لیزر از جمله ابزارهای مدرنی است که کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد. اما استفاده از آن به منظور برش و حکاکی لیزری برای تمامی مواد مجاز نیست. در این مقاله به معرفی جنس هایی که کار روی آنها با دستگاه لیزر ممنوع است خواهیم پرداخت.

با بکارگیری لیزر می توان انواع طرحهای پیچیده را با دقت، ظرافت و کیفیت بالا و همچین سرعت بسیار زیاد برش داد و یا حکاکی کرد. طیف وسیعی از مواد را می توان به کمک دستگاه مناسب لیزر کاری کرد، اما برخی از مواد نیز وجود دارند که نمی توان با استفاده از دستگاه لیزر روی آنها کاری انجام داد. بنابراین نکته بسیار با اهمیت در این مورد این است که دقت لازم برای انتخاب مواد جهت لیزر کاری توسط اپراتور به کار گرفته شود تا از آسیب احتمالی به افراد و دستگاه جلوگیری شود.

موادی که نباید دستگاه لیزر را برای آنها بکار برد

موادی که نباید دستگاه لیزر را برای آنها بکار برد

برخی از مواد وجود دارند که شما نباید آنها را بخاطر ترکیبات شیمیایی آنها با لیزر حکاکی کنید یا برش دهید. پردازش این مواد باعث ایجاد گازهای خطرناک یا گرد و غبار می شود. این مواد عبارتند از:

  • چرم و چرم مصنوعی حاوی کروم (VI)
  • الیاف کربن (کربن)
  • پلی وینیل کلراید (PVC)
  • پلی وینیل بوتیرال (PVB)
  • پلی تترا فلورو اتیلن ها (PTFE / تفلون)
  • اکسید بریلیم
  • هر ماده حاوی هالوژن (فلوئور، کلر، برم، ید و استاتین)، رزین های اپوکسی یا فنلی
  • به خصوص در مورد استفاده از مواد مقاوم در برابر شعله بایستی احتیاط به عمل آورد چرا که این مواد اغلب شامل برم هستند.
  • همچنین بایستی هنگام استفاده از مواد حاوی منگنز، کروم، نیکل، کبالت، مس و سرب مراقب بود.

چرا این مواد برای حکاکی و برش لیزری نامناسب هستند؟

اگر مواد فوق با لیزر حکاکی شده یا برش داده شوند، ممکن است گرد و غبار یا گازهایی تولید شود که کاربر یا عملکرد دستگاه را به خطر بیندازد. به همین دلیل استفاده از این مواد توصیه نمی شود.

قبل از اقدام به برش لیزری هر ماده باید دقیقا بدانید که این ماده چیست و چگونه در برابر لیزر واکنش نشان می دهد.

مواد پرمصرف و کاربردی جهت برش و حکاکی لیزری

مواد پرمصرف و کاربردی جهت برش و حکاکی لیزری

علیرغم وجود محدودیت های استفاده از برخی از مواد شما می توانید از دستگاه لیزر به منظور انجام طیف وسیعی از کارها استفاده کنید. تنها چیزی که باید بخاطر بسپارید این است که مواد مختلف ممکن است دودهای مختلفی ایجاد کنند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که در یک منطقه با تهویه مناسب کار می کنید تا ایمن باشید.

چوب

چوب یکی از متداول ترین مواد مورد استفاده در این روش است. استفاده از برش لیزری چوب برای برش قطعات برای مونتاژ، حکاکی هدایا و حکاکی الگوهای پیچیده در یک تکه چوب متداول است. شما می توانید اکثر انواع چوب را با این روش برش دهید، اما تخته سه لا و MDF معمولا مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا ارزان تر هستند. با این حال، بامبو یک گزینه عالی سازگار با محیط زیست است.

پلاستیک و اکریلیک

مواد پلاستیکی و اکریلیک برای ایجاد علائم، جواهرات، زیورآلات، هنرهای دیواری و موارد دیگر ایده آل هستند. پلکسی گلاس به خصوص پلکسی گلاس رنگی، اکریلیک محبوب است.

فوم

با بکارگیری این روش می توان از فوم به منظور ایجاد درج و مهر و موم به خوبی استفاده کرد یا به وسیله آن پازل های جذاب ساخت.

فلز

استفاده از روش برش لیزری برای فلز می تواند کمی مشکل باشد. اگر قصد برش کامل فلز را دارید، باید از قطعات نازک تر یا فولاد ضد زنگ نازک تر استفاده کنید. در غیر این صورت، برش های مبتنی بر CO2 ممکن است فلز را تاب دهند. با این حال، حکاکی فلز بسیار خوب عمل می کند.

چرم

با استفاده از برش و حکاکی لیزری چرم می توانید کیف پول، کمربند، جواهرات (مخصوصا دستبند) و کارهای هنری ایجاد کنید. هنگام استفاده از چرم، اطمینان حاصل کنید که قطعه به طور ایمن نگه داشته شده است تا از تاب خوردگی جلوگیری شود.

مقوا

با استفاده از مقوا به عنوان یکی از ارزان ترین و ساده ترین مواد جهت برش، می توانید همه چیز را از کارت های بازرگانی چشمگیر گرفته تا قطعات ساخت مدل ایجاد کنید.

چوب پنبه

می توانید آن را با لیزر به هر شکلی که می خواهید برش دهید. چیزی که چوب پنبه به خوبی برای آن کار نمی کند حکاکی است، زیرا ماده ضعیف تری است.

منسوجات

برش لیزری منسوجات گزینه جدیدتری است. استفاده از این روش برای پارچه به عنوان نوعی گلدوزی دیجیتالی عمل می کند. پارچه و چرم از جمله این منسوجات هستند.

کاغذ

در بیشتر موارد هنگامی که از برش لیزری برای کاغذ استفاده می کنید احتمالا یک نوع مقوا را برش می دهید. با این حال کاغذهای ضخیم کارتن برای این روش به خوبی کار می کنند. کارت های سفارشی از جمله مواردی است که می توانید با این روش ایجاد کنید.

موادی که تحت هر شرایطی لیزر کاری روی آنها ممنوع است

موادی که تحت هر شرایطی لیزر کاری روی آنها ممنوع است

  • هر ماده ناشناخته

 باید بدانید که چه چیزی را برش می دهید.

  • همه مواد حاوی کلر یا مواد حاوی وینیل یا پلی وینیل

وینیل هنگامی که با لیزر گرم می شود گاز کلر آزاد می کند که برای انسان و دستگاه خطرناک است. این مورد شامل پلاستیک هایی است که حاوی وینیل هستند مانند PVC. همچنین بسیاری از چرم های مصنوعی حاوی پلی وینیل می باشند. بنابراین استفاده از چرم مصنوعی نیز مجاز نیست.

  • مواد غذایی

حتی اگر برش ها تمیز شده باشند از نظر بهداشتی تمیز نمی شوند. بنابراین هر چیزی که به دستگاه برش وارد شود می تواند توسط بقایایی مانند چوب، شیشه و پلاستیک آلوده شود.

  • مواد حاوی برم

معمولا هر چیزی که باعث شعله ور شدن شود.

  • پلی استایرن یا پلی پروپیلن

اینها مقدار زیادی دود مضر تولید کرده و نتایج بی کیفیتی را ایجاد می کنند.

  • شیشه

می توان آن را با لیزر حکاکی کرد، اما نمی توان آن را برش داد.

  • تخته مدار چاپی
  • کربن
  • پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)
  • اعضای بدن
  • فایبرگلاس و پلی کربنات ها