دستگاه CNC چیست؟ دستگاه های CNC چه کاربردی دارند؟ تفاوت دستگاه CNC با دستگاه لیزر چیست؟ قیمت دستگاه CNC چقدر است؟ دستگاه CNC چگونه کار می کند؟ دستگاه سی ان سی برای چه کاری مفید است؟ و بسیاری سوالات دیگر درباره دستگاه های سی ان سی که در همین مقاله با هم مورد بررسی قرار می دهیم. اگر شما نیز قصد خرید دستگاه سی ان سی را دارید و یا می خواهید با این دستگاه قدرتمند کار کنید پس با ما همراه باشید تا نحوه کار با دستگاه سی ان سی چوب را آموزش دهیم. همچنین شما را با برخی از متداول ترین مشکلاتی که ممکن است برای این نوع دستگاه پیش بیاید آشنا می کنیم.

قبل از اینکه نحوه کار با این دستگاه را یاد بگیرید بهتر است با این دستگاه کمی بیشتر آشنا شوید تا بتوانید کار کرد آن را بهتر و بیشتر درک کنید. دستگاه های سی ان کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند. بسته به اینکه برای چه نیازی می خواهید از دستگاه سی ان سی استفاده نمایید باید دستگاه مورد نظر خود را خریداری کنید. بیشترین مصرف دستگاه های سی ان سی در صنایع چوب می باشد. شما می توانید برای حکاکی و برش های عمیق و دقیق از دستگاه cnc استفاده کنید.

دستگاه سی ان سی با استفاده از مته و اره هایی که بر روی دستگاه وجود دارد حکاکی بر روی چوب را انجام می دهند. قیمت دستگاه cnc بسیار بالاست. قبل از اقدام به خرید حتما تحقیقات لازم در مورد این دستگاه را داشته باشید. زیرا در برخی موارد شما می توانید کار خود را برون سپاری کنید و یا کار را با دستگاه های لیزری انجام دهید. بنابراین پیش از هر اقدامی حتما با کارشناس مربوطه صحبت کنید و از مشاوره آن ها بهره مند شوید.

آشنایی با مدل های دستگاه cnc

آشنایی با مدل های دستگاه cnc

البته به یاد داشته باشید که این دستگاه نیز دارای مدل های مختلفی می باشد. که باید با توجه به نیاز خود مدل مورد نظرتان را انتخاب کنید. به عنوان مثال دستگاه cnc تخت و دستگاه cnc روتاری در ادامه به برخی از مدل های دستگاه سی ان سی اشاره می کنیم:

  • دستگاه سی ان سی روتاری 2 محور
  • دستگاه سی ان سی روتاری 4 محور
  • دستگاه سی ان سی روتاری 6 محور
  • دستگاه سی ان سی روتاری 8 محور
  • دستگاه سی ان سی روتاری 12 محور
  • دستگاه سی ان سی سنگ
  • دستگاه سی ان سی چوب
  • و

مدل های دستگاه بسیار متنوع است و شما باید با توجه به نیاز خود دستگاه مورد نظر را انتخاب نمایید. اما در ادامه برای شما می گوییم که کار کردن با این دستگاه چگونه است.

دستگاه cnc چگونه کار می کند؟

دستگاه cnc چگونه کار می کند؟

کار دستگاه های سی ان سی در دو بخش کلی تقسیم می شود. یکی بخش فنی و مکانیکی دستگاه و دیگری بخش نرم افزاری دستگاه قبل از هر چیز بخش مکانیکی و فنی دستگاه را برای شما توضیح می دهیم.

دستگاه های سی ان سی دارای محورهای مختلفی هستند که بسته به اینکه دستگاه چند محوری است توانایی دستگاه سی ان سی برای برش و انجام عملیات بالا می رود. زمانی که شما دستگاه را روشن می کنید وسیله ای به نام الکتروموتور شروع به حرکت و کار کردن می کند. این وسیله اصلی ترین قطعه دستگاه سی ان سی می باشد. زمانی که الکتروموتور روشن می شود اسپیندل دستگاه نیز شروع به حرکت بر روی محورها می کند و با استفاده از ابزار برشی دستگاه متریال موجود بر روی دستگاه برش می خورد. این قسمتی که معرفی کردیم در واقع بخش مکانیکی دستگاه سی ان سی می باشد. اما بخش نرم افزاری دستگاه نیز پیچیدگی خاص خود را دارد.

اپراتور با استفاده از نرم افزار دستگاه سی ان سی مختصات برش متریال را به دستگاه اعلام می کند. در واقع اپراتور باید بتواند طرح مورد نظر را با دادن مختصات دقیق به نرم افزار دستگاه دستور برش را به دستگاه بدهد. بعد از اینکه مختصات را به طور کامل ثبت نمود اطلاعات را به بخش مکانیکی دستگاه ارسال می کند و دستگاه به طور دقیق و منظمی کار برش را انجام می دهد. میزان دقت و کیفیت کار دستگاه های سی ان سی بر هیچکس پوشیده نیست. در ادامه به برخی از متداول ترین سوالات در مورد دستگاه سی ان سی می پردازیم.

دستگاه برش لیزر و دستگاه cnc چه تفاوتی دارند؟

دستگاه برش لیزر و دستگاه cnc چه تفاوتی دارند؟

دستگاه برش لیزر نیز وظیفه حک و برش انواع متریال از جمله چوب را بر عهده دارند. اما مشکلی که این دستگاه دارد این است که در قدرت پایین توانایی برش چوب در عمق زیاد را ندارد. در چنین شرایطی باید توان دستگاه لیزر را بالا ببرید که با افزایش توان لیزر میزان سوختگی اطراف متریال بالا می رود و کاری نامرغوب از خود به جای می گذارد در چنین شرایطی پیشنهاد ما خرید و استفاده از دستگاه cnc می باشد. دستگاه cnc بر خلاف دستگاه لیزر با استفاده از اره کار برش چوب را با ظرافت و دقت تمام انجام می دهد. همچنین به خاطر داشتن فضای بیشتر به راحتی می توانید انواع چوب در سایز های مختلف را بر روی دستگاه قرار دهید و کار برش آن ها را انجام دهید.