به فناوری که برش اجسام را به وسیله لیزر انجام می‌دهد، برش لیزری گفته می‌شود. کاربرد برش لیزری در صنعت، و برای برش اجسام صنعتی می باشد. عملکرد برش لیزری بوسیله استفاده از اشعه لیزر می‌باشد. اشعه لیزر از یک خروجی قوی لیزر بر روی اجسامی ‌که می‌بایست بریده شوند قرار گرفته. در این زمان بخش مورد نظر از جسم تعیین شده بریده می‌شود. این قسمت یا می‌سوزد، یا آب می‌شود و یا تصعید شده و با فشار گاز از جسم حذف می‌گردد. در هر صورت، برش اجسام صنعتی با برش لیزری از سطح کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. لیزر دارای انواع مختلفی از جمله لیزر شیمیایی، لیزر گازی، لیزر جامد، لیزر رادیواکتیو، لیزر فیبری و… می‌باشد که هر کدام دارای کاربرد های متفاوتی می باشند. اما در صنعت تنها از لیزر جامد و لیزر گازی استفاده می‌گردد.

لیزرهای جامد و لیزرهای گازی نیز خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند؛ برای مثال لیزر صنعتی CO2 که یکی از  محبوب ترین و پر کاربرد ترین انواع لیزر صنعتی گازی می‌باشد، برای حکاکی و برش در موارد مختلفی از جمله پارچه، پلکسی گلاس، شیشه، چوب و… مورد استفاده قرار می‎گیرد.

لیزر صنعتی جامد نیز اکثرا لیزر یاگ می باشد، که از آن برای برش و حکاکی فلزات استفاده می‌شود. دستگاه لیزر CNC از این تکنولوژی استفاده می‌کند. لیزر صنعتی جامد را می‌توان به دو قسمت دستگاه لیزر غیر فلزات و دستگاه لیزر فلزات  تقسیم نمود که به توسط هدایت کامپیوتری به همراه لیزر ساطع شده از آن حک لیزری، برش لیزری و… را انجام می دهد. از مزایا این دستگاه می توان به سرعت بسیار بالا و خروجی کاملا یکسان به جهت بکارگیری هدایت کامپیوتری، اشاره کرد.

از لیزر صنعتی در صنایع مختلفی از جمله صنایع ساختمانی، پژوهشی و آزمایشگاهی، هوافضا، ارتباطاتی، نظامی، پزشکی، شیمی‌، فیزیک و… استفاده می‌شود.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

 

انواع لیزر را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

لیزر‌های گازی:

به طور کلی، پهن شدن ترازهای انرژی برای گازها، نسبتا کوچک است. چراکه در گازها، ساز و کارهای مربوط به پهن شدگی خط، نسبت به جامدات ضعیف تر است.

ابزار برانگیخته شدن لیزرهای گازی معمولا ابزار الکتریکی است. این به این معناست که؛ دمش با عبور جریان به اندازۀ لازم(تپی یا dc) از گاز صورت می‌گیرد.

لیزرهای گازی یونی:

هنگام تخلیه در لیزرهای گاز یونی، تراز بالایی لیزر بوسیله دوبرخورد پشت سرهم و متوالی باالکترون مملو می‌گردد و نخستین برخورد؛ اتم خنثی را یونیزه کرده و دومین برخورد سبب بازگشت این یون می‌شود.

لیزر یاقوت:

نخستین لیزر بکار گرفته شده که همچنان نیز مورد استفاده می‌باشد، لیزر یاقوت است. یاقوت، سال های بسیاری  عنوان سنگ طبیعی پر ارزشی شناخته شده است.

لیزر حالت جامد:

لیزر حالت جامد به لیزرهایی اطلاق می‌گردد که در محیط فعال خود دارای بلور شیشه‌ای و یا عایق هستند. البته لیزرهای نیم رسانا، به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهند گرفت. هم برای دمش و هم برای عمل لیزر  دارای ساز و کاری کاملا متفاوت هستند. در لیزرهای حالت جامد معمولا ًیون‌های ناخالص وارد شده به بلور یونی به عنوان مادۀ فعال به کار گرفته می‌شوند.