دستگاه لیزر قطعات مختلفی دارد که هر کدام وظیفه ی خاصی را بر عهده دارند. مادربرد دستگاه لیزر جزو قطعات دستگاه برش لیزر است. در ادامه مطلب می خوانیم که مادربرد دستگاه لیزر چیست؟ و انواع آن کدامند؟

یکی از قطعات مهم و اصلی دستگاه لیزر مادربرد دستگاه لیزر است. که نام دیگر آن کنترلر یا برد MPC  میباشد. که کارکرد آن به این صورت است که به موتور دستگاه، درایور دستگاه، پاور، ال سی دی و نرم افزار های دستگاه فرمانی را ارسال میکند و آنها را کنترل میکند و همچنین وقتی که بین کامپیوتر و دستگاه لیزر قرار است ارتیاطی صورت بگیرد مدیریت این ارتباط بر عهده ی مادربرد دستگاه لیزر است که با ارسال نقشه به دستگاه کنترلر، به موتور های عملگر، فرمان پیاده سازی نقشه را می دهد.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

مادربرد های امروزی مانند مغز دستگاه عمل می کنند و دارای حافظه ی جانبی بوده و وقتی فایلی به دستگاه ارسال میشود آن فایل را ذخیره میکنند تا هنگام شروع کار وقتی ارتباط قطع شود مشکلی برای برش یا حکاکی به وجود نیاید. مادربرد های قدیمی این خصوصیت را نداشتند و ممکن بود در حین برش یا حکاکی عملکرد درستی نداشته باشند.
انواع مادربرد دستگاه لیزر

انواع مادربرد دستگاه لیزر

مادر برد لیترو

مادربرد دستگاه برش لیزر لیترو قیمت مناسب تری نسبت به مادربرد های دیگر دارد. کار با نرم افزار آن آسان است ولی این مادربرد نمیتواند دو تیوب را کنترل کند. پنل آن صفحه رنگی نیست و کنترل آن از طریق پنل آسان نیست. مادربرد های 6515، 6525، 6535، 6565 و 6585 از نوع لیترو می باشند.

مادربرد RD

امروزه از این نوع مادر برد دستگاه لیزر استفاده می شود و این نوع آن نسبت به نوع قبلی کاربردی تر و بهتر است که خودش چند مدل RDL320، RDC6442، RDC6332 را دارا است. در زیر برخی از خصوصیات هر کدام بیان می شود.

مدل RDL320

این مدل از مادربرد RD تنها مدلی است که صفحه نمایشگر آن رنگی نیست. ولتاژ آن 24 ولت است. می تواند سه محور x و y و z را کنترل کند. دارای دو پورت  USBاست. پنل تغذیه جداگانه ندارد. چراغ LED تشخیص عیب را ندارد.

مدل RDC6442

این مدل از مادربرد دستگاه لیزر برخلاف مدل قبلی که چراغ LED تشخیص عیب و سلامت خروجی را نداشت، دارای چراغ است. سرعت بالایی دارد. ولتاژ تغذیه آن هم 24 ولت است. این مدل می تواند چهار محور x و y و z و u را کنترل می کند. پنل نمایشگر آن رنگی است. برای دستگاه لیزر غیر فلزات استفاده می شود. این مدل از مادربرد برای کاربرانی مفید است که نمی خواهند کارهای تخصصی انجام دهند.

مدل RDC6332

این مدل جدیدترین مدل مادربرد است و دارای سرعت بالا می باشد. به خاطر داشتن پورت کام، کاربردهای زیادی در دستگاه های لیزر co2، برای برش فلزات را دارا است. روی هد دستگاه می شود دوربین اضافه کرد. این مادربرد دستگاه لیزر قوی ترین مادربرد از نظر سخت افزاری و نرم افزاری است ولی برای کاربرانی که خیلی در این زمینه اطلاعاتی ندارند سخت و غیر کاربردی است.

نگهداری مادربرد دستگاه لیزر

نگهداری مادربرد دستگاه لیزر

به مواردی که باعث ایجاد خرابی در مادربرد می شود در زیر اشاره شده است :

  • عدم وجود سیستم ارت در دستگاه
  • هرگونه شکستگی در تیوب یا عدم کارایی تیوب
  • وجود ایراد در سیستم پاور دستگاه
  • نوسانات برق و یا وجود نویز درسیستم