فرآیند برش لاستیک ها در صنایع مختلف وجود دارد و در بسیاری از موارد مثل تولید واشر های مربوط به آب بندی، روکش های لاستیکی و یا در برچسب های پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم این لاستیک ها را به روش سنتی برش بزنیم باید از قالب های فلزی استفاده شود و این روش بیشتر برای تیراژهای بالا محصول استفاده می شود زیرا تولید این قالب های فلزی مقرون به صرفه نبوده و اگر بخواهیم برای تیراژهای کم محصولات از آن استفاده کنیم باید هزینه زیادی صرف شود. اما برش لیزری لاستیک که با استفاده از دستگاه های مخصوص لیزر برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد، برش انجام می شود و طرح های اولیه بر روی لاستیک را به سرعت برش می زند.

کاربرد های دستگاه برش لیزری

کاربرد های دستگاه برش لیزری

به طور کلی کاربرد این دستگاه در سه دسته قابل تقسیم بندی است که این کاربرد ها عبارت است از:

کاربرد های دستگاه برش لیزری در صنایع

در دسته اول کاربرد آن در صنایع است که در واقع دستگاه های لیزری در صنایع مختلف کاربرد های متفاوت بسیاری دارد. از جمله این کاربرد ها در صنایع عبارت است از:

در صنعت تبلیغات و ساخت وسایل و هدایا برای تبلیغ، کاربرد در صنایع الکترونیکی، کاربرد در ماکت سازی و تابلو سازی، کاربرد لیزر در طراحی و دکوراسیون داخلی، کاربرد در صنایع واشر سازی و مهرسازی، کاربرد در صنایع بسته بندی، در صنایع دستی و

کاربرد های دستگاه برش لیزری برای برش

در دسته دوم کاربرد این دستگاه برای برش محصولات مختلف از جمله لاستیک، چوب، فلز واست.

کاربرد های دستگاه برش لیزری برای حکاکی

کاربرد سوم این دستگاه برای حکاکی است که می توان با کمک این دستگاه های لیزری بر روی وسایل مختلف مثل چوب، لاستیک وحکاکی کرد که در ابتدا طرح های اولیه بر روی این محصولا کشیده می شود و بعد از آن به وسیله لیزر حکاکی انجام می شود.

و اما کاربرد دستگاه برش لیزری که فقط مختص به تولید واشر های آببندی لاستیکی، تولید و ساخت برچسب های لاستیکی، تولید روکش های لاستیکی واست.

مزایای برش لیزری لاستیک

مزایای برش لیزری لاستیک

در واقع چندین روش برای برش لاستیک وجود دارد و علاوه بر روش های مختلف دیگر چند روش برش لیزری لاستیک وجود دارد. اما این روش نسبت به سایر روش ها از مزایایی برخوردار است که این مزایا عبارت است از:

فرآیند غیر تماسی

یکی از مزایای اصلی این روش فرآیند غیر تماسی این دستگاه است که با استفاده از اشعه لیزر برش انجام می گیرد و نیازی به هیچ گونه تماس فیزیکی با محصول نیست و از طریق حرارت دهی عمل ذوب کردن انجام می شود و برش صورت می گیرد. این تماس نداشتن فیزیکی با محصول باعث می شود که هیچ گونه صدمه ای به آن محصول وارد نشود و نیازی به تعمیر و نگهداری این قطعات نباشد و از هزینه های آن کاسته شود.

صرفه جویی در مصرف انرژی

یکی دیگر از مزایای برش لیزری لاستیک این است که با استفاده از دستگاه لیزر انرژی کمتری مصرف می شود. دستگاه برش لیزری فقط 10 کیلو وات انرژی برق مصرف می کند در حالی که بسیاری دیگر از وسایل برش بیشتر از 50 کیلو وات برق مصرف می کند. بنابراین برش با استفاده از این دستگاه ها بسیار مقرون به صرفه بوده و هزینه کمی برای این کار صرف می شود.

ایمنی بالا دستگاه

مزایا بعدی این دستگاه ایمنی بالا آن است و از آنجایی که این دستگاه تنها با اشعه فرآیند برش را انجام می دهد در مقایسه با دیگر روش ها بسیار ایمن تر بوده و هیچ گونه خطری برای فردی که برش را انجام می دهد ایجاد نمی کند و هیچ مشکلی با سایز و ضخامت قطعات و محصولات مختلف ندارد.

برش های دقیق و بدون نقص

مزایا بعدی دستگاه برش لیزری لاستیک این است که کار با این دستگاه بسیار دقیق و بدون نقص است. این مزایا باعث شده است که برش های مختلف قطعات بی نقص باشد و از این جهت هیچ گونه اتلاف و دور ریزی در مواد و محصولات وجود ندارد. پس ضایعات محصولات بسیار کاهش می یابد و کوچکترین قطعات هم با دقت برش می خورد.

کاربرد های مختلف دستگاه

از مزایا دیگر این دستگاه باید بگوییم که علاوه بر برش کاربرد های مختلف دیگر هم دارد. از جمله این که با این دستگاه می توان حکاکی، نشانه گذاری، حفاری وانجام داد. علاوه بر این موارد برش لیزر بر روی انواع مواد قابل اجرا است و تنها مختص لاستیک نمی باشد و با آن می توان مواد مختلف با جنس های متفاوت مثل الماس، فلز، پلاستیک، چوب، شیشه، آهن و آلومینیوم ورا در اشکال و اندازه های مختلف برش داد.

کم صدا بودن دستگاه

همچنین از مزایای دیگر این دستگاه باید به سر و صدای کم آن و عدم تولید مواد آلاینده اشاره کنیم. عدم تماس مستقیم این دستگاه با مواد اولیه و محصول سبب این میشود که دستگاه سر و صدای کمی داشته باشد و در مقایسه با سایر دستگاه ها مواد زائد و آلاینده بسیار کمی تولید می کند.

تنظیم قدرت اشعه دستگاه لیز

یکی دیگر از عواملی که باعث مزیت این دستگاه شده است این است که می توان قدرت اشعه دستگاه لیزر را با توجه به نوع محصولات و مواد مختلف تنظیم کرد در حالی که در بسیاری از دستگاه های مشابه چنین مزیتی وجود ندارد. بنابراین فرد این امکان را دارد که با توجه به میزان سختی مواد و برای فعالیت های مختلف مثل برش و یا حکاکی میزان اشعه را تغییر دهد و برای انجام کار های مختلف از آن استفاده کند.