به طور تقریبی همه ما میدانیم که فلز آلومینیوم  یک فلز بسیار مقاوم و در عین حال سبک میباشد. سطح براق این فلز و مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی سبب شده است تا در بسیاری از کارهای صنعتی و مصارف تولید از آن بهره بگیرند. برای استفاده و بهره گرفتن از این فلز نیاز است تا آن را به ورقه ی آلومینیوم تبدیل کنند؛ و این فرایند تبدیل فلز آلومینیوم به ورقه ی آلومینیومی تحت عنوان برش لیزر آلومینیوم انجام می شود.

معرفی برش لیزر آلومینیوم

معرفی برش لیزر آلومینیوم

با ورود تکنولوژی لیزر به فعالیت های روزمره از جمله بخش صنعت؛ سبب شده است تا برش بسیاری از فلزات از جمله فلز آلومینیوم به آسانی، دقت و ظرافت فراوان صورت پذیرد. البته باید این موضوع را خاطر نشان کرد که این تکنولوژی پیشرفته یعنی لیزر برش قطعات برای هر قطعه ی فلزی و غیر فلزی کاربرد دارد.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

برش لیزر آلومینیوم در صنعت بسیار رایج است. در روش برش لیزر آلومینیوم بسیاری از شرکت ها و صنایع از گاز اکسیژن (o2) برای برشکاری بهره می برند؛ اما استفاده از گاز اکسیژن در برش لیزر آلومینیوم معایب بسیاری دارد. به طور مثال برش لیزر آلومینیوم در ورقه ی آلومینیومی با گاز اکسیژن باعث میشود که دقت کافی در برش لیزر آلومینیوم به وجود نیاید. با روی کارآمدن گاز نیتروژن در در صنعت برش لیزر آلومینیوم دقت و ظرافت و تمیزی کار بسیار بالا رفت؛ تنها عیبی که گاز نیتروژن در برابر گاز اکسیژن دارد این است که از قیمت بالاتری برخوردار است.

دلیل انتخاب برش لیزر آلومینیوم برای برش ورق آلومینیوم

دلیل انتخاب برش لیزر آلومینیوم برای برش ورق آلومینیوم

همانطور که ذکر شد؛ برش لیزر برای ورقه ی آلومینیومی سبب میشود که برش به شکل صحیح و دقیق انجام گیرد. برش لیزر آلومینیومی که با دستگاه لیزر صورت میگیرد سبب می شود تا هیچگونه فرو رفتگی در ورقه ی آلومینیومی ایجاد نشود؛ اصطلاحا ورقه ی آلومینیومی دچار خراش هایی بر اثر برش نمی شود.

نکات اصلی در برش لیزر آلومینیوم

نکات اصلی در برش لیزر آلومینیوم

در برش قطعات فلزی و غیر فلزی توجه به چند نکته و اصول بسیار حائز اهمیت است. به طور معمول این نکات در تمامی انواع برش های فلزات یکسان می باشد:

  • صاف بودن سطح ورقه ی آلومینیومی: از مهمترین ویژگی که باید در برش لیزر آلومینیوم به آن توجه کرد این است که سطح کار باید کاملا صاف و بدون هیچگونه برآمدگی و یا تو رفتگی باشد. این موارد به میزان درجه های فشار، اشعه و … دستگاه لیزر بستگی دارد.
  • میزان سرعت در برش لیزر آلومینیوم: این ویژگی و پارامتر به دستگاه لیزر بر می گردد که چقدر توان دارد تا برش را در کوتاهترین زمان ممکن و با دقت بالا انجام دهد. اگر توان دستگاه لیزر و اشعه ی لیزر بالا باشه، به همان میزان سرعت برش در لیزر آلومینیوم هم بالاتر خواهد بود که این فرایند کیفیت و ظرافت نهایی کار را افزایش میدهد.
  • تولید پلیسه در برش لیزر آلومینیوم: اگر مقدار و میزان پلیسه ی پس از برش ورقه ی آلومینیوم کم باشد؛ این یعنی کیفیت کار شما در حد مطلوب و بسیار بالا خواهد بود. همچنین با تولید کم پلیسه، در وقت و هزینه بسیار صرفه جویی خواهد شد؛ چرا که دیگر دستگاه و یا یک ماشین ثانویه ای نیاز نخواهد بود.
  • کمترین میزان شعاع: کِرف کمترین اندازه شعاعی است که در برش لیزر آلومینیوم وجود دارد . معمولا این ویژگی برای قسمت هایی است که دارای گوشه های بسیار تیز هستند. ویژگی کرف این امکان را به وجود می آورد که برش های پیچیده و سخت تر ورقه ها به آسانی صورت گیرد.
  • تغییر زاویه: با انجام فرایند برش لیزری بر روی ورقه ی آلومینیومی، میزان زاویه آن تغییر خواهد کرد. این نکته نیز قابل توجه است که کار به نحوی با دقت انجام شود که این زاویه درست باشد.

بررسی مزایایی از برش لیزر آلومینیوم

بررسی مزایایی از برش لیزر آلومینیوم

در گذشته برای برش بسیاری از قطعات فلزی و غیر فلزی به مشکل بر میخورند؛ زیرا ابزار و یا دستگاهی وجود نداشت که برش فلزات را به آسان و با دقت بسیار بالا انجام دهد؛ و علاوه بر همه ی اینها نتیجه کار اصلا قابل قبول و ظریف نبود. اما امروزه با به روی کار آمدن روش های لیزری برای برش قطعات غیر فلزی و فلزی، برش ها بسیار آسان و سریع صورت میگیرد.

گاهی نیاز است تا برش یک قطعه بسیار جزئی صورت بگیرد و این کار جز با یک تکنولوژی دقیق امکان پذیر نمی باشد. درباره ی فلز آلومینیوم این موضوع نیز صدق می کند و نیاز است تا یک ورقه ی آلومینیومی بسیار تمیز و دقیق را برش بزنیم که با برش لیزر آلومینیوم به آسانی امکان پذیر است.