امروزه دستگاه های برش لیزر توانسته اند در خلق زیبایی و ظرافت انقلابی عظیم در این صنعت بر پا کنند. از برش های فلزی گرفته تا برش بر روی چوب، کاغذ، مقوا، پلاستیک و… همه و همه به مدد دستگاه های برش قابل استفاده در هر زمینه ی کاری شده اند. دستگاه لیزر ماکت سازی یکی از انواع دستگاه های لیزری است که به واسطه ی آن میتوان ماکت هایی با ظرافت و زیبایی های خاص را خلق کرد و در معرض نمایش گذاشت یا در زمینه های کاری از آنها بهره برد. ماکت سازی کاری خلاقانه و آکنده از هنر است که علاقه مندان خاص خود را دارد.

دانشجویان رشته ی معماری با کمک گرفتن از دستگاه لیزر ماکت سازی طرح هایی سه بعدی و پر از جزئیات و در مقیاس های واقعی را طراحی می کنند. برش لیزر به وسیله ی تابش اشعه ی لیزر بر روی اجسامی که قابلیت برش دارند انجام می شود. دستگاه برش لیزری که غیر از فلزات، برش بر روی اجسام دیگر را انجام می دهد CO2 نام دارد. با استفاده از دستگاه لیزر ماکت سازی اطراف و لبه های کار در حال انجام تمیز بوده و کیفیت در کار را شامل حال طراح خواهد کرد.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

اگر به دو عدد ماکت که یکی با دستگاه لیزر ماکت سازی برش خورده و دیگری به روش سنتی ساخته شده است دقت شود تفاوت ایجاد شده در این دو کار به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. با کمک تکنولوژی در لیزر خلق بهترین نقوش هندسی، در نهایت دقت و با بالا ترین کیفیت در صنعت ماکت سازی امکان پذیر است.

ساخت ماکت سه بعدی با دستگاه لیزر ماکت سازی

امروزه به مدد پیشرفت در تکنولوژی و به روز شدن دستگاه ها، پیشبرد و موفقیت در کارها آسان تر شده است. برای مثال مهندسان معماری به سهولت ماکت سازی کرده و طرح مورد نظرشان را ابتدا با ساخت ماکت در معرض دید عموم قرار میدهند. بسیاری از طرح ها را میتوان با کمک نرم افزار Google sketchup به صورت سه بعدی مدل سازی کرد. با این روش امکان اجرای طرح با جزئیات کاملا سه بعدی و در مقیاس واقعی امکان پذیر است. پس از اتمام کارهای کامپیوتری نوبت به استفاده از دستگاه لیزر ماکت سازی می شود. دستگاه برش لیزر در چند دقیقه قادر به برش چند صد قطعه خواهد بود.

برش لیزر بر روی چه موادی امکان پذیر است

برش لیزر بر روی چه موادی امکان پذیر است

برش و حکاکی با دستگاه CO2 بر روی همه ی مواد به غیر از فلز امکان پذیر است. برش بر روی موادی مانند چوب، کاغذ، مقوا ماکت، چرم، پارچه، چرم مصنوعی، طلق، پلکسی گلاس، پلی کربنات و…. همه و همه با دستگاه لیزر ماکت سازی  قابل اجرا می باشد. در ساخت بیشتر ماکت های دانشجویی از مقوا ماکت استفاده می شود. پلکسی گلاس نیز در ساخت شیشه ها و پنجره های در ساختار ماکت ها کاربرد دارند.

روش استفاده از دستگاه لیزر ماکت سازی

ابتدا طراح باید طرح مربوط به ماکت خود را در یکی از نرم افزار های مخصوص طراحی، طراحی و وارد نماید و سپس برش کاری یا حکاکی مورد نظر خود را انجام دهد. دستگاه های برش لیزری در سایز های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال اگر قرار باشد طراح با یک دستگاه۹۰*۶۰ کار برش را انجام دهد شیت بندی مربوط به کارش هم باید در همین ابعاد باشد. طراح باید با فرمت DXF و یا PLT خروجی بگیرد و آن را به کاربر دستگاه انتقال دهد. به این ترتیب ساز شیت ها بستگی به سایز میز کاری دارد که طراح با آن کار می کند.

قدرت دستگاه لیزر ماکت سازی

قدرت دستگاه لیزر ماکت سازی

دستگاه لیزر ماکت سازی نه نیازمند قدرت خیلی زیاد است و نه قدرت خیلی کم. قدرت و توانی بین ۸۰ تا ۱۳۰ وات، قدرت ایده آل و مناسب برای ماکت سازی محسوب می شود. به عنوان مثال توان ۴۰ وات از قدرت کافی برای ساخت ماکت برخوردار نیست و نمی تواند در ساخت ماکت موثر باشد. همینطور توان ۲۰۰ وات هم زیاد بوده و مناسب کار در ماکت سازی نیست.

انواع سایز دستگاه های لیزری

انواع سایز دستگاه های لیزری

دستگاه های لیزر به دو دسته تقسیم می شوند. دستگاه لیزر سبک و سنگین. دستگاه های برش لیزر ۳۵*۲۵ و۴۰*۶۰ جزء لیزر های سبک و دستگاه های سایز ۹۰*۶۰، ۹۰*۱۳۰، ۱۸۰*۱۳۰ و ۲۵۰*۱۳۰  به عنوان دستگاه های صنعتی محسوب می شوند.

دستگاه های برش لیزر سبک شامل کار بر روی اجسام مختلف از قبیل حک بر روی پارچه، چرم و هدایای تبلیغاتی می شود. درست است که دستگاه لیزر سبک بر روی اجسام ظریف و نازک کاربرد دارد اما دقت در این لیزر ها بسیار بالا است.

دستگاه های حک و برش لیزر صنعتی

بیشترین کاربرد دستگاه های لیزر صنعتی مربوط می شود به حکاکی و برش، بر روی سنگ، چوب، شیشه، پلکسی، ماکت سازی و …..

کاربرد و موارد مصرف مقوا ماکت

کاربرد و موارد مصرف مقوا ماکت

دستگاه لیزر ماکت سازی در برش انواع مقوا و کاغذ و آماده سازی آنها برای ساخت ماکت های کوچک یا بزرگ کاربرد دارد. مقوا ماکت کاربرد های بسیاری دارد از جمله ساخت ماکت های تبلیغاتی و عمرانی( طراحی مجموعه های گردشگری، تفریحی، اقامتی و) صنعتی که در آن همه ی این ماکت ها به کمک دستگاه لیزر ماکت سازی قابل اجرا می باشد.
برش مقوا ماکت با کمک این دستگاه مزایای قابل توجهی دارد. اجرای برش مقوا ماکت و حکاکی بر روی آن با سرلت بالا و ظرافت در کار صورت می گیرد.

برش صاف در لبه های کار و بدون زائده که در ماکت سازی با اهمیت می باشد. به کمک برش لیزری در زمان و هزینه ها صرفه جویی می شود. نیاز به قالب سازی و هزینه های مربوط به این کار نیست. حکاکی لیزری ماکت و طراحی ماکت های پیچیده و بزرگ به تعداد دلخواه قابل اجرا می باشد.