پانچ ورق چیست؟ نوعی محصول است که امروزه به دلایلی، کاربرد گسترده ای در اماکن خصوصی و عمومی یافته است. در عملیات معمولی و نرمال به وسیله دستگاه پانچ ورق، ورقی فلزی وارد دستگاه می شود و در آخر ورق پس از طی عملیات با فشار و نیروی بالا، ورق مذکور همراه با نقش ها، حکاکی ها و مارک زنی از دستگاه مذکور خارج می شود. این عملیات بر روی ورق های فلزی گالوانیزه، روغنی، استیل و ورق آلومینیومی و به طور کلی هر ورق فلزی که قابلیت شکل پذیری را دارد انجام می گردد. در برخی از تولیدی ها از ورق های نازکی برای پانچ استفاده می شود که این امر عمل پانچ را آسان می کند اما ایجاد سوراخ روی ورق های فلزی باعث ایجاد گرما می شود که این گرما براساس قوانین فیزیکی باعث ایجاد اعوجاج بر روی ورق های فلزی می گردد.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

ایجاد اعوجاج را نمی شود قطع کرد اما می شود حدود آن را کاهش داد، امروزه به دلیل اهمیت زمان پایان کار این عملیات به وسیله دستگاه های CNC ،  لیزری، پرس پانچ وانجام می گیرد. به وسیله دستگاه های مذکور هزینه تمام شده محصول و زمان پایان کار کاهش و تولیدات متنوع افزایش می یابد چون دستگاه های مذکور قابل برنامه ریزی می باشند. در عملیات پانچ در برخی از طرح ها ممکن است، قسمتی از طرح ها از ورق اصلی جدا شود که باعث ایجاد حفره در ورق اصلی می گردد. ناگفته نمایند طرح هایی که دارای حفره به شکل های دایره، مستطیلی و بقیه اشکال هندسی دیگر است دارای طرفداران زیادی می باشد. البته توضیح این نکته ضروریست که ورق های فلزی به صورت کامل بر اساس وزن آن ها محاسبه می شود و تکه های جدا شده از ورق فلزی باعث کاهش هزینه نمی شود.

عملیات پانچ ورق و چگونگی انجام آن به وسیله دستگاه های مختلف

عملیات پانچ ورق و چگونگی انجام آن به وسیله دستگاه های مختلف

پانچ ورق چیست؟ را می توان به طور ساده به پروسه شکل دهی بر روی فلزات گفت. که یک دستگاه پرس پانچ با وسیله ای به نام پانچ نیروی زیادی به قطعه های ورق فلزی مخصوصا ورق های استیل که همان فولاد کم کربن هستند وارد می نماید، که باعث ایجاد سوراخ بر روی آن می شود. دلایل زیادی برای انتخاب ورق پانچ توسط افراد متولی در صنعت وجود دارد از جمله استحکام زیاد ورق های پانچ، آسان بودن رنگ آمیزی، قیمت مقرون به صرفه، چند منظوره بودن و امکان تنظیم آن باعث شده تا از محبوبیت برای استفاده در صنعت و تنوع زیادی برخوردار باشد.

عملیات پانچ با دستگاه CNC

عملیات پانچ با دستگاه CNC

هنوز به طور کامل به سوال پانچ ورق چیست؟ پاسخ نداده ایم، انجام پانچ با دستگاه CNC یک روش دیگر انجام عمل پانچ است. همانطور که می دانید CNC یک دستگاه پیشرفته و قابل برنامه ریزی می باشد. این دستگاه در محور های عمودی و افقی با حرکت و انجام عمل پانچ با دقتی مثال زدنی می تواند ورق های زیبایی از جهت دقت در شکل توسعه یافته روی ورق فلزی را تحویل دهد در این عمل شکل ایجاد شده می تواند یک شکل ساده مانند مربع، مستطیل ویا اشکال چند وجهی را پیاده سازی نمود. در هنگام ایجاد حکاکی جدید و اشکال جدید بر روی فلزات از ورق های متعددی برای ایجاد اشکال استفاده می گردد. دستگاه های پانچ مزایای زیادی نسبت به دستگاه لیزر دارند از قبیل:

