برش لیزر فولاد یکی از روش های جدید و مناسب جهت برش فلزات سخت مانند فولاد بوده که به کمک آن می توان به سادگی انواع ورق های فولادی را برش داده و از آن ها در جهت اهداف گوناگون استفاده نمود. در حال حاضر از ورقه های فولادی به عنوان یکی از گزینه های پرکاربرد در صنایع مختلف استفاده می گردد و همین موضوع سبب شده تا افراد به دنبال مناسب ترین روش جهت برش دقیق این فلز ارزشمند باشند. در زمان های نه چندان دور انسان برای برش فلزات از روش های سنتی و دستی بهره گیری می نمود که این امر سبب علاوه بر زمانبر بودن آن در بسیاری از مواقع به درستی و با دقت کافی انجام نمی گرفت.

با پیشرفت علم و تکنولوژی به مرور زمان روش های نوین و جدیدی برای برش فلزات کشف شد که در حال حاضر یکی از مناسب ترین گزینه های موجود جهت برش فلزاتی همچون فولاد استفاده از لیزر است. استفاده از روش برش لیزر فولاد می تواند ورقه های فولادی را با دقت و سرعت مطلوبی برشکاری نماید. این امر سبب شده تا امروزه استفاده از روش هایی مانند برش لیزر فولاد با استقبال خوبی روبرو شود. همچنین در حال حاضر استفاده از روش برش لیزر فولاد جایگزین برخی از روش های برشکاری به صورت سنتی و غیره شده است.

نحوه انجام برش لیزر فولاد

نحوه انجام برش لیزر فولاد

برش لیزر فولاد به این صورت انجام می پذیرد که در ابتدا دستگاه برش لیزر مورد نظر به وسیله اجزای مخصوص جریانی قوی از الکترون ها را تشکیل داده که پس از متمرکز نمودن آن در نهایت  تبدیل به اشعه لیزر می شود. اشعه لیزر تولید شده با قدرت زیادی که دارد بر روی سطح فولاد تابیده می شود که پس از برخورد با سطح موجب گرم شدن بیش از حد ورق فولادی و در نهایت ذوب شدن آن می شود. هنگام برش لیزر فولاد مواد ذوب شده حاصل از بریده شدن صفحات فولاد به وسیله گاز اکسیژن و یا گاز نیتروژن از محل برشکاری پراکنده می شود.

ناگفته نماند که استفاده از اکسیژن در طی فرآیند برشکاری می تواند سرعت کار را تا مقدار قابل توجهی افزایش دهد. البته استفاده از گاز اکسیژن در کنار برشکاری در مقابل گاز نیتروژن از دقت کمتری برخوردار خواهد بود. از طرفی دیگر نمی توان از گاز نیتروژن برای برشکاری ورقه های ضخیم فولادی بهره گرفت و تنها می توان از گاز نیتروژن تنها برای ورقه های فولادی با ضخامت کم استفاده نمود که استفاده از آن می تواند دقت کار را تا حد مطلوبی افزایش دهد.

 

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

 

برش لیزر فولاد توسط چه دستگاه هایی صورت می گیرد؟

برش لیزر فولاد توسط چه دستگاه هایی صورت می گیرد؟

امروزه از روش های متفاوتی جهت برش لیزر فولاد استفاده می گردد که یکی از بهترین و رایج ترین روش های موجود استفاده از دستگاه CNC است. دستگاه CNC به علت برخورداری از دقت بالا مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته که البته هزینه استفاده از این دستگاه کمی گران تر از سایر روش های برش فولاد می باشد. به کمک دستگاه CNC علاوه بر برش لیزر فولاد می توان عمل برشکاری سایر فلزات را با نهایت دقت انجام داد. برای انجام برش لیزر فولاد به وسیله دستگاه CNC ابتدا طرح اصلی برشکاری همراه با ابعاد دقیق آن در نرم افزار های مربوطه مانند اتوکد رسم می گردد و پس از آن نقشه نهایی به دستگاه جهت انجام عمل برش داده می شود.

