در طبقه بندی لیزرها، دو فناوری اصلی وجود دارد: لیزر گازی (CO2) و لیزر حالت جامد (YAG، دیسک و فایبر). این مقاله بر روی لیزر حالت جامد و به ویژه لیزر فایبر(Fiber Laser) تمرکز دارد. برش لیزر فایبر، بسیار مورد توجه قرار دارد، زیرا، سرعت و کیفیت برش لیزر CO2 را ارائه می دهد، اما هزینه عملکرد و نگهداری آن به طور قابل توجهی کمتر است.

تعریف برش لیزر فایبر

تعریف برش لیزر فایبر

سیستم های برش لیزر فایبر، از نظر نحوه استفاده از نور لیزر برای برش فلزات، مشابه سیستم های لیزر CO2 هستند. با این حال، از نظر شدت نور تولید شده و نحوه انتقال نور (انتقال پرتو) از منبع تغذیه به سر برش، با هم تفاوت دارند. فروش دستگاه لیزر از صدرا لیزر.

سیستم های لیزر Fiber، به چندین دیود پمپ حالت –جامد، متکی هستند و یک پرتو لیزر با طول موج بسیار کوتاه، در حدود 1 میکرون را در مقایسه با طول موج 10 میکرون برای سیستم های لیزر CO2، تولید می کنند. سپس پرتو، از طریق یک کابل فیبر نوری انعطاف پذیر، به سر برش لیزری منتقل می شود. از طرف دیگر، یک سیستم CO2، برای انتقال پرتوی نور، به آینه هایی که در یک فاصله مشخص از یکدیگر نصب شده اند، متکی است.

مزایای دستگاه برش لیزر فایبر چیست؟

مزایای دستگاه برش لیزر فایبر چیست؟

لیزرهای Fiber چندین مزیت اصلی دارند. یکی اینکه در انتشار نور آنها، به خوبی از محیط محافظت می شود و این لیزرها بسیار فشرده طراحی می شوند. آنها پهنای باند بزرگ بهره، دامنه تنظیم برای طول موج گسترده و ظرفیت تولید پالس های بسیار کوتاه را دارند. این لیزرها، با داشتن قدرت و کارایی بالا، یکی از روش های مناسب برش می باشند.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

لیزرهای Fiber می توانند مواد نازک را با سرعت بسیار بالایی برش دهند و همچنین توانایی برش مواد بازتابنده و صیقلی را نیز دارند، بدون اینکه خطر انعکاس باعث آسیب به دستگاه شود. بنابراین، فلزاتی مانند مس، برنج و آلومینیوم، با کمک این لیزر، بدون مشکل برش داده می شوند.

خسارت گرمایی به اشیا وارد نمی کند

پرتویی که از دستگاه برش لیزر فایبر ساطع می شود فوق العاده قدرتمند است، به همین دلیل می تواند مواد محکم و کلفتی مانند فولاد را به راحتی برش دهد. یکی دیگر از مزایای بزرگ این لیزرها این است که می توانند بسیار دقیق عمل کنند، به طوری که پرتو آن هیچ آسیبی به مواد اطراف جسمی که بر روی آن کار می کنند، وارد نمی کند. بسیاری از صنایع می توانند از این مزایا بهره مند شوند. به عنوان مثال، صنعت الکترونیک را در نظر بگیرید، جایی که پرتو باید بتواند بر روی  اندازه های فوق العاده کوچک کار کند، بدون اینکه به هیچ یک از اجزای ضروری دستگاه های الکترونیکی آسیب برساند.

عملکرد عالی

همچنین در خواهید یافت که لیزرهای فایبر، عملکردی برتر نسبت به بسیاری از نمونه های مشابه خود دارند. این لیزرها، سطح پرتویی با کیفیت بسیار بالاتر را ارائه می دهند که می تواند بر دستیابی به دقت بسیار زیاد و همچنین افزایش چگالی توان، تمرکز زیادی داشته باشد. به این معنی که کارها می توانند با سرعت بالاتر و با مصرف برق بسیار کمتری انجام شوند.

نکاتی در استفاده از برش لیزر فایبر

نکاتی در استفاده از برش لیزر فایبر

چند نکته مهم وجود دارد که باید هنگام استفاده از لیزر Fiber در نظر بگیرید.

  • اگر می خواهید ماده ای را برای اولین بار با این لیزر برش بزنید، با اینکه لیزر فایبر، در برش اکثر مواد عالی عمل می کند، اما به دلیل طول موج کوتاه، نمی تواند اکریلیک یا پلی کربنات را برش دهد و فقط می تواند برای چوب یا پارچه در موارد محدود استفاده شود.
  • مورد دیگر ضخامت ماده ای است که باید برش داده شود. مواد سفت تر و کلفت تر، به ویژه فولاد ملایم، نیاز به انرژی بیشتری برای برش دارند و در این موارد، برش لیزر فایبر، ممکن است گزینه مناسبی برای آنها نباشد. در این حالت، می توان از نصب هد برش لیزر فایبر، درست در کنار هد برش پلاسما استفاده کرده و نتایج خوبی را به دست آورد.
  • نکته دیگری که باید در مورد این لیزر بدانید، این است که طول موج کوتاه تر 1 میکرونی تولید شده توسط این لیزر، از طریق قرنیه چشم به شبکیه منتقل می شود. محافظت چشم در برابر آن، مسئله ساده ای است که به راحتی با تجهیزات ایمنی و عینک قابل حل است.