پوست حیوانات، متریالی که میتوان از آن به عنوان نخستین ماده به کار گرفته شده جهت پوشش بشر، یاد کرد؛ رفته رفته، بشر توانست پوست خام حیوانات را دباغی کرده و با تولید چرم، بر کارایی آن بیافزاید؛ نکات مثبت فراوانی که در مورد چرم وجود دارد، سبب شده تا این ماده نه تنها به مرور زمان منسوخ نشود، بلکه روز به روز نیز بر کارایی آن در صنایع مختلف نظیر صنعت مد، تولید کیف و کفش، صنعت مبلمان، صنایع دستی وافزوده شود، بسته به نوع کاربرد چرم، این محصولات به چرم سنگین، نیمه سنگین و سبک، تقسیم بندی میشوند.

اگر نیاز به خدمات برش لیزر دارید ما در صدرا لیزر در خدمت شما هستیم.

همانطور که میدانید، انسان موجودی است که همواره در پی ایجاد تغییرات مثبت در چیزهای مختلف است، چرم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و انسان با ساخت دستگاههایی پیشرفته، سعی در ایجاد تنوع، در این محصولات با کیفیت با استفاده از لیزر داشته است؛ برتری این نوع برش، نسبت به نوع سنتی آن سبب شده برش لیزری چرم، یکی از پرطرفدارترین انواع برش لیزری به شمار میرود؛ در این مقاله ما سعی داریم به صورت کامل و جامع به بررسی برش لیزری چرم بپردازیم، پس اگر شماهم به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم. نیاز به خدمات برش لیزر غیر فلزات دارید ؟ صدرا لیزر در خدمت شماست.

برش لیزری چرم چگونه صورت میگیرد؟

برش لیزری چرم چگونه صورت میگیرد؟

با توجه به خصوصیات منحصر به فرد چرم، نظیر دوام و ماندگاری بالا، آسان تمیز شدن و منعطف بودن، این متریال را میتوان به عنوان مناسبترین ماده جهت پیاده سازی برش لیزری برگزید؛ همین موضوع سبب شده تا چرم حکاکی شده و برش داده شده توسط لیزر، نظر افراد بسیاری را به خود معطوف سازد. همانطور که از نام برش لیزری چرم بر میآید، این صنعت در واقع نوعی از تکنولوژی بوده که در آن برش جسم مورد نظر، که در این جا چرم میباشد، به وسیله اشعه لیزر اتفاق میافتد.

اگر بخواهیم روش کار دستگاه برش لیزری چرم را به صورت خلاصه و قابل درک خدمت شما عزیزان ارائه کنیم، میتوانیم اینچنین بگوییم، اشعه لیزر، از طریق یک خروجی قوی، به قسمتی از چرم که قصد حکاکی یا برش آن را دارند، تابانده میشود؛ نحوه عملکرد لیزر برای حذف قسمتهای مربوطه جهت ایجاد طرح مورد نظر بر روی جسم هدف(چرم)، بسته به قدرت تعریف شده برای آن اشعه،از طریق سه فرآیند تصعید(حکاکی کردن)، سوختن و یا آب شدن، از بین رفته و توسط نیروی فشار گاز، از بدنه اصلی چرم، جدا میشود، این سلسله مراتب تا جایی ادامه مییابد که طرح مورد نظر، با نهایت کیفیت و با ظرافت هرچه تمامتر بر روی چرم ایجاد شود.

برش لیزری را برای چه نوع چرم هایی میتوان به کار برد؟

برش لیزری را برای چه نوع چرم هایی میتوان به کار برد؟

همانطور که میدانید چرم در انواع مختلفی وجود دارد. شاید برای شما این سوال پیش آید که برش لیزری چرم، بر روی کدام یک از این انواع، کارایی دارد؟ . در جواب این سوال، لازم است به موارد زیر دقت کافی را مبذول داریم.

  • چرم طبیعی

این نوع از چرم در واقع همان پوست حیوانات است که طی فرآیند دباغی، قابل استفاده میشوند.

  • چرم مصنوعی

این نوع چرم در واقع، متشکل از مواد مصنوعی بوده و ظاهری شبیه به چرم طبیعی دارد، قیمت به مراتب پایین تر از چرم طبیعی، مقاومت در برابر ساییدگی وپاره شدگی و، از جمله مهم ترین مزایای این نوع چرم به شمار میروند.

  • چرم فول گرین

چرمی که سطح آن ساییده شده را چرم فول گرین گویند؛ نکته قوت این نوع چرم در برابر انواع دیگر چرم، بافت مستحکم آن و قابلیت رنگپذیری فوق العاده آن است که همین موضوع، چرم فول گرین را جهت صنعت مبلمان مناسب ساخته است.

  • چرم بازسازی شده

لطیف و مات بودن، از جمله مهم ترین خصوصیات ظاهری این نوع چرم محسوب میشود؛ فشرده کردن این چرم، سبب استحکام هرچه بیشتر آن شده است، قیمت آن نیز نسبت به پرم طبیعی پایین تر است.

  • چرم لایه لایه

این چرم در واقع از لایه لایه کردن چرم های گاوی با ضخامت بالا، به دست میآید.

