برنج از جمله ی موادی است که در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد دارد و با استفاده از آن می توان محصولات گوناگونی را تولید کرد.

یکی مواردی که درباره ی برنج می توان به آن اشاره کرد این است که به وسیله ی آن می توان از ظرفیت های برش و ظرفیت های حکاکی لیزر به طور همزمان استفاده کرد. با انجام این کار می توان محصولاتی را درست کرد که دارای شکل های پیچیده ای می باشند و دقت زیادی در تولید آن ها به کار رفته است.

ویژگی های مهم برنج هنگام استفاده

از جمله ویژگی های مهم فلزهایی مانند برنج و مس می توان به قدرت چگالی که آن ها دارا می باشند اشاره کرد. داشتن این ویژگی باعث می شود برش لیزر با کیفیت بالاتری انجام شود.

استفاده از لیزرهایی موسوم به لیزر فیبر با روشنایی بالا این امکان را به ما می دهند که محصولات برنجی با کیفیتی درخور استفاده را تولید کنیم.

 دلیل مشکل بودن تولید محصولات برنجی

زمانی که می خواهند محصولات برنجی را تولید کنند جذب پایین نور فروسرخ لیزر ها یکی از مشکلات موجود می باشد. درواقع این محصولات این نور را خیلی خوب منعکس می کنند و به همین دلیل نور فروسرخ بسیار کم توسط آن ها جذب خواهد شد. این مشکل زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که فلزهای استفاده شده برای تولید محصولات مدنظر ما حالت جامدی داشته باشند.

با پیشرفتی که در زمینه ی برش و لیزرهای مختلف به وجود آمده است می توان ورقه های برنجی را برش زد که دارای ضخامتی در حدود ¼ می باشند.

استفاده از این لیزرها تا حدودی توانسته است سختی های کار را کاهش دهد و محصولاتی با کیفیت بالا را تولید کند. محصولاتی که بدین روش تولید خواهند شد بدون براده و برآمدگی در قسمت لبه می باشند. دلیل این کار هم این است که لیزرها با دقت بسیاری فیبر ها را برش خواهند زد.

دقت داشته باشید که برنج به دلیل زیبایی که دارد بسیار مورد توجه می باشد، از این رو انجام برش برروی آن بسیار رایج است.

نکته ی دیگری که کار با فلزهایی مانند برنج و مس را بسیار دشوار می کند این است که سطح براقی که آن ها دارند مانع از استفاده از لیزر CO2 برای انجام کارهای برشی برروی آن ها می شود. در بسیاری از موارد انجام برشکاری برروی برنج عملا غیر ممکن خواهد شد. این در حالی است که با پیشرفتی که در زمینه ی تولید انواع لیزر به وجود آمده است لیزر فیبر دارای عملکرد بالایی برای کار برروی برنج می باشد.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

نکات مهم برای انجام برش لیزر

  • از جمله موارد مهمی که می توان به آن ها اشاره کرد سرعت انجام برش، نوع گاز برش، تعیین قدرت و موقعیت لیزر می باشند.
  • اگر می خواهید برش مناسبی برروی مس داشته باشید استفاده از گاز اکسیژن می تواند انتخاب مناسبی باشد. استفاده از این نوع گاز به این دلیل می باشد که اکسیژن می تواند با مس واکنش نشان دهد و باعث تولید اکسید شود که این کار سطح بازتابندگی را کم می کند.
  • دقت داشته باشید که برای انجام برش برروی برنج استفاده از گاز نیتروژن می تواند تاثیرگذار باشد.
  • از نظر بسیاری از افراد بهترین نوع برنجی که برای برش وجود دارد برنج کارتریج می باشد که دارای ضخامتی بین ۰.۰۲ تا ۰.۲۵ است.

انواع موارد استفاده از برنج و برش لیزر

با استفاده از برنج می توان محصولاتی از قبیل صنایع دستی، آثار هنری فلزی، صفحه یا چرخ دنده ساعت و سطح یاتاقان را تولید کرد. از دیگر محصولاتی که امکان تولید آن ها با استفاده از برنج وجود دارد می توان به اسباب بازی، ربات، وسایل خانگی، محصولات سفارشی و… اشاره کرد.

هم چنین با استفاده از برنج و لوازمی که برای برش آن ها وجود دارد می توان انواع مختلفی از صنایع دستی و محصولات مختلف را تولید کرد که دارای کاربرد های مختلفی نیز می باشند.

دلیل عدم کارایی گاز CO2 برای برش برنج

نکته ای که به هنگام برش برنج باید به آن توجه داشته باشید این است که لیزر CO2 عملکرد خوبی برروی برنج نخواهد داشت. دلیل آن هم سطح برنج می باشد که بازتابنده است. لیزری که می تواند برای برش برنج موثر واقع شود لیزر فیبر می باشد.