با پیشرفت علم، استفاده از لیزر در همه صنایع خودروسازی، تعمیرگاهی، پزشکی و، جای خود را باز کرد، یکی از این موارد استفاده از آن در تابلوسازی می باشد، با استفاده از این وسیله می توان انواع تابلو ها را در مدت بسیار کوتاه و با کیفیت بهتری برای مکان های مختلف برش داد و ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع برش لیزری تابلوسازی بپردازیم.

معرفی دستگاه برش لیزری تابلوسازی

معرفی دستگاه برش لیزری تابلوسازی

دستگاه برش لیزری تابلوسازی نوعی وسیله می باشد که با استفاده از اشعه لیزر به انجام بسیاری از امور مانند حکاکی و برش انواع تابلو ها با ورق های فلزی و غیر فلزی می پردازد.

انرژی این دستگاه توسط گاز دی اکسید کربن تامین می شود، این دستگاه با توجه به نوع استفاده در سایز های مختلفی از 60 تا 180 سانتی متر در بازار موجود است، که هر کدام دارای قدرت متفاوتی باشند، به همین دلیل مصرف کنندگان نیز با توجه به نوع نیاز خود، آنها را خریداری می کنند.

این دستگاه کار بسیاری از تابلوسازان را راحت کرده است زیرا می تواند برش هایی بدون هیچگونه انحراف را با سرعت بسیار زیادی انجام دهد، به همین دلیل در صنعت تابلو سازی برای ساختن انواع تابلو های تبلیغاتی مغازه ها، شرکت ها، متروها و دیگر مکان ها مورد استفاده قرار گیرد.

موارد استفاده از برش لیزری تابلوسازی

موارد استفاده از برش لیزری تابلوسازی

با استفاده از دستگاه برش لیزری تابلوسازی می توان انواع تابلوهای چوبی، آهنی، پی وی سی، چرمی، مسی، پلاستیکی، شیشه ای، ورقه ای و دیگر مواد را در کمترین زمان ممکن و به صورت خیلی حساب شده و منظم برش داد.

در گذشته برای برش حروف حکاکی شده در انواع تابلوها باید از اره های برقی و یا دست و قیچی استفاده می شد، همچنین زمان انجام این برش ها بسیار طولانی بود و در پایان نیز ممکن بود طرح ها مواج برش داده شوند.

اما امروزه می توان روی انواع تابلوها با جنس های مختلف حروف را حکاکی کرد و سپس با استفاده از انواع دستگاه برش لیزری، نقش و نگارهای حکاکی شده را بدون هیچگونه موجی برش داد.

قابل ذکر است که استفاده از این دستگاه، بیشتر در تابلو های پلکسی گلاس صورت می گیرد، برای برش لیزری این تابلو ها ابتدا باید حروف را روی پلکسی گلاس حکاکی کرد و با Led ها نوردهی شود تا دستگاه برش لیزری تابلوسازی بتواند این حروف حک شده روی پلکسی را به طور دقیق برش دهد.

نحوه کارکرد دستگاه برش لیزری تابلوسازی

نحوه کارکرد دستگاه برش لیزری تابلوسازی

افراد بعد از خریداری بهترین نوع این دستگاه که دارای اندازه مشخصی نیز می باشد، باید وسایل مورد استفاده دیگر مانند کامپیوتر که دارای نرم افزار های مشخص است و تابلو حکاکی شده را در اختیار داشته باشند.

افراد تابلوساز باید با استفاده از نرم افزار های خاص مانند اتوکد، انواع نقش و نگارها و حروف را روی تابلوهایی با انواع جنس های فلزی و غیر فلزی حکاکی و ترسیم کنند.

بعد از حکاکی حروف روی تابلوها، پردازشگر این دستگاه اقدام به برش این نقش و نگارها می کند و خیلی سریع و با دقت کامل برش ها را انجام می دهد.

معرفی اجزای دستگاه برش لیزری تابلوسازی و نحوه کارکرد آنها

معرفی اجزای دستگاه برش لیزری تابلوسازی و نحوه کارکرد آنها

این دستگاه مانند هر دستگاه دیگری دارای اجزاء و قسمت هایی می باشد که هر کدام عمل خاصی را انجام می دهند و کارکرد همه آنها با هم می توانند سبب برش لیزری شوند.

این دستگاه از اجزای اصلی مانند دو آینه، یک تیوب، هد و .. تشکیل شده است.

  • همانطور که همه می دانند  و از نام آن پیدا است، این دستگاه با اشعه لیزر و تامین انرژی به وسیله گاز دی اکسید کربن، اقدام به برش تابلو ها می کند.
  • تیوب موجود در این دستگاه، وسیله ای است که هم اشعه لیزر را به عقب و جلو حرکت می دهد و  هم می تواند انرژی دی اکسید کربن را تامین کند که باید مرتبا شارژ شود و یا در برخی مواقع تعویض گردد.
  • در این دستگاه دو آینه به طور موازی در روبروی هم قرار گرفته اند که فرآیند تابش لیزر و برگرداندن آن را بر عهده دارند، این تابش توسط همان گاز دی اکسید کربن تامین شده از تیوب انجام می شود.
  • در نهایت به این قسمت می رسیم که در این دستگاه یک هد وجود دارد که اشعه را به تابلو می رساند و عملیات برش را انجام می دهد.
  • چیلر، پمپ هوا، پمپ آب، صفحات آهنی و .. نیز در این دستگاه موجود هستند که هر کدام وظیفه ای خاص بر عهده دارند که موجب درست کار کردن این دستگاه می شوند.
  • یادآور می شود که انرژی لیزری که توسط این دستگاه به صفحات تابلو ها وارد می شود، دارای قدرت دو هزار وات است و می تواند همه چیز را ذوب کند.

خرید دستگاه برش لیزری تابلوسازی

خرید دستگاه برش لیزری تابلوسازی

برای خرید این دستگاه باید اطلاعاتی در مورد امکانات آن کسب کنیم و با توجه به نوع نیاز و استفاده خود، دستگاه مناسبی با اندازه مشخصی را بخریم.

باید این دستگاه را از شرکت های معتبر وارد کننده و صادرکننده که آن را به صورت نقد و قسطی می فروشند، خریداری کرد و در هنگام خرید به نوع برند کلی و قطعات تشکیل دهنده آن، تجهیزات یدکی موجود در دستگاه ونیز توجه کرد.

برخی از شرکت ها در هنگام تحویل، نوع نگهداری و طرز استفاده از آن را نیز به خریداران آموزش می دهند.

مسئله ای که از همه مهم تر می باشد خدمات پس از فروش و نوع گارانتی آن می باشد که باید به آن توجه کرد.