  • چرم نوبوک

بافت این چرم بسیار مخملی و نرم بوده و از ظرافت بالایی برخوردار است؛ قیمت این نوع چرم از نوع فول گرین بسیار کمتر بوده و بیشترین استفاده از آن در صنعت کیف و کفش وتولید لوازم جانبی صورت میگیرد.

کاربرد هایی برش لیزری چرم

کاربرد هایی برش لیزری چرم

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، روش های قدیمی برش چرم کاملا منسوخ شده و برش با لیزر، جای آن را گرفته است؛ جایگزینی روش های نوین برش چرم، همچون برش لیزری چرم، به جای روش های سنتی، مزایای بسیاری را به همراه داشته است، از جمله مهم ترین این مزایا را میتوان انجام برش با نهایت دقت و ظرافت و در حداقل زمان ممکن اشاره کرد؛ همچنین با توجه به کاربرد فراوان چرم در صنایع مختلف، ب تبع آن برش لیزری در چرم نیز بسیار پر کاربرد خواهد بود. از جمله مهم ترین کاربرد برش چرم به وسیله لیزر میتوان به  موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع حکاکی روی محصولات چرمی اعم از کیف، کفش، جا موبایلی، کلاه، دستکش، جا سوییچی، جلد آلبوم و جلد سالنامه، دستبندهای چرمی، برچسب های چرمی، محصولات اداری و
  • استفاده در صنعت مد و تولید لباسهای مردانه و زنانه چرمی
  • استفاده در هدایای سازمانی و هدایای تبلیغاتی جهت درج لوگو و برند
  • صنایع دستی
  • تولید تابلوهای حکاکی روی چرم
  • استفاده در طراحی و داخلی و دکوراسیون کردن
  • صنعت مبلمان
  • صنایع چرم دوزی

مزایایی برش لیزری چرم

مزایایی برش لیزری چرم

همانطورکه در مطالب پیشین مقاله به آن پرداختیم، مزایای بسیاری که در مورد برش لیزری چرم، وجود دارد، سبب استقبال بسیار گسترده گروه های مختلف مردم اعم از تولید کنندگان صنایع مختلف چرمی تا خریداران عادی، از این نوع برش گردیده است؛ در این قسمت ازمقاله، قصد داریم به بررسی این مزایا بپردازیم، با ما همراه باشید.

از آنجا که چرم، از جمله متریال های لوکس و گران قیمت به شمار میرود، بروز هرگونه مشکل در زمینه برش آن، برابر است با هدر رفت هزینه ای که بابت خرید آن صرف کرده اید؛ استفاده از تکنولوژی برش لیزری چرم، با به حداقل رساندن این خطاها، کمک بزرگی در این زمینه محسوب میشود. همچنین برش چرم به وسیله  لیزر، منجر به کاهش چشمگیر دور ریز این متریال با ارزش و در نتیجه صرفه جویی در چرم و نهایتل کاهش هزینه ها میشود.

از دیگر مزایای برش لیزری چرم میتوان به ثابت ماندن رنگ چرم، طی فرآیند برش و یا حتی حکاکی اشاره کرد. با توجه به عدم نیاز به فیکس کردن چرم بر روی دستگاه، هزینه و زمان آماده سازی چرم نیز طی برش لیزری بسیار کاسته میشود. قالب های گران قیمت از پیش ساخته شده که در روش سنتی برش، مورد استفاده قرار میگرفتند، در برش به وسیله لیزر کاملا منسوخ شده که همین موضوع، به منزله صرفه جویی در هزینه هاست. دیگر مزایای این نوع برش چرم به شرح زیر است:

از آنجا که برش لیزری چرم، تقریبا بدون دخالت دست صورت میگیرد، ساییدن، فشار مخرب، تابیدن و پاره شدگی در چرم به ندرت اتفاق میافتد.

  • امکان برش و حکاکی ظریفترین طرحها و با دقت و ظرافت هرچه تمامتر
  • برخورداری از قابلیت برش دادن چندین لایه چرم به نهایت سرعت و در آن واحد
  • عدم نیاز به پرداخت نهایی محل برش ها،با توجه ذوب شدن محل
  • ایجاد برش هایی با لبه های منظم و کاملا صاف
  • پردازش محصول با نهایت دقت
  • تولید نشدن  مواد آلاینده طی فرآیند برش
  • تولید سر و صدای بسیار پایین طی عملیات برش

معایب برش لیزری چرم

باید به این نکته توجه داشت که برش لیزری چرم، در کنار مزایای فراوانی که دارد، از برخی معایب نیز برخوردار است، از جمله مهم ترین این معایب را میتوان قیمت بسیار بالای دستگاههای برش لیزری و در دسترس نبودن این تکنولوژی در مناطق محروم تر اشاره کرد.

هزینه برش لیزری

قیمت گذاری برش های لیزری بر روی متریال های مختلف اعم از چرم، بر حسب هر دقیقه زمان انجام برش یا حکاکی محاسبه میگردد. البته محاسبه قیمت برش لیزری، بر حسب متراژ ماده مورد نظر نیز صورت میگیرد.