  • انجام اعمال با سرعت زیاد بر روی فلزات
  • این دستگاه در ایجاد اشکال مختلف و پیچیده از دقت بالایی برخوردار می باشد
  • دستگاه پانچ قابلیت فرم دهی به ورق های فلزی را دارد.
  • دستگاه پانچ ورق های فلزی را بعد از ایجاد اشکال بر روی آن ها به صورت صاف و بدون خم شدگی به شما تحویل می دهد.
  • دقت دستگاه پانچ تا حدود 1 میلیمتر برای ایجاد اشکال بر روی ورق های فلزی می باشد.

مشخصات و کاربردی های ورق های پانچ

مشخصات و کاربردی های ورق های پانچ

حال که با سوال پانچ ورق چیست؟ آشنا شدید، ورق های روغنی، گالوانیزه، سیاه، آلومینیوم، مسی، کامپوزیت وقابلیت تولید ورق های پانچ یا همان مشبک را دارند. بنابر بررسی ها ضخامت این ورف ها معمولا در حدود 8 میلی متر است. درخواست بالایی برای پانچ ورق استیل وجود دارد. ورق استیل به دلیل وجود کروم در ترکیبات خود در مقابل خوردگی از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. نوعی از ورق های پانچ دار موجود می باشد که به آن ورق آجدار پانچ شده می گویند این ورق ها را ورق گرم می نامند که از سر خوردن افراد بر روی خود جلوگیری می کنند این ورق ها برای نصب در مکان هایی که دارای شیب می باشند و افراد ممکن است بر روی آن ها سر بخورند مناسب می باشند.

دو کشور خارجی روسیه و قزاقستان از تامین کننده های ورق های پانچ آجدار می باشند البته تولیدات داخلی از فولاد مبارکه اصفهان نیز موجود می باشد. تا اینجا از جنبه ویژگی های خاص ورق های پانچ فلزی آشنا شدیم. کاربرد ورق های پانچ همانطور که گفته شد بسیار زیاد است از جمله:

  • در هواکش های ساختمان های عمومی و منازل مسکونی و ساختمان های اداری
  • در ساخت لوازم خانگی کاربرد زیادی دارد
  • در ایستگاه های اتوبوس ورق پانچ کاربرد دارد.
  • اگر به حفاظ های اطراف نیروگاه های برق توجه کرده باشید ورق های پانچ را دیده اید
  • این ورق ها در درب پارکینگ ها کاربرد وسیعی دارد.
  • اگر توجه نموده باشید در آسانسور ها ورق پانچ کاربرد وسیعی دارد.
  • در اطراف دکل ها و آنتن های مخابراتی نیز از پانچ ورق شده استفاده می شود
  • از ورق های پانچ شده می توان به صورت وسیع در پروژه های صنعتی، عمومی، کشاورزی و ورزشی در قسمت دکوراسیون موارد ذکر شده به علت تنوعی که در آن وجود دارد، استفاده نمود.

تشریح قیمت و جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم پانچ ورق چیست؟ را پاسخ دهیم، با توجه به وضعیت ارز در کشور و عدم ثبات قیمت ها و هزینه ها تعیین قیمت تمام شده برای ورق های فلزی کار درستی نمی باشد. چون این موارد وابستگی شدید به ارز های خارجی، با توجه به اینکه قسمت اعظمی از این ورق های فلزی وارداتی می باشند دارند. در این مقاله سعی شد تمام مواردی که می توانستیم در مورد ورق پانچ فلزی مهم بود را مطرح کنیم اما باید بدانید مهم ترین مسئله در فعالیت های شما دلایل عقلی و نقلی خودتان می باشد. پس بهتر است با به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد پانچ ورق چیست؟ انتخابی درست در مورد برآورده نمودن نیاز های خود بزنید