جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت برش لیزر و پلاسما لطفاً با متن همراهی کنید تا اطلاعات جالبی در این باره به دست آورید.

قبل از بررسی تفاوت برش لیزر و پلاسما باید با انواع برش آشنا شد؛ در ابتدا نوع پلاسما را بررسی می کنیم و به صورت مختصر با آن آشنا می شویم.

برش پلاسما چیست؟

برش پلاسما چیست؟

برای این که بدانیم برش پلاسما چیست؟ ابتدا باید با مفهوم پلاسما آشنا شویم؛ پلاسما یکی از حالت های ماده است؛ اگر به خاطر داشته باشید در دوران ابتدایی ماده را به سه حالت جامد، گاز و مایع شناختیم، اما نوع دیگری از ماده است که این سه حالت را نداشته و به همین خاطر به آن پلاسما می گویند، اما ساختار آن بیشتر شبیه به گاز می باشد.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

این برش به وسیله دستگاهی انجام می‌شود که با آن می توان ابزارآلات بسیار ضخیم و محکم را برش داد؛ این کار توسط نیروی پلاسما ( توسط یک گاز نجیب ) و قدرت برق انجام می شود و به حدی حرارت تولید می ‌شود که این حرارت باعث می شود که ماده یا همان سطح برش داده شده ذوب شود، اما هوایی که هم زمان با برش دادن این دستگاه تولید می ‌شود باعث می ‌شود مواد ذوب شده از مسیر برش کنار روند تا ادامه برش را آسان تر شود و خللی در کار پیش نیاید.

برش لیزر چیست؟

برش لیزر چیست؟

پرتو از قسمت مشخصی از دستگاه لیزر بر روی وسیله ای که می خواهید برش دهید، ساطع می شود و این اشعه باعث می شود تا دمای قطعه مورد نظر تا میزان بالایی یعنی تا نقطه ذوب بالا رود و در همان حین گاز بسیار پر فشاری در راستای پرتو دمیده شده و باعث می شود قطعه از محل مورد نظر برش بخورد.

تفاوت برش لیزر و پلاسما در چیست؟

تفاوت برش لیزر و پلاسما در چیست؟

پس از بررسی اجمالی مفهوم این دو نوع برش، به تفاوت برش لیزر و پلاسما می پردازیم :

انواع برش

یکی از شاخصه ها و معیار های بررسی تفاوت برش لیزر و پلاسما : در بررسی تفاوت برش لیزر و پلاسما باید گفت که لیزر می ‌تواند قطعات بسیار پیچیده و تو در تو را با سرعت بسیار زیاد و در زمان بسیار کم برش دهد؛ این در صورتی است که اپراتور، هیچ ابزاری از این دستگاه را برای برش های مختلف تغییر نمی دهد؛ در برش پلاسما نیز دستگاه از دقت زیادی برخوردار است اما نه به این میزان و نه به این پیچیدگی.

میزان دقیق بودن

میزان ظرافت و دقت را در بررسی تفاوت برش لیزر و پلاسما نباید فراموش کرد؛ در توضیح این قسمت باید گفت از مقایسه برش پلاسما و لیزر به این نتیجه می رسیم که لیزر، برش هایی بسیار دقیق تر و ظریف تر از پلاسما دارد؛ در پلاسما اغلب اوقات لبه های برش داده شده دارای حالت زیگزاگی نامنظم هستند.

زمان

در بررسی تفاوت برش لیزر و پلاسما به نکته مهم دیگری که باید اشاره شود، میزان زمان برش دادن انواع فلزات است؛ در برش لیزر سرعت کار نسبت به پلاسما بالاتر است.

برش سطوح مختلف

از عوامل مهم دیگری که در بررسی تفاوت برش لیزر و پلاسما باید آن را مد نظر قرار دهیم: به وسیله برش لیزر می‌ توان قطعات چه از جنس فلزی باشند و چه غیر فلزی را برش داد، ولی در برش پلاسما می توان وسایلی را که جنس خاصی دارند برش داد که با لیزر غیر ممکن است همانند : انواع فلز هایی که خاصیت رسانای الکتریکی دارند، فولادهای محکم با ضخامت بالا و…؛ هم چنین باید گفت دستگاه لیزر هنگام برش سطوح براق یا محکم بسیار سخت عمل می کند و بهتر است برای این سطوح دستگاه لیزر را به زحمت نیندازید، چرا که لیزر برای این سطوح کارایی و توانمندی مناسبی ندارد؛ برای برش این سطوح می توانید از دستگاه پر قدرت و کارآمد پلاسما استفاده کنید.

میزان ضخامت

از دیگر شاخصه ها در بررسی تفاوت برش لیزر و پلاسما باید به مهم ترین آن ها اشاره کرد و آن میزان ضخامت سطحی است که می خواهیم برش دهیم؛ برش انواع سطوح با دستگاه لیزر امکان پذیر است، اما تا حد معینی از ضخامت را می ‌تواند برش دهد یعنی عددی نزدیک به ۶ میلی متر و ضخامت های بالاتر از آن را نیز می‌ تواند برش دهد اما با زحمت بسیار زیاد و زمان طولانی؛ اما در برش با دستگاه پلاسما می توان ضخامت های بسیار بالا را با دقت بسیار زیاد برش داد.

هزینه

عامل دیگری که در بررسی تفاوت برش لیزر و پلاسما باید آن را مد نظر قرار دهیم، تجزیه و تحلیل میزان هزینه این دو روش است؛ بدیهی است که برش لیزر به دلیل سرعت بالا و ظرافت زیادی که در کار ایجاد می ‌کند هزینه بالایی نسبت به سایر روش ها دارد.

میزان مصرف انرژی

میزان انرژی مصرف شده در برش لیزر در مقایسه با برش پلاسما بسیار بالا می باشد؛ این مورد نیز تفاوت برش لیزر و پلاسما بود که می بایست مورد بررسی قرار می گرفت.