیمی رو به افول است که برش هواگاز نیز از این مسئله مستثنی نیست اما به دلیل پایین بودن هزینه و مقرون به صرفه بودن، برش هواگاز هنوز مورد استفاده ی مکرر قرار می گیرد. در این روش هوا یا گاز هیچکدام به تنهایی قادر به برش فلزات نخواهند بود.

اما زمانی که هر دو با هم ترکیب می شوند و به وسیله ی ابزار مربوطه مورد استفاده قرار می گیرند قادر به برش سخت ترین فلزات، حتی فولاد نیز می شوند اما دقت در این نوع برش پایین بوده و پرتی در کار زیاد می باشد. به هنگام استفاده از برش هواگاز مقداری از جسم در حال برش از بین خواهد رفت که البته این موضوع با توجه به نوع برش کاری متفاوت است.

برش هواگاز یک برش قدیمی به حساب می آید اما همین برش توانایی برشکاری فلزات از ۱۰ تا ۲۰۰ میلیمتر را دارا می باشد. اگر شخصی خواهان راه اندازی و شروع کسب و کار جدید باشد نیاز زیادی به سرمایه ی اولیه و خرید تجهیزات گران قیمت ندارد و با کمترین هزینه میتواند هوا برش را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهد.

مزایای استفاده از برش هواگاز

مزایای استفاده از برش هواگاز

برش هواگاز بر روی انواع فلزات امکان پذیر است، برش انواع ورق با هر گونه ضخامتی توسط این دستگاه صورت می گیرد، همانند دستگاه های جدید که گران قیمت هستند هواگاز نیاز به سرمایه ی اولیه ندارد، نسبت به دستگاه های به روز از هزینه ی کمتری برای تعمیرات و نگهداری وسایل برخوردار است و در برش عمودی با کیفیت بالا عمل میکند.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

 

مراحل کار در برش هواگاز

برای شروع ابتدا از مشعل برای پاشیدن استیلن در محل برش استفاده می شود به نوعی میتوان گفت برای شروع کار، مشعل اولین نیاز است. در ادامه حرارت با دمای بسیار بالا تولید می گردد این دما باید تا پایان کار برش در همان حرارت اولیه باقی بماند سپس اکسیژن به محل برش وارد می شود. اکسیژن در کار باعث ایجاد اکسید می کند. بعد از اتمام  کار با برش هواگاز اکسید آهن که بر روی کار باقی مانده است با سوهان مربوط به این کار، از سطح قطعه جدا می شود.

روش های استفاده در برش هواگاز

روش های استفاده در برش هواگاز

برش هواگاز یا همان هوا برش به دو روش انجام می شود. هوا برش دستی و هوا برش برقی

دستگاه هوا برش دستی

جنس فلز به کاربرده شده در ساخت دستگاه هوا برش دستی معمولا از برنج می باشد. این ابزار به سیستم برش هواگاز متصل شده و قادر است برش هایی با عمق ۱۰۰ میلی متر ایجاد کند از آنجایی که استفاده از این دستگاه به صورت دستی انجام می شود باید از تجهیزات مرغوب و با کیفیت استفاده شود و مهم تر از همه ایمنی در کار کاملا رعایت گردد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

دستگاه هوا برش برقی

این دستگاه  نسبت به هوا برش دستی از دقت بالاتری برخوردار است و برش های دقیق تری در قطعات فلزی و لوله ها ایجاد میکند. ولتاژ دستگاه هوا برش برقی ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت می باشد. هوا برش برقی به برش ریلی نیز شهرت دارد به این خاطر ریلی نامیده می شود که قابل حمل بوده و بر ریلی با طول های متفاوت به حرکت در می آید.

این دستگاه دارای پرگار مخصوصی است که با کمک آن قادر است قطعات دیسکی شکل و فلنج ها را تولید کند. ( فلنج ها قطعاتی هستند که در اتصال لوله های نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند) طول ریل هوا برش برقی متفاوت بوده و به اندازه ی قطعه بستگی دارد. امکان حرکت رو به عقب و جلو در این دستگاه وجود دارد که باعث ایجاد کیفیت در کار میشود. برش های ایجاد شده به صورت گرد، اریب و صاف می باشد.

تجهیزات دستگاه برش هواگاز

  • رگولاتور
  • شیلنگ های گاز
  • شیر یک طرفه
  • سوپاپ یک طرفه
  • مشعل
  • مشعل برش
مقررات و موارد ایمنی به هنگام استفاده از دستگاه هوا برش دستی

مقررات و موارد ایمنی به هنگام استفاده از دستگاه هوا برش دستی

دستگاه هوا برش دستی در هنگام برش موجب پرتاب جرقه هایی می شود که برای جلوگیری از سوختگی و آسیب های ناشی از پرتاب جرقه ها باید مقررات ذکر شده رعایت شوند.

به هنگام کار باید از لباس مخصوص کاملا پوشیده استفاده شود تا پرتاب جرقه ها باعث سوختگی در بدن نشوند، از پوتین مخصوص با نوک فلزی استفاده شود تا از آسیب ناگهانی به هنگام سقوط قطعات بر روی پا جلوگیری به عمل آید، استفاده از عینک محافظ و ماسک صورت الزامی می باشد زیرا هوا برش دستی به هنگام برش تولید نور و شعله می کند. نور تولید شده از اکسیژن و استیلن بسیار زیاد بوده که باعث آسیب به چشم می شود. پس برای جلوگیری از برق زدگی در چشم و سوختگی سطحی بر روی پوست باید از ماسک و عینک محافظ استفاده شود و همچنین استفاده از دستکش با ساق های بلند.