پس از آن دستگاه CNC براساس نقشه مربوطه عملیات برشکاری را با نهایت دقت و ظرافت انجام می دهد. نکته قابل توجه این است که به علت اتوماتیک بودن تمامی فرآیندهای برش فولاد، عملا خطای ممکن به صفر می رسد. زیرا در صورت دخالت انسان در عملیات برشکاری ممکن است سبب بروز خطا های ناخواسته شود. دستگاه لیزر CO2 یکی دیگر از دستگاه های موجود جهت برش لیزر فولاد بوده که البته این دستگاه قادر به برش ورقه های فولادی با ضخامت 25 میلی متر و کمتر می باشد. نحوه عملکرد این دستگاه مشابه CNC بوده و برای انجام عمل برشکاری فولاد نیاز به یک نقشه با جزئیات لازم خواهد بود. دو روش ذکر شده جزو رایج ترین گزینه های موجود جهت برش لیزر فولاد هستند که بسته به نیاز و موقعیت موجود از هر یک آن ها جهت انجام پروژه برشکاری فولاد استفاده می گردد.

مزایای استفاده از برش لیزر فولاد

مزایای استفاده از برش لیزر فولاد

استفاده از لیزر برای برش فولاد با توجه به مواردی که عنوان گردید دارای مزایایی بوده که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند.

انجام برشکاری با سرعت و دقت بسیار بالا

یکی از مزایای خوب استفاده از لیزر جهت برش فولاد انجام برشکاری با سرعت و دقت بسیار بالا می باشد. معمولا در بسیاری از صنایع لازم است تا از ورقه های فولادی با ابعادی دقیق و مناسب استفاده گردد و به همین منظور انجام برشکاری با لیزر می تواند این نیاز را برآورده نمایند.

امکان تنظیم اشعه لیزر برای موارد گوناگون

از دیگر کاربرد های استفاده از لیزر جهت برشکاری فولاد می توان به امکان تنظیم اشعه لیزر جهت برشکاری های گوناگون اشاره نمود. برشکاری ورقه های فولاد با قطر های متفاوت نیازمند به استفاده از اشعه لیزر با قدرت های متفاوت است.

ایجاد  صدای کمتر به هنگام برشکاری

یکی از مزایای بسیار خوب برش لیزر فولاد ایجاد صدای کمتر به هنگام فرآیند برشکاری است. در سایر روش های برشکاری ایجاد سر و صدای زیاد به عنوان یک معضل به شمار می آید که در فرآیند برشکاری فولاد به وسیله لیزر تمامی مراحل آن با کمترین صدای ممکن انجام خواهد شد.

انجام برشکاری با کیفیت بالا

انجام برشکاری با کیفیت یکی دیگر از مزایای استفاده از لیزر جهت برشکاری فولاد است. معمولا در این روش لبه های اضافه موجود در ورقه های فولاد پس از برشکاری حذف شده که این موضوع موجب افزایش کیفیت کار خواهد شد.

معایب استفاده از برش لیزر فولاد

معایب استفاده از برش لیزر فولاد

انجام عمل برشکاری فولاد به وسیله لیزر علاوه بر مزایای زیادی که داری معایبی نیز خواهد داشت که این موارد عبارتند از:

گران بودن دستگاه های برش لیزر

یکی از معایب استفاده از این روش گران بودن دستگاه های برش لیزر بوده که این موضوع سبب شده تا استفاده از این روش جهت برشکاری با هزینه اولیه زیادی مواجه شود.

محدودیت در برش ورقه های فولادی با قطر بسیار بالا

از دیگر معایب استفاده از دستگاه های لیزر می توان به محدودیت در برش ورقه های فولادی با قطر بسیار بالا اشاره نمود. دستگاه های برش لیزر فولاد تنها می توانند تا قطر معینی از ورقه های فولاد را برش دهند و در قطر های زیاد امکان استفاده از آن ها وجود نخواهد داشت.