مزایای برش لیزری آنقدر زیاد است که موجب شده تا امروزه به عنوان روشی مدرن بسیار مورد توجه قرار بگیرد. برش لیزری فناوری پیشرفته ای است و به دلیل مزیت های فراوان آن نسبت به سایر روش ها کاربرد بیشتری دارد. در ادامه به توضیح این مزایا می پردازیم.

مهمترین مزایای برش لیزری چیست؟

مهمترین مزایای برش لیزری چیست؟

از آنجا که مزایای برش لیزری بسیار زیاد است، بسیاری از مهندسان این روش مدرن را ترجیح می دهند. یکی از بهترین مزایای برش لیزری این است که استفاده از برش لیزر حتی برای پروژه های محدود نیز مقرون به صرفه است. این به این دلیل است که برش لیزر از هیچ نوع ابزاری که باید به صورت سفارشی ساخته یا برای پروژه شما اصلاح شود استفاده نمی کند. همچنین سطح برش فیزیکی ندارد که فرسوده شود. از جمله مهمترین مزایای برش لیزری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انعطاف پذیری

از جمله مزایای برش لیزری این است که برای ایجاد برش های جداگانه نیازی به جایگزینی ابزار نیست بلکه با تنظیم مشابه می توان اشکال مختلفی را با ضخامت مواد یکسان برش داد. علاوه بر این در ایجاد برش های پیچیده نیز مشکلی به وجود نمی آید.

دقت

یکی از مزایای برش لیزری که بسیار مهم و مورد توجه است، دقت بسیار بالای آن در مقایسه با سایر روشهای برش حرارتی است. دستگاه برش لیزری امکان دستیابی به دقت برش ± 1/0 میلی متر را فراهم می کند که نشان از استاندارد بالای این روش است.

تکرارپذیری

از جمله مزایای برش لیزری که بسیار جذاب می باشد این است که ایجاد قطعاتی که تقریبا کپی از یکدیگر هستند را تضمین می کند.

سرعت

یکی از مهمترین مزایای برش لیزری سرعت بالاتر آن نسبت به روش های برش مکانیکی سنتی است. این مزیت  به ویژه برای برش های پیچیده تر از اهمیت زیادی برخوردار است. با استفاده از دستگاه های برش لیزری می توان انواع برش های پیچیده را با سرعت زیادی ایجاد کرد.

سرعت زیاد و نفوذ عمیق هر دو به بهره وری بالای فرآیندهای برش لیزر کمک می کنند. سرعتهای معمول حرکت برای فرآیندهای برش لیزری تا 10 متر در دقیقه است که نسبت به سرعت فن آوری های سنتی برش بسیار بالاتر است.

از یک برش لیزری با استفاده از شماتیک مناسب می توان برای ایجاد سریع و آسان پیچیده ترین هندسه ها و برش ها با دقت بی نظیر و سطح تحمل عالی استفاده کرد.

برخی دیگر از مزایای برش لیزری

برخی دیگر از مزایای برش لیزری

اتوماسیون

دستگاه های برش لیزر مدرن بسیار اتوماتیک هستند و بنابراین به نیروی انسانی کمی نیاز دارند. با این وجود نقش یک اپراتور با تجربه ماشین در تعیین کیفیت نهایی کار هنوز هم غیر قابل انکار است. اما سرعت بالای برش و نیاز کم به نیروی انسانی باعث صرفه جویی در هزینه ها در مقایسه با سایر روش های برش می شود.

کیفیت

برش های لیزری با بکارگیری تنظیمات دقیق و مناسب فقط یک منفذ کوچک ایجاد می کنند. البته کیفیت نهایی کار به مواد، ضخامت و دیگر عوامل بستگی دارد.

برش بدون تماس

از آنجا که در روش برش لیزری فقط پرتو با مواد تماس دارد، بنابراین ابزاری به صورت مستقیم برای برش مورد استفاده قرار نمیگیرد و هیچ گونه اصطکاک مکانیکی وجود ندارد. این امر باعث می شود که خرابی یا تعویض دستگاه نیز وجود نداشته باشد و هزینه ها بسیار کاهش پیدا می کند.

