لیزرها امروزه جزء آن دسته از ابزار ها و وسایل هایی قرار می گیرند که کمک زیادی به جامعه بشریت در زمینه ‌های مختلف و متنوعی کرده‌اند زمینه‌های استفاده از لیزر بسیار گسترده و زیاد می باشد، تقریبا می توانیم بگوییم در تمام زمینه ‌های صنعتی پزشکی دارویی و هنری مهندسی و غیره و غیره لیزر ها کاربرد های بسیار زیادی دارند. اگر شما نیز می‌خواهید بیشتر در رابطه با کاربرد لیزر در اندازه‌گیری و بازرسی بدانید با ما همراه باشید ما در ادامه بیشتر در رابطه با کاربرد لیزر در اندازه‌گیری و بازرسی برای شما خواهیم پرداخت.

بررسی کاربرد لیزر در اندازه‌گیری و بازرسی

بررسی کاربرد لیزر در اندازه‌گیری و بازرسی

پیش‌تر نیز گفتیم که لیزر استفاده ‌های بسیار گوناگونی در صنایع و زمینه ‌های مختلفی دارد که یکی از این زمینه‌ ها بازرسی و اندازه گیری می باشد. در زمینه اندازه‌گیری از لیزر ها و به  ‌عنوان وسیله‌ای برای فهمیدن فاصله میان دو چیز استفاده می‌شود که روشی بسیار سودمند، کم‌‌هزینه، و سریع می باشد. کاربرد لیزر در اندازه‌گیری و بازرسی آن قدر زیاد و گسترده و مفید می باشد که امروزه تقریباً همه افرادی که می‌خواهند در این زمینه ‌ها فعالیت کند حتماً از یک لیزر مناسب استفاده می‌کنند‌. توجه نمایید که روش استفاده از انواع مختلف لیزر ها به طول و بزرگی فاصله‌ای میان دو چیز بستگی دارد. برای مثال برای مسافت‌ هایی که کمتر از پنجاه متر می باشند از انواع مختلف روش ‌های تداخل سنجی استفاده می شود، که در این روش‌ ها افراد، با استفاده از یک لیزر هلیوم-نئون به‌ عنوان منبع نور استفاده می کنند تا بتوانند مسافت میان دو چیز را اندازه‌گیری کنند. برای مسافت‌ های بیشتری برای مثال، حدود یک کیلومتر از انواع مختلف روش های طراحی تله ‌های متری استفاده می شود. همچنین برای مسافت‌های بسیار طولانی‌تر مهندسان می‌توانند از تپ‌ نوری که یک لیزر گسیل شده است استفاده کنند‌.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

ابزارهای مورد نیاز برای اندازه‌گیری توسط لیزر

ابزارهای مورد نیاز برای اندازه‌گیری توسط لیزر

توجه نمایید که در بررسی کاربرد لیزر در اندازه گیری و بازرسی، که به روش تداخل سنجی انجام می شود ابزار اندازه‌گیری یک تداخل‌سنج مایکلسون می‌باشد در این روش اپراتوری که درحال هدایت لیزری می‌باشد، باریکه لیزر را به یک باریکه اندازه‌گیری و یک باریکه مرجع تقسیم می‌کند. توجه نمایید که پس از آن باریکه مرجع به یک آینه تابیده می‌شود و همچنین در حالی ‌که باریکه اندازه‌گیری مورد نظر ما از آینه‌ای که به جسم مورد نظر وصل شده است بازتاب پیدا می‌کند بعد از آن دو باریکه با هم تداخل پیدا می‌کند و دامنه ترکیبی این دو باریکه یک آشکارساز اندازه گیری در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند اندازه دو شی‌ء را برای ما مشخص نماید. همچنین هنگامی که فاصله جسم مورد نظر ما به اندازه نصف طول موج لیزر ما تغییر کند سیگنال تداخلی که در دستگاه لیزر قرار دارد از یک ماکزیمم و مینیمم و یا بالعکس تغییر پیدا می‌کند. توجه نمایید از این روش اندازه‌گیری معمولاً در کارگاه ‌های تراشکاری استفاده می‌شود. به دلیل این‌ که در این کارگاه ‌ها اندازه ‌ها باید به ‌صورت دقیق استفاده شوند کاربرد لیزر در اندازه‌گیری و بازرسی در این زمینه‌ها بیشتر آشکار می شود. در این روش اندازه گیری افراد می‌توانند اندازه‌گیری را با دقتی حدود یک در میلیون بسنجند که یک اندازه‌گیری بسیار دقیق و کاملاً کاربردی برای افراد می باشد. باید این نکته را به شما یادآوری کنیم که در این روش شما فقط می‌توانید فاصله را نسبت به یک منبع اندازه‌گیری کنید. برای فاصله‌ های بزرگ‌تر از روش ‌های تله متری استفاده می‌شود که در این روش فاصله روی اختلاف فاز میان دو باریکه لیزر مشخص می‌شود و افراد می‌توانند با استفاده از این روش متوجه شوند که فاصله اجسام از یکدیگر چقدر می باشد که باز هم اندازه‌گیری با این روش دقتی حدود یک در میلیون دارد. با توجه به کاربرد لیزر در اندازه‌گیری و بازرسی اگر بخواهید برای اندازه‌گیری فواصل طولانی ‌تر از یک کیلومتر از لیزر ها استفاده نمایید باید زمان پرواز یک تپ کوتاه لیزری را اندازه‌گیری کنید که معمولاً از لیزر سی ئو دو انجام می‌گیرد و بسیار کاربردی می باشد.

کاربردهای دیگر لیزر

کاربردهای دیگر لیزر

توجه نمایید که کاربرد های لیزر تنها به کاربرد لیزر در اندازه‌گیری و بازرسی محدود نمی‌شود و این وسیله در زمینه اندازه‌گیری و بازرسی پارا فراتر گذاشته است. برای مثال برای سرعت سنجی، دیسک ‌های تصویری و صوتی، نوشتن و خواندن اطلاعات، و همچنین گرافیک لیزری نیز از انواع مختلف لیزر ها استفاده می شود‌. برای مثال در زمینه سرعت سنجی از درجه بالای تکفامی لیزر استفاده می‌شود تا آن‌ ها بتوانند برای اندازه‌گیری سرعت مایعات و همچنین جامدات مشخص کنند که یک مایع و یا یک جامد در چه زمانی می‌تواند نور را از خودش عبور دهد، که در زمینه شیمی و علمی بسیار پرکاربرد می باشد. همچنین در زمینه دیسک ‌های تصویری و صوتی نیز می توانیم بگوییم که کاربرد مصرفی واقعی دیسک‌ ها و لیزر ها در این زمینه می باشد. توجه نمایید که شما یک دیسکی را که وارد سیستم صوتی و تصویری خودتان می‌کنید تماماً توسط لیزر ها روی آن دیسک چاپ شده‌است که از گذشته ‌های دور تاکنون یکی از فواید بسیار مهم دیسک‌ ها بوده‌است. نوشتن و خواندن اطلاعات نیز در حافظه نوری در کامپیوتر ها نیز یکی دیگر از فواید و کاربرد های لیزر ها می باشد که امروزه در زمینه‌ های گوناگونی بسیار کاربردی می باشد.