برای درک اهمیت برش لیزر جواهرات باید بدانید که برش فلزات از دیر باز بسیار مورد توجه انسان بوده است. لیزر یکی از انواع برشکاری گرم است که اخیرا مورد توجه فراوان قرار گرفته است. برش لیزری با توجه به دقت و سرعت بالایی که دارد و نیز کیفیت برش هایی که ایجاد می کند، اهمیت بسزایی در برش انواع فلزات مختلف از جمله فلزات با ارزش مانند طلا، پلاتین و نقره دارد. برش لیزر جواهرات امروزه یکی از روش های پرطرفدار برش و حکاکی روی جواهرات مختلف است. با توجه به اینکه طلا و نقره از جمله فلزات بسیار محکم و با دوام هستند، روشهای برش این فلزات همیشه با چالش هایی روبرو بوده است.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

آنچه در روش های گرم برش فلزات اهمیت دارد، گرم شدن نقطه مورد نظر تا جایی که فلز ذوب و تبخیر شود و برش در ناحیه مورد نظر انجام شود. در واقع آنچه باعث برش می شود انرژی گرمایی ایجاد شده تا دمای ذوب فلز است.

برش لیزر جواهرات

برش لیزر جواهرات

برش لیزر جواهرات از جمله روشهای نوین برش جواهرات است که امروزه مورد توجه خاصی قرار گرفته است. از این روش نه تنها به منظور برش جواهرات استفاده میشود. بلکه برای حکاکی روی انواع جواهرات و نیز طراحی و دیزاین جواهرات مختلف به کار میرود. طراحی و حکاکی جواهرات اگرچه چه زمانی فقط مخصوص خانواده های اشرافی بود، اما امروزه حکاکی و طراحی جواهرات بخشی از مد و فشن شده است.

 با توجه به اهمیت برش و حکاکی جواهرات، در این مقاله قصد داریم یکی از مهم ترین روش های برش جواهرات یعنی برش لیزر جواهرات و نیز مزایای آن خواهیم پرداخت.

اساس کار لیزر در برش لیزر جواهرات

اساس کار لیزر در برش لیزر جواهرات

برش لیزری فرآیندی است که طی آن با استفاده از اشعه لیزر متریال مورد نظر برش داده میشود. در واقع اشعه لیزر روی یک سطح خیلی کوچک از ماده هدایت شده که منجر به ایجاد انرژی گرمایی بسیار بالایی می شود که باعث ذوب و تبخیر آن نقطه میشود و بنابراین برش ایجاد میشود. در روش های لیزری استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای مختلف مثل کورل و اتوکد بسیار رواج دارد و با استفاده از نرم افزارهای مذکور طرحهای مورد نظر طراحی میشود. از برش لیزر در جواهرسازی استفاده های مختلفی مثل برش دادن، حکاکی و طراحی و همچنین برای تمیز کردن مورد استفاده قرار می گیرد.

لیزر شامل دو دایره موازی است که تولید یک نوسان ساز می کند. ابتدا نور لیزر با عبور از یک عدسی به صورت هم فاز و تکفام درمیآید. بعد از عبور از عدسی مونوکروماتور به عدسی کانونی میرسد. این عدسی در واقع نور لیزر را به صورت متمرکز کرده و این نور متمرکز شده سپس به یک آمپلیفایر تقویتکننده برخورد می کند. سپس تقویت میشود و به سمت نقطه مورد نظر هدایت میشود. این پرتو تقویت شده انرژی بسیار بالایی دارد که بعد از برخورد به نقطه مورد نظر در متریال باعث ذوب و تبخیر آن می شود که منجر به برش آن می شود.

کاربرد برش لیزر جواهرات 

کاربرد برش لیزر جواهرات 

برش لیزر جواهرات کاربردهای فراوانی در ساخت و حکاکی جواهرات دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد. امروزه استفاده از برش لیزر برای حکاکی یا برش انواع جواهرات استفاده می شود. برش لیزری برای طراحی و ساخت حلقه های نامزدی، گردنبند، ساعت و غیره به سبک های مختلف از جمله سبک کلاسیک و مدرن به کار میرود. استفاده از این روش نوین در طراحی و دیزاین طلا و جواهرات امکان خلق طرح ها و نقش های متنوع و پیچیده را روی انواع جواهرات فراهم کرده است.امروزه طراحان و تولیدکنندگان جواهرات با استفاده از این روش بسیار دقیق پرسرعت به راحتی اقدام به خلق انواع طرح ها و شکل روی جواهرات می کنند. این روش مدرن امکان شخصی سازی طلا و جواهرات را باهم حکاکی اسم، نوشته و عکس های اختصاصی جواهرات ممکن میسازد.

مزایای روش برش لیزر جواهرات 

مزایای روش برش لیزر جواهرات 

به طور کلی برش با لیزر بسیار دقیق و سریعتر از سایر روش های برش انواع فلزات است که ایجاد برش هایی با کیفیت بسیار بالا با لبه های برش صاف و یکدست می کند.

 استفاده از لیزر در برش جواهرات نیز دارای مزایای زیادی است که در ادامه به برخی از آنها میپردازیم. 

  • این روش برش با توجه به اینکه یک روش غیر تماسی است، احتمال آسیب زدن به جواهرات بسیار پایین است و این موضوع درباره متریال گرانبهای مثل انواع جواهرات بسیار حائز اهمیت است.
  • روش برش لیزری جواهرات ضایعات کمی به جای می گذارد که باعث کاهش اتلاف مواد میشود. –هزینههای مربوط به تعمیر و نگهداری دستگاه لیزر بسیار ارزان است و تعویض قطعات آن با توجه به مزایای آن مقرون به صرفه است.
  • دستگاه برش لیزر دارای مته های مختلف با سایزهای متنوع است که میتوان از آن برای برش و حکاکی انواع مختلف جواهرات استفاده کرد. بنابراین یک دستگاه پاسخگوی انواع نیازها است. –استفاده از لیزر بسیار امن تر از سایر روش های برش است، چرا که اشعه لیزر در یک باکس قرار گرفته و خطری ایجاد نمی کند.
  • در برش لیزری جواهرات کنترل بسیار خوبی روی کار وجود دارد و منجر به طراحی و برش جواهرات به شکل بسیار دقیق می شود. بطور کلی کنترل و تنظیم دستگاه برش لیزر توسط کامپیوتر انجام می شود بنابراین کنترل آن بسیار دقیق است.