تطبیق پذیری

تطبیق پذیری را می توان یکی از مهم ترین جنبه های روش برش لیزری در نظر گرفت چرا که امکان استفاده از یک روش برای چندین منظور سودآوری زیادی را به دنبال خواهد داشت. با استفاده از برش لیزری تقریبا هر چیزی از فلزات آهنی مانند فولاد ضد زنگ گرفته تا مس، آلومینیوم، برنج و حتی سایر مواد مانند اکریلیک، MDF، چوب، کاغذ، کامپوزیت ها، پلاستیک و حتی برخی از انواع منسوجات را می توان برش داد.

ضایعات کمتر

یکی دیگر از مزایای دقت و صحت برش لیزری این است که می تواند از درصد بسیار بالایی از مواد ورق شما استفاده کند. یک برش لیزری با قرار دادن صحیح برش ها می تواند تعداد اجزای قابل استفاده و قطعات را از هر ورق مواد به حداکثر برساند.

مصرف کم برق

بجز لیزر مورد استفاده برای برش مواد که انرژی کمی مصرف می کند، برش لیزر هیچ قسمت متحرک دیگری ندارد که انرژی مصرف کند، بر خلاف پرس و برخی دیگر از ابزارهای برش که برای تحویل نیروی برش با استفاده از قالب فیزیکی به مقدار زیادی انرژی نیاز دارند.

عدم خسارت به مواد نازک و عدم ایجاد تاب خوردگی در آنها

یک تصور غلط در مورد برش لیزر این است که گرمای زیاد باعث ایجاد اعوجاج و تاب خوردگی زیادی می شود. اما این درست نیست. منطقه تحت تاثیر حرارت (HAZ) برش لیزری در واقع بسیار کم است و معمولا مشکلی در تحمل قطعه یا ورقه ایجاد نمی کند.

به همین دلیل، لیزرها در واقع برای برش مواد بسیار نازک ایده آل هستند. لیزر مواد را به سرعت برش می دهد تا بیش از حد داغ و تاب خورده نشوند. از دیگر مزایای برش لیزری سازگار بودن آن با هر نرم افزار برداری از جمله AutoCAD (DWG) یا Adobe Illustrator (AI) است که موجب ایجاد برش های ظریف تر می شود.

کاربردهای متنوع روش برش لیزری

کاربردهای متنوع روش برش لیزری

کاربرد برش لیزری فقط برای برش مواد نیست، بلکه برای مارک گذاری هنگام تولید محصولات روزمره کاربردهای زیادی دارد. از لیزرها می توان جهت حفاری و حکاکی نیز استفاده کرد.

برش های لیزری در مواردی که نیاز به دقت و صحت بسیار بالا است تقریبا همیشه بهترین انتخاب هستند. این یکی از دلایلی است که برش لیزر غالبا در صنعت هوافضا، جایی که به ایجاد برش های بسیار ظریف و با دقت مورد نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرد.

برش های لیزری همچنین در ساخت دستگاه های پزشکی ایده آل هستند. به این دلیل که لیزرها می توانند بدون آسیب رساندن به اجزای حساس به گرما، برش دقیقی بزنند. این توانایی ساخت دستگاه های مینیاتوری را ممکن می کند.

سیستم های برش با لیزر در طیف وسیعی از صنایع مانند برش استنت در صنعت پزشکی، برش قطعات برای شکل دهی در ساخت و سازه های صنعتی، برش سیلیکون برای سلول های خورشیدی و نیمه رساناها، برش سنگهای قیمتی (حتی الماس) برای استفاده در صنعت جواهرات به کار می روند.

مزایای برش لیزری برای کاهش هزینه ها

مزایای برش لیزری برای کاهش هزینه ها

از آنجا که برای ایجاد یک ورق یا قطعه با برش لیزری فقط به یک ماده برای برش، یک برش لیزری و یک شماتیک نیاز است که می تواند در رایانه بارگیری شود، این باعث کاهش هزینه های کلی حتی برای پروژه های کوچک به خصوص در مقایسه با ابزار و ساخت سنتی می شود. کمتر بودن قطعات متحرک مکانیکی ابزارهای لیزر باعث کاهش هزینه های نگهداری و بهره برداری می شود و همچنین باعث می شود که هزینه های استفاده از شرکت برش لیزر برای اهداف شما بسیار کاهش پیدا کند. برش لیزری به ابزار سختی نیاز ندارد. بنابراین نیازی به ذخیره سازی ابزار، تغییر ابزار و تراش ابزار نیست. این امر نیز باعث کاهش هزینه ها می شود.