چطور دستگاه برش لیزر را تمیز کنیم؟ تمیز کردن دستگاه لیزر چه تاثیری در عمر دستگاه لیزر دارد؟ چه زمانی دستگاه لیزر نیاز به تمیز شدن دارد؟ تمیز بودن دستگاه لیزر چه تاثیری در عملکرد دستگاه دارد؟ تمیز کردن دستگاه برش لیزر چه تاثیری در عمر دستگاه لیزر دارد؟ کدام قطعات از دستگاه لیزر نیاز به تمیز شدن دارند؟ هر چند وقت یکبار باید قطعات دستگاه لیزر را تمیز کنیم؟ آیا اپراتور می تواند قطعات دستگاه لیزر را تمیز کند؟

در صورتی که تمیز کردن دستگاه حکاکی و برش لیزر به درستی انجام نشود چه عواقبی با خود به همراه دارد؟ و بسیاری سوالات دیگر که در مورد نحوه تمیز کردن دستگاه لیزر باید بدانید. در صورتی که شما نیز دستگاه برش لیزر دارید و از آن استفاده می کنید حتما این آموزشی را مطالعه کنید تا بتوانید بهتر و بیشتر از آن استفاده کنید. ما راهنمای شما هستیم تا بتوانید بیشترین بهره وری را از دستگاه برش لیزر خود داشته باشید.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

چطور دستگاه برش لیزر را تمیز کنیم؟

دستگاه برش لیزر برای برش و حکاکی متریال های خود آن ها را با استفاده از پرتو لیزر می سوزاند. با سوزاندن متریال دودی از متریال بلند می شود. این دود با استفاده از دستگاه های مکنده و دمنده از دستگاه خارج می شود. اما نه همه دوده ها! قسمتی از دوده های مربوط به سوختن متریال بر روی قطعات دستگاه لیزر می نشیند. این دوده سمی است. باید هر چه سریع تر این دوده را از روی دستگاه پاک کنیم. در صورتی که این دوده های سمی بر روی قطعات بماند موجب فرسوده شدن قطعات دستگاه لیزر می شود. قیمت قطعات بسیار گران می باشد و برای تعویض قطعات نیاز به هزینه بسیار زیادی خواهید داشت. بنابراین حتما باید قطعات دستگاه لیزر را بعد از هر بار مصرف و یا حداکثر بعد از هر روز کاری تمیز کنیم.

برخی از قطعات دستگاه برش لیزر بیشتر در معرض دوده می باشند و احتمال خرابی آن ها به شدت بالاتر می رود. از جمله قطعات نزدیک به متریال می توان به هد دستگاه لیزر، ریل های محور X  و Y، آینه های دستگاه لیزر به خصوص آینه آخر دستگاه لیزر که بیشتر در معرض آسیب دیدن هستند. شما باید این قطعات را با استفاده از مقدار بسیار کمی اسپری الکل و گوش پاک کن تمیز کنید.

به یاد داشته باشید که هیچ وقت اسپری الکل را به صورت مستقیم بر روی قطعات نپاشید. این کار از عمر دستگاه لیزر می کاهد. بسته به اینکه میزان کار شما با دستگاه لیزر چقدر است تعداد دفعاتی که نیاز به تمیز کردن قطعات دارید متفاوت می باشد. اما حداقل شما باید هفته دو تا سه بار قطعات دستگاه حکاکی و برش لیزر را تمیز کنید. تمیز کردن دستگاه لیزر بر عمر این دستگاه می افزاید. شاید بپرسید عمر دستگاه چه ارتباطی با تمیز کردن دستگاه لیزر دارد. در ادامه به شما می گوییم که با تمیز کردن دستگاه حکاکی و برش لیزر چه تاثیری در عمر و توان دستگاه خواهید دید.

تمیز کردن دستگاه لیزر چه تاثیری در عمر دستگاه لیزر دارد؟

زمانی که شما دستگاه لیزر خود را تمیز نکنید دوده بر روی قطعات می نشیند و عملکرد دستگاه با مشکل مواجه می شود. به عنوان مثال زمانی که دوده های تشکیل شده از سوختن متریال بر روی آینه دستگاه لیزر بنشیند به مرور زمان پرتو لیزر را با شدت کمتری به عدسی دستگاه لیزر می رساند و عدسی نیز با توان کمتری می تواند پرتو را دریافت کند و به متریال منتقل کند. در چنین شرایطی تنها کاری که اپراتور می تواند انجام دهد این است که قدرت برش دستگاه لیزر را افزایش دهد. همانطور که می دانید با افزایش قدرت برش لیزر از عمر تیوب لیزر کم می شود. که با کم شدن عمر تیوب از عمر دستگاه نیز کم خواهد شد.

یا به عنوان مثالی دیگر اگر ریل های دستگاه لیزر تمیز نباشد ممکن است دستگاه از کالیبره خارج شده و برش ها به درستی انجام نشود. در چنین شرایطی تنها راه تمیز کردن ریل های دستگاه لیزر با استفاده از صابون خشک می باشد. شما می توانید بر روی ریل ها صابون خشک بکشید تا ریل روان تر و بهتر حرکت کنند. با این کار شما می توانید عمر دستگاه حکاکی و برش لیزر را به میزان چشمگیری افزایش دهید. در ادامه به برخی از سوالات متداول درباره نکات مهم تمیز کردن دستگاه برش لیزر می پردازیم.